مسئول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اراک با ابراز نگرانی، از احتمال بومی شدن بیماری سالک در سطح استان مرکزی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۱۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰ 11 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر علی منصوری افزود: سالک بیماری بومی استان مرکزی نیست و از دیگر شهرها وارد استان می‌شود اما شناسایی چند مورد در شهرستان های ساوه و محلات، تغییرات اقلیمی، خشکسالی های پی در پی و نزدیکی جوندگان به مناطق روستایی و مسکونی می تواند بومی شدن این بیماری را در سطح دانشگاه علوم پزشکی اراک به دنبال داشته باشد.
وی ادامه داد: لیشمانیا یا سالک یک بیماری قدیمی است که در بیش از ۷۰ درصد از کشورهای جهان شیوع دارد و سالیانه ابتلای ۱ تا ۲ میلیون نفر در جهان گزارش و ثبت می شود که بیشترین آلودگی در شهر کابل واقع در افغانستان مشاهده شده است.
وی، بیماری سالک را شامل دو نوع شهری و روستایی برشمرد و افزود: نوع روستایی این بیماری مرطوب و دارای ترشحات زیاد است و عموما دیرتر درمان می‌شود و دوره نهفتگی آن ۴۱ هفته می باشد اما، نوع شهری آن به سالک خشک مشهور است، ترشحات کمی دارد و دوره نهفتگی آن ۶۲ ماه است.
وی تاکید کرد: در صورت مشاهده هر زخمی که بیش از ۲ هفته به طول بی انجامد باید به پزشک مراجعه کرده و با گرفتن نمونه از زخم و بررسی های میکروسکوپی، درمان زیرنظر پزشک انجام شود.
دکتر منصوری در ادامه مخزن بیماری را در نوع خشک، انسان و برخی موارد گوشتخوارانی مانند سگ و در نوع مرطوب، انسان و جوندگان دانست.
وی اضافه کرد: پشه خاکی هنگام غروب آفتاب و شب حداکثر فعالیت را دارد و معمولاً در روزها استراحت می کند‌.
وی، مهمترین کانون لیشمانیا در سطح کشور را، استان اصفهان اعلام کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد از موارد لیشمانیوز پوستی در افغانستان، ایران، سوریه، برزیل، عربستان و آمریکای جنوبی مشاهده شده و در ایران سالیانه بیش از ۲۰ هزار نفر به سالک پوستی مبتلا می شوند.
وی درباره علائم و تشخیص این بیماری گفت: بزرگی کبد، طحال، تب و تغییر رنگ پوست از علائم این بیماری هستند که نمونه برداری از کبد، طحال و مغز استخوان از راه های تشخیص آن می باشد.
مسئول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اراک برای پیشگیری از این بیماری خواستار تقویت و همکاری بین بخشی شد و گفت: لایروبی کانال ها، جمع آوری صحیح زباله های شهری و روستایی و دفن بهداشتی آن، نوسازی اماکن مسکونی و تخریب خرابه ها، جونده کشی و کنترل، سم پاشی و مه پاشی و جمع آوری و معدوم سازی سگ های ولگرد و استفاده از لباس‌های پوشیده و نصب توری فلزی برای درب و پنجره‌ها و استفاده از پشه بندهای معمولی و پشه بندهای آغشته به سم و استفاده از پمادها و مواد دور کننده حشرات و آموزش نکات و مطالب موردنیاز به مردم و پرسنل بهداشت و درمان همگی رابطه مستقیم با کنترل بیماری سالک دارد که کلیه دستگاه های مرتبط در این امر دخیل هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار