یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به کمبود آب در پشت سد زاینده‌رود، آب شرب منطقه «بن-بروجن» را می‌توان از سد کارون ۴ تأمین کرد.
کد خبر: ۱۰۲۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸ 13 January 2022

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی درباره وضعیت حوضه آبریز زاینده‌رود و لزوم تأمین آب طرح بن- بروجن از محلی دیگر به غیر از زاینده‌رود، اظهار کرد: با مشورت‌هایی که انجام دادیم و طبق نظر کارشناسان اگر برای تأمین آب بن- بروجن از سد کارون ۴ آب شرب این طرح را تأمین کنیم بدون اینکه در لوله‌گذاری جدید دخل و تصرفی انجام شود، پمپاژ معکوس انجام و آب شهرهای بن و بروجن تأمین می‌شود.

وی افزود: طرح بن-بروجن به پمپاژ بالای آب نیاز دارد تا آب شرب مصرفی بن و بروجن تأمین شود و این در حالی است که حوضه آبریز زاینده‌رود ظرفیت آبی محدودی دارد و این حوضه آبی حتی کفاف بارگذاری‌های جدید را نمی‌دهد و بارگذاری جدید در واقع بارگذاری روی ظرفیت خالی است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس، گفت: بر این اساس اگر بارگذاری را برای تأمین آب این دو شهر روی سد کارون ۴ بگذارند منطقی‌تر است، چراکه آب به اندازه کافی در این حوضه آبریز وجود دارد. آب پشت سد زاینده‌رود بسیار محدود است و با توجه به اینکه وضعیت بارش‌ها هم خوب نیست، مسلماً آبی وجود ندارد که به سمت بن-بروجن پمپاژ شود و بهترین روش این است که آب شرب این مناطق از سد کارون ۴ تأمین شود.

نقدعلی خاطرنشان کرد: فاصله بروجن تا سد کارون ۴ حدود ۹۰ کیلومتر است و بارگذاری‌های جدیدی که روی زاینده‌رود شده بعید است کفاف بارگذاری‌های گذشته را بدهد، بنابراین بارگذاری جدید بر روی مخزنی خالی کار عقلانی نیست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار