بررسی روزنامه های اصفهان در روز دوشنبه
روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائل مختلف استان و کشور پرداختند.روزنامه نصف جهان این روزها انگار قصد دارد فقط به برکناری شهردار و اختلاف وی با شورا شهر بپردازد.این روزنامه طبق روزهای گذشته به بررسی اتفاقات و جایگزین سقائیان نژاد نوشت.
کد خبر: ۴۸۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴ 15 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائل مختلف استان و کشور پرداختند.روزنامه نصف جهان این روزها انگار قصد دارد فقط به برکناری شهردار و اختلاف وی با شورا شهر بپردازد.این روزنامه طبق روزهای گذشته به بررسی اتفاقات و جایگزین سقائیان نژاد پرداخت.

http://www.nesfejahan.net/cms4/upload/photo/p1/1.jpg

روزنامه نصف جهان
در یادداشتی به قلم ایرج ناظمی، سردبیر این روزنامه به پیچیده شدن انتخاب شهردار پرداخت و نوشت: پس از برگزاری جلسه روز گذشته شورای شهر، از 12 کاندیدای تصدی مسئولیت شهرداری اصفهان، 4 نفر حذف و تنها 8 گزینه باقی مانده اند که احتمالا در جلسه امروز یا فردای پارلمان شهر، این تعداد به 4 نفر می رسد.

به احترام تصمیم اعضای شورا که این بار قصد دارند در خفا و بدون ایجاد حواشی مخرب به انتخاب سکاندار شهر مبادرت ورزند، از ذکر اسامی نفرات راه یافته به دور بعدی خودداری می کنیم. اگر چه این روش را نمی پسندیم و معتقدیم روند انتخاب و همچنین دلایل حذف افراد مختلف باید به طور شفاف برای عموم اعلام شود ولی با توجه به شرایط ویژه شهر و لزوم پرهیز از هرگونه تنش در مقطع فعلی، این نشریه نیز از ذکر اسامی نهایی شده خودداری می کند.

اما محض اطلاع مخاطبان محترم، تنها و به صورت کلی به ذکر این نکته بسنده می کنیم که در بین افراد راه یافته به مرحله یک چهارم نهایی رقابت های انتخاباتی شهردار اصفهان، نام یکی دو نفر از افراد اصلاح طلب و همچنین نفرات نزدیک به این جریان فکری به چشم می خورد که حاکی از تلاش گسترده اعضای منتسب به این جناح در شورای شهر بوده و در نوع خود جالب توجه است.

ظاهرا از وزرای سابق کابینه دولت نیز در بین 8 نفر نهایی خبری نیست و افراد با سابقه در مدیریت امور شهری اصفهان نیز سهم عمده ای در فهرست باقیمانده دارند.

همچنین شنیده شده شنبه گذشته رییس شورای شهر به دیدار استاندار اصفهان رفته تا از گزینه مورد نظر وی کسب اطلاع کند ولی هنوز اطلاع دقیقی از نقطه ثقل تمرکز استاندار اصفهان خبر خاصی منتشر نشده است.

شنبه گذشته و در واکنش به مطالب منتشر شده در روزنامه «نصف جهان» مبنی بر مخابره «پیام استاندار اصفهان به شورای شهر»، «عدنان زادهوش» از جمله استیضاح کنندگان «سقاییان نژاد» در نطق پیش از دستور خود اعلام کرد:«از استاندار اصفهان درخواست می‌کنم شخص موردنظر خود را به شورای شهر اصفهان معرفی تا انتخاب شهردار در مسیر معمول حرکت کند و شائبه کارشکنی وی در مورد صدورحکم فردی غیر از کاندیدای مورد نظر استاندار از بین برود.»

طرح این مطالب قاعدتا ریشه در این موضوع دارد که ممکن است صدور حکم وزارت کشور برای شهردار آینده از فیلتر لستاندار اصفهان عبور نکرده و مشکلاتی ایجاد شود که یک بار دیگر در سال 82 تجربه شده بود و امکان دارد این بار نیز دست اندازهایی برای این شهر بوجود آید.

به هر حال، هم شورای شهر و هم استاندار اصفهان به عنوان نماینده وزارت کشور، برای خود حقوق و شرح اختیاراتی را قائل هستند که هر یک قصد دارند در این مقطع به بهترین نحو ممکن از آن بهره مند شوند.

طبیعتا برای استاندار اصفهان مطلوب آن است که اگر شهردار آینده اصلاح طلب نیست، حداقل یک اصولگرای تابلو دار هم نباشد و به این ترتیب بتواند با آرامش خاطر بیشتری انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی را برگزار نموده و از ایجاد شائبه تاثیر گذاری شهرداری بر این انتخابات پیشگیری و جلوگیری نماید.

در این میان تجربه نشان داده است که اصلاح طلبان قدیمی با اصولگرایان سنتی راحت تر به تعامل مدیریتی می رسند ولی وقتی بحث حضور افراد جدیدی در میان باشد که از اصولگرایی تعاریف جدیدی را از خود بروز داده اند، کار کمی سخت شده و همین موضوع است که استاندار اصفهان را بر آن وا می دارد که با طمانینه بیشتری با موضوع برخورد کند.

موضوع حذف «سقاییان نژاد» یک بحث بود که برای هر دو طرف به نتیجه رسید ولی دوران گذار بعد از او و تقسیم غنائم این جدال درون شهری، چالش های ویژه ای را در بین مخالفان اصلاح طلب و اصولگرای شهردار سابق ایجاد خواهد کرد که از این پس باید شاهد بروز آن باشیم.

شاهد این ادعا نیز همان سخنان «عدنان زادهوش» است که بخشی از آن در پاسخ به سخنان استاندار اصفهان مطرح شد. وقتی «دکتر زرگرپور» اعتقاد دارد که شهردار آینده باید:«فردی آشنا به مسائل شهری، دارای سابقه اجرایی قابل قبول، شناخته شده در سطح ملی و همراه با شور و انگیزه» باشد، همان عضو شورای شهر اعلام می کند که:« شهردار اصفهان باید صاحب دیدگاه، ایده و ایدئولوژی شهری باشد و رویه مبارزه با فساد را داشته باشد. شهردار اصفهان باید تمام ساکنان مرز جغرافیایی شهر را شهروند اصفهانی دانسته و فارغ از ثروت، نژاد، رنگ و موارد دیگر، خدمت‌گذار آنها باشد.»

مجموعه ویژگی های اعلام شده از سوی دو طرف شاید در نگاه اول در تعارض نبوده و جمع آنها با هم منافاتی نداشته باشند، ولی با توجه به اینکه بلافاصله پس از اعلام موضع استاندار اصفهان مطرح شده اند، می تواند بار مفهومی دیگری داشته باشد که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.

طیف اصولگرایان شبه پایداری شورای شهر اگر چه نشان داده اند که برای رسیدن به مقصود حاضرند با مخالفین فکری خود نیز به ائتلاف برسند ولی از سوی دیگر افرادی هستند که در تقسیم غنائم کسی را به عنوان شریک سفره نمی پسندند. چنانکه سال گذشته و در ماجرای تجدید ریاست «رضا امینی» بر شورای شهر، در تمام ارکان و کمیسیون های پارلمان شهر، هیچ سهمی برای دیگران قائل نشده و خود یکه تاز هدایت شورا شدند.

اما در سوی دیگر نیز «دکتر زرگرپور» نشان داده است که وقتی اراده کند، استاد تمام رشته به کرسی نشاندن حرف خود می باشد و در این میان تمام زوایا را می سنجد و عواقب آن را به جان می خرد. چنانکه در ماجرای تعیین معاونت سیاسی امنیتی استانداری اصفهان نشان داد که یکه تاز مبارزات فرسایشی است. او وقتی گزینه های اصلی خود را در مراحل پیچیده انتصاباتی مردود شده دید، با بی تفاوت تمام به «رسول یاحی» رضایت داد و سختی کار را به دوش کشید و چنان کرد که در موقع مناسب بتواند برای گزینه‌ای دیگر حکم صدارت بگیرد.

در چنین شرایطی اگر قرار باشد فرد مورد وثوق استاندار اصفهان، به قول و گفته او در «دقیقه 90» به شورا معرفی شده و سرانجام انتخاب شود، این موضوع تحقیر تمام عیار شورای شهر است. چرا که این امر نشان می دهد تلاش شورای شهر برای بررسی 44 گزینه ابتدایی به طور کامل بی فایده بوده و طی این مدت، آب در هاون کوبیده اند. از سوی دیگر، اگر شورای شهر نیز برای رای و نظر استاندار اصفهان ارزش قائل نشده و به انتخاب فرد مورد نظر شخص اول امور اجرایی استان تن ندهد، باید خود را آماده کند که پیگیری امور شهری در چالش هایی اساسی محصور شده و اقداماتی اساسی از سوی شهرداری اصفهان بر زندگی اجتماعی مردم تاثیر نگذارد.

در این میان شاید راه دیگری هم وجود داشته باشد مبنی بر اینکه دو طرف بر یکی از نفرات همین فهرست 8 نفری نهایی شده به توافق برسند تا منفعت دو جانبه حاصل شود. یعنی کسی انتخاب شود که نه پرچم دار اصلاح طلبی بوده و نه نشان اصولگرایی در پیشانی داشته باشد و به عنوان فردی که وام دار طرفین جدید ماجراست به ساختمان سفید رنگ شهرداری پا بگذارد. این ایده به شدت از سوی گروهی مطرح و پیگیری می شود که به مدیریت شهری از نگاه فراجناحی می نگرند و معتقدند با تمسک به این شیوه، خیر و صلاح بیشتری در انتظار اصفهان در این گیر و دار است.

در مجموع باید به انتظار نشست و دید که در این اوضاع و احوال که علرغم غربال گزینه های مختلف و روشن تر شدن چهر شهردار آتی، هر روز بیشتر از روز قبل پیچیده تر می شود، چه سرنوشتی در انتظار آینده دیاری خواهد بود که تا همین چند روز پیش، در زمینه پیشرفت های شهری زبانزد خاص و عام بود؟

صفحه نخست دیگر روزنامه های اصفهان
http://www.isfahanziba.ir/sites/default/files/styles/newspaper_original/public/newspaper/1394/03/24/image/1.jpg?itok=-388VAJu
http://www.zayanderoud.com/PaperPhotos/1394/3/25/1/1.jpg

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
براتی
|
Germany
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
حالا چرا به تابناک بر می خوره اگه یه روزنامه از یک نفر دفاع کنه در حالیکه تقریبا همه رسانه ها از جمله شما دارین به همون شخص حمله می کنین؟ سخته براتون؟ تازه با خوندن این مقاله من چیزی به عنوان دفاع از شخص خاصی ندیدم. نشون میده شما چقدر کینه شخصی دارین.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار