مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از ثبت تفرش به عنوان " شهر ملی "تفرشی دوزی" خبر داد.
کد خبر: ۱۰۱۵۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰ 11 December 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان گفت: پرونده ثبت ملی تفرش به عنوان شهر ملی تفرشی دوزی(درویشی دوزی) در سال های ۹۸ و ۹۹ تهیه شد و پس از کسب نظر هیات داوران کمیته ثبت ملی شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کشور مورد تایید قرار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه پیش از این روستای سمقاور به عنوان روستای ملی منبت، از استان مرکزی ثبت شده است افزود: برخی از آثار در حوزه صنایع‌دستی وجود دارند که برای اولین بار در منطقه خاصی کار شده و به همین دلیل به نام همان شهر نیز به ثبت رسیده است. تفرشی‌دوزی برای اولین بار در تفرش انجام شده و به نام همین شهر نیز به ثبت رسیده است.
مرزبان افزود: تفرشی‌دوزی یا درویش‌دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی ایران است که هنرمندان شهرستان تفرش در آن تبحری دیرینه دارند. هنری که از شهرستان تفرش برخاسته است.
او افزود: در تیرماه ۱۳۹۸ شورای ثبت میراث ناملموس کشور هنر مهارت تولید تفرشی دوزی را به عنوان اثر ناملموس استان در فهرست آثار ملی به ثبت رساند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه کرد: تنوع در نقوش تفرشی دوزی از ویژگی های بارز آن است و گستردگی این نقش و نگارها که با تکرار تعداد بی شماری از نقوش هندسی به دست می آید.
مرزبان اظهار امیدواری کرد: ثبت تفرش به عنوان شهر ملی درویشی دوزی با همدلی و وفاق مسوولان این شهر و استان، بستر مناسبی برای آموزش، ترویج، توسعه فعالیت های هنری و حمایت از هنرمندان این هنر دیرینه فراهم کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با بیان اینکه پس از ثبت تفرش به عنوان شهر ملی تفرشی دوزی، دبیرخانه مربوطه در این شهر شکل می گیرد و به سیاستگذاری در زمینه آموزش، ترویج و حمایت از این هنر می پردازد، گفت: ثبت ملی شدن توجه بیشتری را به این منطقه معطوف می کند که لازم است برنامه ریزی مناسبی برای بهره گیری از این فرصت توسط بخش دولتی و مدیران شهری صورت گیرد.
مرزبان تاکید کرد: ثبت ملی شهرها در زمینه صنایع دستی به رونق اقتصادی و اشتغال در این بخش و همچنین صنعت گردشگری کمک بسیاری می کند و وزارت میراث فرهنگی نیز حمایت از این شهرها را در اولویت قرار می دهد.
او با اشاره به اینکه عنوان شهر ملی یا جهانی دائمی نیست و عملکرد سالانه این مناطق برای حفظ عنوان، ارزیابی می شود، اضافه کرد: مهمترین مسائلی که مورد ارزیابی قرار می گیرند اقدامات انجام شده در زمینه آموزش، ترویج، تبلیغات، نمادسازی، نامگذاری شهری، توسعه فعالیت های اقتصادی و اشتغال، حمایت از هنرمندان و برپایی نمایشگاه و حضور در نمایشگاه های ملی و بین المللی است.
او افزود: در زمان حاضر تفرش دارای ۶۰ هنرمند و ۳۰ کارگاه فعال در زمینه تفرشی دوزی (درویشی دوزی) است و استادان مجرب و شناخته شده ای در این رشته دارد.
بیش از ۸۰۰۰ هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان مرکزی فعال هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار