تابناک: افزون بر 400 قطعه درنای خاکستری وارد سند حنا و آبگیرهای اطراف آن در شهرستان سردسیر سمیرم در جنوب استان اصفهان شدند.
کد خبر: ۱۰۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱ 03 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از اداره حفاظت محیط زیست اصفهان ، شمار زیادی از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی از جمله گونه حمایت شده درنای خاکستری وارد سد حنا و آبگیرهای اطراف آن شدند.

درپی کاهش سرما و تغییرات آب و هوایی انواع پرندگان مهاجر در بازگشت به عرض های جغرافیایی بالا در سد حنا و آبگیرهای اطراف آن تجدید قوا می کنند و از ابتدای اردیبهشت سال آتی این منطقه را ترک می کنند.

درناها روزها به صورت گروهی در مزارع و کشتزارهای اطراف آبگیرها تغذیه می کنند و با غروب آفتاب به حاشیه سد و آبگیرها بر می گردند.

گونه درنای اوراسیایی یا درنای خاکستری با نام علمی (GRUS) در بخش شمالی اروپا و آسیا پراکنده است.

این پرنده همه چیز خوار است ولی بیشتر از قسمت های مختلف انواع گیاهان تغذیه می کند. قامت این پرنده 100 تا 130 سانتی متر و وزن آن به طور متوسط 6/4 کیلو گرم است و گله های مهاجر این پرنده در یک خط پرواز می کنند.

همه ساله هنگام آغاز فصل زمستان و یا در آستانه بهار گروه های بزرگی از پرندگان مهاجر در مسیر کوچ سالانه از مناطق سردسیر شمالی به سمت جنوب یا برعکس در آبگیرهای استان اصفهان یا در امتداد حوضه آبی زاینده رود فرود می آیند و شماری از این پرندگان نیز در این مناطق زمستان گذرانی و زاد آوری می کنند.

پیش از این تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان از کانون های جمعیتی پرندگان مهاجر بود که به سبب خشکسالی های مداوم ادواری در سال های اخیر ، این زیستگاه طبیعی پرندگان از میان رفت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار