رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد:
رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد از راه‌اندازی نخستین مدرسه سرطان در مشهد خبر داد و گفت: این کار با هدف آگاهی دادن مردم در مسیر تشخیص، درمان و اقدامات لازم در زمینه سرطان انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲ 26 September 2015
محمدرضا عباس‌زادگان در دومین نشست مطبوعاتی نخستین سمپوزیوم بین‌المللی سرطان نسترن که در محل دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: تجاری‌سازی در بحث عملیاتی و کاربردی شدن تحقیقات بسیار مهم بوده اما به عنوان یک ضعف در کشور ما به شمار می‌رود، چراکه فاصله‌ زیادی میان محققان و سرمایه‌گذاران وجود دارد که برای پیشرفت بهتر باید این فاصله را کاهش داد.

وی با بیان اینکه سرطان معده بالاترین شیوع را در بین مردان دارد و سرطان سینه در خانم‌ها رایج است، عنوان کرد: همچنین در برخی از مناطق کشور بر اساس شرایط محیطی نوع خاصی از سرطان مانند سرطان معده شیوع دارد.

دبیر علمی نخستین سمپوزیوم سرطان نسترن ادامه داد: تغییر سبک زندگی یکی از مهم‌ترین نکات اساسی در این سمپوزیوم بوده چرا که تغییر و اصلاح سبک زندگی یکی از دلایل ایجاد بیماری‌ها بوده که در راس آنان بیماری سرطان مورد بحث و بررسی در وزارت بهداشت قرار گرفته است.

وی افزود: بیماری‌ها با افزایش سن در جامعه افزایش پیدا می‌کند و از طرفی میانگین سرطان در جهان و ایران رو به افزایش بوده به طوری که در هر 100 هزار نفر، 188 نفر در جهان مبتلا به سرطان هستند و این نسبت در ایران 150 نفر بوده و همچنان روندی رو به رشد دارد.

عباس‌زادگان با اشاره به نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی برای مواجهه با بیماری سرطان یادآور شد: نهادهای مردمی، دولتی و دانشگاه‌ها برای ایجاد برنامه‌ریزی کلان علیه سرطان با یکدیگر مشارکت دارند تا به دانش و موفقیت درمان این بیماری دست پیدا کنند.

وی تصریح کرد: پیشگیری و تشخیص، مدیریت و درمان و تحقیقات بنیادی و مولکولی سرطان محورهای اصلی سمپوزیوم سرطان نسترن بوده و در آن از متخصصان کشورهای آمریکا، آلمان و استرالیا با هدف به کارگیری تکنولوژی جدید دنیا در زمینه تشخیص زودهنگام، متخصصان داخلی سراسر کشور و نیز برخی از کشورهای همسایه و به ویژه پاکستان برای مشارکت و همکاری دعوت شده است.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به برنامه غربالگری و پیشگیری از تالاسمی خاطرنشان کرد: برنامه غربالگری تالاسمی در ایران که جزو مناطق تالاسمی‌خیز به شمار می‌رود، توانسته است بیش از 95 درصد مانع ابتلا به تالاسمی شود ولی متأسفانه چنین الگوی غربال‌گری در کشور برای سرطان وجود نداشته و این سمپوزیوم شاید بتواند الگویی را در این راستا ارائه دهد.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار