مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکید کرد: مشکل ما این است جزیره‌ای عمل می‌کنیم اما در طرف مقابل اعتیاد هر روز در حال گسترش است و مواد جدیدتر به دست معتادین می‌رسد.
کد خبر: ۴۸۶۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱ 30 August 2017
مدیر گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بيان اينكه مشكل اعتياد با حرف زدن و سمینار حل نمی‌شود، گفت: برای رفع آسیب‌های اجتماعی مردم باید وارد عمل شوند.

به گزارش فارس، علی قلعه‌ای ها در همایش نقش نهادهای مردمی در پیشگیری از اعتیاد که در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، با اشاره به اینکه کدام یک از ما حاضریم معتادین را سر کار ببریم، اظهار کرد: مبارزه با اعتیاد از داخل شکم مادر آغاز شده و کسی که معتاد شد هیچ‌وقت نرمال نمی‌شود یا خیلی سخت درمان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معتاد در طول زندگی شاید صد بار ترک کند، افزود: سازمان‌ها افراد معتاد را اخراج می‌کنند که درست نیست، معتادی که ترک می‌کند نیاز به شغل دارد اما از سمت جامعه رانده می‌شود.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان تأکید کرد: مشکل ما این است جزیره‌ای عمل می‌کنیم اما در طرف مقابل اعتیاد هر روز در حال گسترش است و مواد جدیدتر به دست معتادین می‌رسد.

وی ضمن اشاره به اینکه مسؤولان چه در زمان انتخابات و چه در مواقع دیگر تنها حرف می‌زنند، تصریح کرد: مردم باید خودشان باید پای کار بیایند و نباید بگذارند کسی معتاد شود که در این صورت درمان آن بسیار سخت است.

قلعه‌ایها عنوان کرد: در ایران چیزی به نام بهداشت نداریم و بیمه‌ها معتادین را پوشش نمی‌دهند و در بیمارستان‌ها تا می‌بینند یک بیمار اعتیاد دارد هزینه‌های او را متقبل نمی‌شوند.

وی مطرح کرد: از بالا به مردم نگاه می‌کنیم و همه معتادان را شماتت می‌کنیم؛ هر کسی اگر پول نداشته باشد و خانواده‌اش گرسنه باشند دزدی می‌کند چراکه نیاز دارد.

مدیر گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: اعتیاد زمانی جرم است که کاری خلاف انجام داد، باید توجه کرد با جرم دانستن آن کاری حل نمی‌شود و ما با این کار تنها تعداد زندانیان را افزایش می‌دهیم و مشکل را به صورت ریشه‌ای حل نم‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ که نگاه می‌کنیم انسان‌ها همه معتاد هستند، اظهار کرد: برخی اعتیادها خوب است و برخی بد است، برخی به مطالعه و ورزش و ... معتادند و برخی به مواد مخدر.

قلعه‌ایها ضمن تأکید بر اینکه اعتیاد شبیه به دیابت است و زمینه ژنتیکی دارد، بیان کرد: اولین کار این است که خودمان سراغ مواد مخدر نرویم و برنامه‌ریزی برای آموزش از سه‌ سالگی در همه موارد انجام شود.

وی گفت: الکل بدترین ماده‌ای که می‌شود استفاده کرد، بیشتر خشونت‌ها در خارج به خاطر الکل است اما متاسفانه در برخی از مراسم‌های ایرانی‌ها این ماده خطرناک استفاده می‌شود.

مدیر گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان موضوع انکار کردن واقعیات در جامعه را نامناسب دانست و اظهار کرد: وقتی به پدر و مادرها می‌گویم فرزندتان مشکل دارد انکار می‌کنند که این‌طور نیست اما بعد از مدتی با اعتیاد فرزند خود مواجه می‌شوند.

مدیر گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: برای حل آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد باید با هم باشیم و در کشور جو درست کنیم و توجه کنیم با سمینار برگزار کردن و حرف زدن کاری انجام نمی‌شود.

وی گفت: جوان می‌خواهد الگو داشته باشد و ما به آن‌ها در موضوعات اجتماعی الگو معرفی نگردیم و برای مثال می‌توانستیم از بازیگران برای ترویج مسئله حجاب استفاده کنیم اما این اتفاق نیفتاد.

قلعه‌ایها در پایان با اشاره به اینکه نگاه‌های بد به معتادین باعث می‌شود دوباره به دنبال اعتیاد بروند، خاطرنشان کرد: مشکل ما در این زمینه سیاست است و ما نباید به سیاست‌ کاری داشته باشیم چرا که روند کار پیش نمی‌رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار