مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم خراسان شمالی گفت: امسال حضور آهوان در مناطق حاشیه میاندشت افزایش یافته است که افزایش جمعیت این گونه وحشی، خشکسالی و کاهش تولید علوفه در طبیعت از علت های آن است.
کد خبر: ۱۰۱۴۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴ 07 December 2021

 

به گزارش تابناک خراسان شمالی،احمد صفرزاده اظهار داشت: کاهش تولید علوفه در مراتع سبب شده تا آهوان برای یافتن غذا به باغ ها و یا مزارع کشانده شوند.

 

وی با اشاره به افزایش جمعیت آهوان در میاندشت گفت: امسال جمعیت آهوان ۲ برابر شده که در دهه های اخیر بی سابقه است. 

 

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم گفت: جمعیت آهوان به عنوان طعمه اصلی یوزپلنگ های پناهگاه میاندشت جاجرم دارای اهمیت است. 

 

وی درباره دلیل افزایش جمعیت آهوان در میاندشت جاجرم اظهار داشت: انجام اقدامات مدیریتی برای حفاظت از حیات وحش سبب شده تا شرایط برای زیست گونه های مختلف مناسب باشد.

 

صفرزاده خاطرنشان کرد: حیات وحش برای ادامه حیات به آب، غذا و امنیت نیاز دارد که در این زمینه تلاش شده تا آب مورد نیاز وحوش در میاندشت تامین شود.

 

وی اظهار داشت: پیش از این دامداران برای چرای ۱۵ هزار راس دام در میاندشت پروانه داشتند که در سال های اخیر حدود یک سوم از این پروانه ها خریداری شده است و اکنون پروانه ۱۰ هزار راس دام که حقوق عرفی چرا دارند باید خریداری شود.

 

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم خاطرنشان کرد: با خروج بخشی از گله ها و خرید عرفی دامداران، فشار بر مراتع کمتر شده و شرایط برای آهوان بهتر شده است. 

 

بر اساس این گزارش، وجه تمایز و برجسته منطقه میاندشت نسبت به سایر مناطق یوزخیز کشور، بالا بودن جمعیت آهوان به عنوان طعمه یوزپلنگ است، مسوولان اعلام کرده اند که جمعیت آهوان در این منطقه مناسب است.

 

منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم با گستره ۸۵ هزار هکتار از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

 

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

 

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهارگانه کشور به شمار می رود که دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

 

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار