رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان گفت: هزینه‌های جاری استان ۲۷ هزار میلیارد تومان است و تنها تراز مالی که در کشور مثبت است تهران است و در دیگر استان‌ها این نسبت منفی است.
کد خبر: ۱۰۰۴۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰ 25 October 2021

نعمت‌الله اکبری به مناسبت روز آمار در جمع اصحاب رسانه گفت: وقتی یک کشور تولید داده‌های مناسب را انجام داده باشد برنامه درست تدوین می‌کند و این برنامه درست بودجه را کارآمد می‌کند و امیدوارم در سال‌های پیش‌رو بتوانیم این روند را به درستی طی کنیم. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با اشاره به موضوع ریزش مشاغل در ماه‌های اخیر اظهار کرد: بیش‌ترین ریزش مشاغل در بخش خدمات و کم‌ترین در بخش کشاورزی و صنعت است و امیدواریم با واکسیناسیون خدمات به جایگاه اصلی‌شان بازگردند چون بیش‌تر ارزش افزوده استان مربوط به این بخش است.

وی  گفت: در مصوب درآمدهای مالیاتی جایگاه اصفهان پس از تهران است اما در سال‌های گذشته طبق عملکرد در جایگاه دوم قرار نداریم. 

اکبری با اشاره به موضوع برگشت بودجه بیان داشت: یک سوم ارزش‌افزوده که بیش‌ترین آن مربوط به مالیات است به استان باز می‌گردد که به نسبت بیش شهرها و روستاها تقسیم می‌شود و این عدد ماهانه تقریبا ۶ هزار میلیارد تومان است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: هزینه‌های جاری استان ۲۷ هزار میلیارد تومان است و تنها تراز مالی که در کشور مثبت است تهران است و در دیگر استان‌ها این نسبت منفی است. 

وی اظهار داشت: مشکل ما در اعتبارات عمرانی است و علیرغم اینکه ابلاغ تخصیص گرفته‌ایم پول به حساب خزانه ننشسته است. 

اکبری در خصوص رتبه بودجه سرانه عمرانی استان اصفهان و تناسب آن با سرانه مالیاتی توضیح داد : کل مالیات ۱۷ هزار میلیارد تومان است که و در این ۷ ماه حدود ۱۰۵ درصد عملکرد داشتیم؛ سرانه بودجه عمرانی استان‌هایی مثل اصفهان، خیلی پایین‌تر از دیگر استان‌ها است و بهترین رتبه سرانه‌مان در کشور رتبه دهم است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان توضیح داد: استان اصفهان نقش مهمی در اقتصاد ملی دارد و برخی قسمت‌ها شخص‌ها، شاخص‌های خوبی است اما نیاز است در قسمت‌هایی مانند عمران این عدد افزایش پیدا کند.

در ادامه این نشست محمدرضا لعلی اظهار داشت: در گروه آمار ۴ گروه حساب‌های منطقه‌ای، آمار ثبت، اجرای طرح‌های آماری و نقشه مشغول به کار هستند. 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان اظهار داشت: در سال‌های گذشته تلاش‌ کرده‌ایم سامانی به آمارها بدهیم و برای شرکت‌ها روند ثبت‌ داده‌ها را آموزش دادیم. 

وی با اشاره به موضوع سرشماری توضیح داد: سرشماری‌ها ۱۰ سال یکبار انجام می‌شد و در ۲ دولت قبل این عدد ۵ سال یکبار شده و آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ ترکیبی از الکترونیکی و میدانی بود؛ در آن زمان حدود ۴۴ درصد مشارکت اینترنتی داشتند که نسبت قابل قبول بود اما سرشماری‌های آتی‌مان به صورت میدانی نیست و به‌صورت سرشماری‌های ثبتی مبنا خواهد بود. 

لعلی افزود: برای آسیب شناسی سرشماری آتی ۵ استان از جمله اصفهان به‌طور نمونه انتخاب شدند و بخش‌هایی از این استان‌ها به‌صورت سنتی سرشماری خواهند شد؛ در اصفهان در بخشی از شمال کاشان این سرشماری انجام می‌شود. 

وی با اشاره به سرشماری قبلی بیان داشت: در سرشماری قبلی حداکثر نرخ عدم پاسخ‌دهی ۲ درصد بوده است اما در سرشماری مطرح در کاشان جامعه نمونه محدود است و به همه خانوارها مراجعه نمی‌شود و مردم منتظر نباشند. 

لعلی یادآور شد: اگر در فرایند ثبت آمار اصول رعایت نشود به اختلافاتی بر می‌خوریم و علت دیگر اختلاف، تفاوت در تعریف قلم آماری است. 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: برای اینکه به داده‌های ثبت مبنا برسیم باید چند نکته را رعایت کنیم؛ اول اینکه وظیفه دستگاه‌ها در ثبت آمار مشخص شود، پس از آن فرایند ثبت و انتشار داده‌ها است. 

وی توصیح داد: نیاز است که کد ملی با سامانه‌ها منطبق شود و صحت‌سنجی صورت بگیرد و پس از آن کدپستی مطرح است؛ در این خصوص یکی از معضلات آموزش و پرورش این است که دانش‌آموزان در همان ناحیه باشند و اگر کدپستی در سامانه‌ها ثبت می‌شد نیازی به اجاره‌نامه و... نخواهد بود. 

لعلی خاطرنشان کرد: کد سوم کد اقتصادی و کسب‌وکار است؛ تا زمانی این سه کد با سازمان‌های اجرایی منطبق نشود و به تمام داده‌های منتشر شده نچسبد بحث دولت الکترونیک اجرایی نخواهد شد. 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان عنوان کرد: ایرادی که وجود دارد این است که قانون مرکز آمار ایران مصوب سال ۱۳۵۳ است و قانون با نظام آماری نوین متناسب نیست. 

وی با اشاره به این موضوع که مشاغل به سه دسته خدمات، صنعت و کشاورزی تقسیم می‌شوند خبر داد: در سال ۱۳۹۸ سهم اشتغال در هر کدام از بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی به ترتیب ۴۷، ۴۰.۶ و ۱۲.۳ درصد بوده و این اعداد تا شهریور ۱۴۰۰ به ترتیب تبدیل به ۴۴.۷، ۴۵.۱ و ۱۰.۲ درصد شده است. 

لعلی با اشاره به میزان ارزش‌افزوده در هر کدام از بخش‌ها تصریح کرد: ارزش‌افزوده در بخش کشاورزی ۵.۳، صنعت ۳۰ و خدمات با احتساب بخش ساختمان ۶۶ درصد بوده است. 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه بحثی به‌نام اشتغال رسمی و غیر رسمی مطرح است توضیح داد: تفاوت‌ این ۲ بخش در این است که فعالان رسمی به‌دلیل فرارهای مالیات و... ترجیح می‌دهند فعالیت‌شان را به‌طور رسمی پیش نبرند اما دستمزد می‌‌دهند و ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و همیشه چالش‌هایی برای این موضوع وجود داشته است. 

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۸ تا به الآن مرکز آمار ایران توانسته برآوردی از از کل شاغلین کشور داشته باشد و طبق این آمار ۵۸ درصد مشغول فعالیت در بخش غیر رسمی و ۴۲ درصد در بخش رسمی هستند و این اعداد یک هشدار است و معتقدم ۵۸ درصد از شاغلان فرار مالیاتی دارند. 

لعلی خبر داد: طبق آمار کشوری ۷۷ درصد بخش کشاورزی، ۶۵ درصد بخش صنعت و ۴۷ درصد بخش خدمات در قسمت مشاغل غیررسمی در حال فعالیت‌ هستند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در اصفهان حدود ۵۲ درصد مشاغل در بخش رسمی و ۴۸ درصد در بخش غیر رسمی وجود دارند و در برخی استان‌ها حدود ۷۰ درصد در بخش غیر رسمی مشغول هستند. 

وی در انتها با اشاره به اینکه در بازه زمانی ۵ ساله تا سال ۱۳۹۸ توانستیم نرخ بیکاری شهرستان‌های استان را محاسبه کنیم بیان کرد: بیش‌ترین نرخ بیکاری به ترتیب مربوط به شهرستان‌های لنجان، اصفهان و خمینی‌شهر با ۱۱.۵۸، ۱۱.۳۲ و ۱۱.۳۰ درصد است و کم‌ترین نرخ بیکاری به ترتیب مربوط به شهرستان‌های برخوار، تیران و چادگان با ۸.۵۳، ۸.۶۰ و ۸.۶۲ درصد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار