در اولین جمعه ماه مبارک رمضان
تابناک: همزمان با اولین جمعه ماه مبارک رمضان مسجد تاریخی برسیان پس ازمرمت و بهسازی بازگشایی شد.
کد خبر: ۵۰۰۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴ 20 June 2015
به گزارش تابناک، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، مسجد تاریخی برسیان روز جمعه با حضور نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران میراث فرهنگی استان اصفهان و مسوولین محلی و نمازگزاران بازگشایی شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در آیین بازگشایی این مسجد گفت: مرمت این مسجد تاریخی با همیاری و همکاری صمیمانه اعضای هیات امنای مسجد و حمایت دکتر کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد ریال در سه سال گذشته به اتمام رسید.

"فریدون اله یاری" اظهار داشت: مرمتها شامل محوطه سازی و ساماندهی محوطه مسجد ، احداث سرویس‌های بهداشتی و وضو خانه ، ساماندهی شبستان زیر گنبد ، اصلاح و مرمت پنجره های مسجد در راستای ایستایی پنجره ها از یک سو و جلوگیری از ورود پرندگان و سایر حیوانات از سوی دیگر بوده است .

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر مرمت و بهسازی این مسجد، کار اصلاح سیستم نور پردازی و مفروش نمودن کف شبستان اصلی با فرشهای سجاده ای نیز صورت گرفت.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: با توجه به تاریخی بودن منطقه شرق، مسجد برسیان سومین مسجد تاریخی در منطقه شرق پس از مساجد تاریخی دشتی وازیران می باشد ، که مرمت و آماده استفاده نمازگزاران گردید.

"ناصر طاهری " تصریح کرد: در سال 1394 مرمت و محوطه سازی حیاط مسجد نیز به اتمام خواهد رسید.

شایان ذکر است، مسجد زیبا و باشکوه برسیان در 40کیلومتری شرق اصفهان بنا شده و متعلق به سده پنجم هجری قمری است .

بر اساس نظر محققین بنای گنبد خانه این مسجد از منظر معماری دارای شباهت فراوانی با گنبد "تاج الملک " در مسجد جامع عتیق می باشد .

این مسجد دارای مناره باشکوهی است که در حدود 35 متر ارتفاع دارد . کتیبه تاریخی محراب زیبای این مسجد، سال 498 هجری قمری را به عنوان سال اتمام بنای این مسجد معرفی می کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار