ایجاد شهرک ویژه پوشاک در استان تهران در نزدیکی فرودگاه امام خمینی(ره) با هدف ساماندهی و گردآوری واحدهای تولید پوشاک این استان، بی شک خبر خوبی برای صاحبان این حرفه به شمار می رود.
کد خبر: ۱۰۲۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵ 28 September 2015
به گفته مسئولان استانی شهرک های صنعتی، احداث شهرک ویژه پوشاک یکی از محورهای اصلی توسعه این صنعت شناخته شده و براساس پیش بینی ها کل زنجیره ارزش صنعت پوشاک، از طراحی، مد، تولید و عرضه و فروش پوشاک به صورت مجتمع و یکپارچه در این شهرک لحاظ شده است.
در همین حال مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اعلام خبر ایجاد شهرک ویژه پوشاک در استان تهران اظهار کرد که سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی علاوه بر ایجاد زیرساخت های صنعتی در شهرک، به منظور حمایت از صنعت می تواند در ایجاد مراکز آموزشی، طراحی، مد و سایر خدمات توسعه کسب وکار سرمایه گذاری و حمایت کند. همچنین براساس پیش بینی ها مقرر شده که بخش خصوصی در کارگروهی مطالعات لازم برای طراحی مفهومی شهرک ویژه پوشاک و تعیین الزامات اجرایی و المان های شهرک را انجام دهد و دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با برگزاری جلسات مشترک با اعضای بخش خصوصی کارگروه، درباره الزامات شهرک ویژه پوشاک به توافق نهایی برسد.


*تبدیل تهران به پایتخت مد منطقه 
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز با اشاره به شاخصه های استان تهران اظهار کرد: در استان تهران تراکم جمعیت وجود دارد و جمعیت 14میلیون نفری در منطقه ای محدود مستقر شده اند.
این در حالی است که از سویی با محدودیت وسعت نیز مواجه هستیم. 
محمدرضا مرتضوی افزود: وسعت استان تهران که از یک سو به دماوند و شهریار و از سوی دیگر به استان البرز و شهرهای حاشیه آن می رسد، نشان از وسعت عظیم تهران دارد. 
در این فضا 14میلیون نفر ساکن هستند و همه این افراد، مصرف کننده به شمار می روند که این امر باعث شده حدود 20درصد مصرف کشور در استان تهران باشد. 
این در حالی است که محدودیت های زیادی برای کسب وکار در تهران وجود دارد. 
وی با تاکید بر اینکه درحال حاضر تمام صنایع مادر اجازه استقرار در استان تهران را ندارند، تصریح کرد: هم اکنون نه آب کافی وجود دارد که در اختیار صنایع قرار دهیم و نه هوای تهران این اجازه را می دهد که صنایعی همچون سیمان و فولاد یا صنایع پیچیده ای نظیر پتروشیمی و پالایشگاه در تهران ایجاد شود بنابراین محدودیت استقرار صنعت در تهران وجود دارد.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران اظهار کرد: باید به دنبال این باشیم که به عنوان بزرگترین قطب مصرف، تشکیلات و بخش هایی را تقویت کنیم تا بخش بزرگی از مصرف تهران را پوشش دهد و در این زمینه نیاز است که صنایع، غیرآلاینده بوده و چندان هم نیاز به آب نداشته باشند همچنین نیازمند فضای بزرگی نیز نباشند زیرا با محدودیت در این موارد مواجه هستیم. 
مرتضوی با اشاره به سابقه شهری همانند استانبول اظهار کرد: این شهر کم کم در حال تبدیل شدن به پایتخت مد است و تهران نیز این ظرفیت را دارد که همانند استانبول، تبدیل به پایتخت مد منطقه شود زیرا طراحی، مد اسلامی و قابلیت طراحی لباس در تهران وجود دارد و طراحی یکی از اقدامات پررونق برای کشورهای مدرن است. 
در همین حال به دلیل گرایش های مذهبی و اسلامی مدل طراحی هایی که مورد کاربرد قرار می گیرد تفاوت هایی با سایر کشورها دارد که لازم است یک سازمان مد در تهران ایجاد شود تا تهران را تبدیل به پایتخت مد اسلامی کند. 
وی با بیان اینکه فعالیت در زمینه پارچه و لباس یکی از اقداماتی است که در ایجاد اشتغال پایدار موثر است، اظهارکرد: درحال حاضر کشورهایی نظیر ترکیه، بنگلادش، ماکائو، تایوان، چین و هند اشتغال زیادی را در بخش های طراحی و تولید پوشاک به خود اختصاص داده اند و با این شرایط جای یک شهر بزرگ صنعتی لباس در ایران بسیار خالی است.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: با توجه به پیش فرض ها لازم است شهرکی متشکل از بخش های مختلف وجود داشته باشد. ضمن آنکه لازم است در این شهرک موسسات طراحی مد و پردیس ابداعات و مبتکرات مد وجود داشته باشد که با این روند به طور قطع کارخانه های بزرگی در داخل شهرک ایجاد خواهد شد.
مرتضوی افزود: درحال حاضر بخشی از محصولات شرکت های بزرگ خارجی که وارد ایران شده و اقدام به عرضه تولیداتی با نشان(برند)های بزرگ و بنام می کنند، در کشورهای دیگر تولید می شوند. 
بنابراین محدوده ای جغرافیایی با 14میلیون مصرف کننده در اختیار داریم و در این میان، تهران بزرگترین بازار کشور از نظر پوشاک به شمار می رود که 40درصد پوشاک تولیدی کشور در آن مصرف می شود. 
ضمن آنکه درحال حاضر تعداد زیادی نیروی تحصیلکرده در حوزه طراحی وجود دارد و در این شرایط جای خالی شهرک بزرگ صنعتی برای پوشاک در تهران خالی است که امید است وزارت صنعت، معدن و تجارت شهرکی را با زیرساخت های لازم ایجاد کند. حتی داوطلبانی برای ایجاد این شهرک نیز هم اکنون وجود دارند. 
وی یادآور شد: واحدهای کوچک و پراکنده ای که درحال حاضر در سطح شهر پراکنده هستند می توانند در این شهرک ها گرد هم بیایند بنابراین ایجاد این شهرک صنعتی به شرط ایجاد زیرساخت های صحیح می تواند دستاوردهای بزرگی برای تهران به همراه داشته باشد اما آنچه مسلم است اینکه به طور قطع این شهرک باید نمایشگاه مد باشد تا بتواند محل مناسبی برای نمایش تولیدات ایرانی و تبادل نظر برای برگزاری جشنواره های مد اسلامی باشد. 
مرتضوی تصریح کرد: هم اکنون برای ایجاد چنین شهرکی و فراهم کردن مقدمات کار درخواستی از خانه صنعت، معدن و تجارت تهران نشده اما برای پیشبرد تاسیس این شهرک، این خانه اقدامات زیادی انجام داده و حتی آماده ارائه هرگونه همکاری فنی و سرمایه گذاری مالی و حتی ایجاد شهرک است. 
بی شک برگزاری نمایشگاه دائمی مد اسلامی و ایجاد مراکز عرضه و تولید از واجباتی است که باید مدنظر قرار گیرد.
*گردهمایی فعالان تولید و عرضه در شهرک
در همین حال یک کارشناس پوشاک با تاکید بر اینکه شهرک پوشاک پروژه بزرگ و خوبی است که در عین مناسب بودن می تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد به صمت گفت: در صورت پیش بینی نامناسب عوامل و چینش نامناسب مهره ها، نه تنها فرصتی مناسب نخواهد بود، بلکه تهدیدی برای صنعت پوشاک و همچنین استان تهران به شمار خواهد رفت. مهدی محمودی افزود: در پروژه هایی نظیر شهرک پوشاک تهران، صفر تا صد وجود ندارد بلکه اگر پروژه به درستی انجام نشود و در صفر باقی بمانیم، صد پله ضرر خواهیم کرد. 
بنابراین لازم است در حوزه شهرک پوشاک استراتژی و نقشه راهی در اختیار باشد تا مشخص شود این شهرک چیست و چگونه شکل گرفته و ظرف چه سال هایی چه اهدافی را محقق می کند که این روند بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود. وی ادامه داد: فعالیت صنف های مختلف در این شهرک و اینکه آیا تنها صنایع بزرگ این صنعت در این شهرک پوشش داده می شوند، از دیگر مواردی است که باید در مسیر ایجاد این شهرک مدنظر قرار گیرد. 
همچنین در ایجاد این شهرک باید مشخص شود که خطوط تولید در اختیار واحدهای بزرگ تولید پوشاک قرار می گیرد یا اینکه سیاست مشخصی برای واحدهای کوچک صنفی نیز تدوین می شود.
این کارشناس پوشاک با تاکید بر اینکه فضای شهرک باید به گونه ای چیده شود که نقش سازمان ها در این شرایط مشخص شود، تصریح کرد: اینکه تنها واحدهای بزرگ تولیدی در شهرک پوشاک جای می گیرند و یا واحدهای توزیعی واحدهایی را در این شهرک به خود اختصاص می دهند، از سیاست هایی است که باید در ایجاد این شهرک مدنظر قرار گیرد.

مدیر کمیته پوشاک و البسه وزارت کشور ادامه داد: باید مشخص شود که در این شهرک قرار است خرده فروشان، عمده فروشان و واحدهای تولیدکننده استان تهران حضور داشته و پوشاک مردانه، زنانه، بچگانه، تابستانی و زمستانی ارائه می کنند یا خیر که این روند، پروژه پیچیده ای از شهرک صنعتی پوشاک ایجاد کرده و لازم است در ایجاد این شهرک به تک تک این موارد دقت شود. محمودی با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد مصرف کننده را وارد میدان کنیم، بی شک این وظیفه بر عهده اتحادیه استان تهران خواهد بود، اظهار کرد: برای ورود واحدهای بزرگ به این شهرک باید وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد موضوع شود که این روند نشان می دهد برای ورود هر دو دسته از واحدها، باید تعاملی شکل گیرد که در برخی موارد این تعامل خود به چالشی جدی تبدیل خواهد شد زیرا هر یک از این دو دسته، دسته دیگر را قبول ندارد. وی بر پیش بینی جایگاهی برای طراحان در شهرک پوشاک تاکید و اظهار کرد: صنایع وابسته از دیگر بخش هایی است که ضروری است در شهرک پوشاک ایجاد شود. در همین حال اگر صنایع وابسته به صنعت پوشاک نظیر صنعت پارچه، دگمه و سایر صنایع را در نظر بگیریم باید اتحادیه های دیگر همانند اتحادیه خرازی نیز وارد این شهرک شوند. این کارشناس صنعت پوشاک ایجاد این شهرک را فاقد تصویر کلی دانست و افزود: می توان این شهرک را واحد فناوری پوشاک نام نهاد اما برای نام نهادن شهرک باید دست کم 50 تشکل دیگر نیز درگیر شوند تا این پروژه جایگاه واقعی خود را پیدا کند. 
محمودی با بیان اینکه این شهرک باید چند هدف را در دستور کار خود قرار دهد، ادامه داد: درحال حاضر مصرف کننده های زیادی در این صنعت فعال هستند به طوری که گردش مالی این صنعت به بیش از 20میلیارد دلار در سال می رسد. وی با تاکید بر اینکه با ایجاد شهرک پوشاک واردکننده پارچه و فروشنده را در کنار یکدیگر قرار می دهیم که در این شرایط واسطه گری از بین خواهد رفت، در تشریح مقایسه این روند با خوشه افزود: در خوشه های صنعتی نیز هم افزایی بین واحدها ایجاد می شود که این روند برای مصرف کننده فوایدی به همراه خواهد داشت .
بنابراین در صورت طراحی و اجرای این شهرک، انواع و اقسام پوشاک، عرضه شده و طراحی و فروشنده و همه موارد در کنار یکدیگر قرار می گیرد که این امر کاهش بهای تمام شده کالا را دربرداشته و باعث می شود کالا ارزان تر به دست مصرف کننده برسد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار