رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت : حضور مردم و کشاورزان در بستر زاینده رود ، حرکتی خودجوش، مردمی، حق‌طلبانه و نجیبانه بود و مطالبه کشاورزان باید در کمیته‌های تخصصی بررسی شود.
کد خبر: ۱۰۱۰۷۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹ 21 November 2021

محمد نور صالحی روز یکشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: ما انتظار داریم دولت مردمی سیزدهم مصوبات جلسات و کارگروه‌های مختلف را  برای رسیدگی به حل معضل آب زاینده رود عملیاتی کند و اجازه ندهد همانند گذشته این پیگیری‌ها ناکارآمد و مقطعی باشد.

وی ادامه داد: کشاورزان اصفهان به دلیل مشکلات معیشتی و شغلی به بستر رودخانه زاینده‌رود پناه آوردند اما تخصیص‌ها و برداشت‌های غیرشرعی و غیرقانونی، عدم تخصیص حقابه کشاورزان، معضلات زیست‌محیطی و خشکی تالاب گاوخونی را در پی داشته است.

نور صالحی ادامه داد: البته برای رفع این مشکل باید اصلاح الگوی مصرف بر اساس تغییر اقلیم صورت گیرد و نیز تخصیص حقابه‌ منصفانه در کمیته‌های تخصصی بررسی و تکلیف آن مشخص شود.

وی در پایان اضافه کرد: تخصیص حقابه کشاورزان با وجود مستندات کار سختی نیست  فقط باید بارگذاری‌های حوضه زاینده‌رود که در دولت‌های پیشین با انتقال آب صورت گرفته است، مدیریت شود.

در ادامه این جلسه محمدحسین ریاحی محقق و پژوهشگر تاریخ و تمدن اظهار داشت: شهرداری باید ستاد بحران آثار در حال تخریب تشکیل دهد و نسبت به آثار تاریخی اهمیت بیشتری قائل شود چراکه آثاری همچون مسجد جامع اصفهان، منار مسجد علی، مسجد درب امام در آستانه تخریب قرار گرفته‌اند.

وی افزود: شهرداری اصفهان می‌تواند با کمک متولیان شهر بسیاری از خانه‌های تاریخی که در آستانه تخریب هستند را نجات دهد و به حفظ این آثار باستانی کمک کند.

 این اصفهان شناس تصریح کرد: متأسفانه پیشینیِه تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان فراموش‌شده است و بسیاری از آثار همچون منار مسجد علی در حال تخریب است که باید فکری به حال تخریب این هویت‌های تاریخی شود زیرا جایگزینی برای آن‌ها نداریم.

محمدرضا فلاح عضو دیگر شورای شهر اصفهان  در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه کوتاهی و تصمیمات سلیقه‌ای مسوولان در قبال زاینده‌رود قابل جبران نیست، اظهار داشت: برای حل معضل زاینده‌رود باید بودجه قابل‌توجه، استفاده از ظرفیت‌های موجود و نیز طرح جامع تهیه و اجرایی شود تا مشکلات چهار استان حل شود.

وی با تأکید به اینکه اگر اقدام عینی و عملی انجام نشود، خسارت  این معضل بیشتر واهد شد، افزود:  معضل آب نه‌تنها در اصفهان و ایران که به یک بحران جهانی تبدیل‌شده است و در سال ۲۰۲۵ جنگ پنهان ناشی از بحران آب در جهان خواهیم داشت که این مساله زنگ خطری برای برنامه ریزان کشوری است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: باوجود سه برابر شدن جمعیت در ۱۰۰ ساله گذشته شاهد کاهش منابع آب، محدود شدن کشاورزی  و توسعه صنایع به‌خصوص ذوب‌آهن و فولاد  در استان اصفهان بوده‌ایم که منفعت آن نه برای استان که کل کشور است.

وی با اشاره به اینکه رفع مشکل آب اصفهان باید در اولویت کشوری قرار گیرد، ادامه داد: چرا منفعت صنایع اصفهان باید به همه مردم کشور برسد اما در زمانی که اصفهان نیاز به حمایت و پشتوانه دارد آن را منوط به مشکل چند روستا دانسته و مورد توجه واقع نمی‌شود.

ابوالفضل قربانی عضو شورای شهر اصفهان نیز در ادامه با اشاره به مشکل آب اصفهان گفت: بازی سیاسی نتیجه نخواهد داشت  و فقط گره کور دیگر به گره‌های قبلی اضافه می‌کند.

 وی افزود: خشکسالی در فلات مرکزی  یک مشکل ملی است و باید برای حل آن ظرفیت ملی به کار گرفته شود تا با پرهیز از هرگونه تنش در اقوام و شهرها با کمک ریاست جمهوری، وزیر نیرو جهاد کشاورزی مشکل حل شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان هدایت و استفاده از آب‌های روان و بازیافتی که بدون بهره موقع بارندگی به هدر می‌رود را یکی از راه‌حل‌های مشکل کم آب بین چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، خوزستان عنوان کرد.

محمدرضا مصور رییس گروه نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با اشاره بودجه شهرداری اصفهان گفت: بودجه ابزاری  برای نظم‌دهی به اقدامات جاری و عمرانی شهر است و  اصلاح بودجه به دلیل  انعطاف‌پذیری و تخمینی و در جهت عدالت در مناطق شهری است، اما شاهد هستیم در بعضی از مناطق شهری این اصلاح بودجه به‌درستی رخ نداده است.

وی افزود: حدود ۱۱ میلیارد تومان بودجه برای بافت فرسوده  و نیز توسعه پارک  و فضای سبز اختصاص‌یافته است اما عملیاتی نشده است که انتظار می‌رود  متولیان اجرا نظم آن را مدنظر قرار دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار