ابتکار در کرج خبر داد
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار در استان البرز و شهر کرج بسیار بالا است، افزود: عمدتا کلانشهرهای کشور با این پدیده درگیر هستند و این زنگ خطری برای محیط زیست محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸ 28 September 2015
معصومه ابتکار صبح امروز در شورای اداری استان البرز و کارگروه کاهش آلودگی هوای استان اظهار داشت: شورای برنامه‌ریزی مسائل محیط زیست کشور و در رأس آن برنامه‌ریزی کلان و منطقه‌ای را در خصوص محیط زیست بسیار مورد بحث و بررسی قرار داده است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور نیز از مهمترین سیاست‌های دولت در این زمینه را دستیابی به توسعه پایدار در زمینه محیط زیست عنوان می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: دولت ابعاد و سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های مهمی را در زمینه محیط زیست در نظر دارد، بنابراین با جدیت و حساسیت بالا مسائل و چالش‌های محیط زیست را در فرآیند برنامه‌ریزی‌های خود قرار داده است.

ابتکار خاطرنشان کرد: باید با تلاش و مدیریت درست محیط زیست کشور را به سمت تحولات اساسی پیش برده و مشکلات را با همکاری و تعامل از بین ببریم.

وی تأکید کرد: از مهمترین مسائلی که جهان را به صورت ویژه تهدید می‌کند مسائل زیست‌محیطی است.

ابتکار عنوان کرد: مسائل زیست‌محیطی امروز به عنوان یک تهدید جدی برای جهان محسوب می‌شود که از جمله مهمترین آنها کاهش بارندگی‌ها و گرم شدن زمین است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بر اساس آمار موجود امسال نیز با کاهش 10 درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته مواجه بودیم، خاطرنشان کرد: استفاده بی‌رویه از مراتع، بیابان‌زایی، گرد و غبار و تخریب باغات و جنگل‌ها از مهمترین تهدیداتی است که محیط زیست را به مخاطره انداخته است.

معاون رئیس جمهور در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار در استان البرز و شهر کرج بسیار بالا است، افزود: عمدتا کلانشهرهای کشور با این پدیده درگیر هستند و این زنگ خطری برای محیط زیست محسوب می‌شود.

ابتکار تأکید کرد: استفاده بی‌رویه و بهره‌کشی نادرست از مراتع و ریشه‌کنی جنگل‌ها، استفاده نادرست از منابع آبی و آلوده کردن آب‌ها از دیگر مهمترین خطراتی است که به صورت ویژه محیط زیست کشور را به مخاطره انداخته است.

وی با اشاره به پدیده گرد و غبار در ایران و جهان افزود: متأسفانه پدیده گرد و غبار در بسیاری از کشورهای جهان بروز کرده است، بنابراین سران جهان بیانیه‌ای را با هدف کمیته پایدار محیط زیست در 18 محور مورد بررسی قرار داده‌اند که این محورها به عنوان اهداف اصلی توسعه پایدار محیط زیست جهان مطرح شده است.

به گفته این مسئول دستیابی به این 18 محور در کشور ما نیز باید به عنوان یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی استفاده شود.

ابتکار آموزش، اشتغال، بهداشت و مسائل زیست محیطی را از مهمترین محورهای این بیانیه عنوان کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سازگاری با محیط زیست، بهداشت محیط و داشتن محیط‌های سالم شهری و همچنین مدیریت پسماند را از دیگر 18 محور دیده شده در بیانیه سران کشورهای جهان در خصوص پایداری محیط زیست عنوان کرد.

ابتکار در ادامه سخنان خود با بیان اینکه باید جهانی بیندیشیم و محلی عمل کنیم، تصریح کرد: باید رویکرد مناسبی را در توسعه پایدار محیط زیست و رسیدن به محورهای مهم زیست‌محیطی مد نظر داشته باشیم.

وی در بیان اینکه متأسفانه بخشی از آلودگی‌های زیست محیطی استان البرز متأثر از نزدیکی به پایتخت است، ادامه داد: نزدیکی به تهران و همجوار بودن با پایتخت مشکلاتی را برای استان البرز ایجاد کرده است و بروز برخی از آلودگی‌ها در البرز به دلیل نزدیکی به تهران است.

ابتکار با اشاره به اینکه البته کرج هم آلودگی‌هایی را برای تهران دارد، افزود: وجود صنایع و شهرک‌های صنعتی در این استان نیز تهران را تحت تأثیر خود قرار داده و توانسته آلودگی‌های زیست محیطی را برای پایتخت به همراه داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در این زمینه نباید به دنبال مقصر باشیم، گفت: تعادل‌بخشی در این دو منطقه باید یکی از مهمترین اولویت‌های مسئولان باشد.

وی ریشه‌ای نگاه کردن به مسائل و مشکلات زیست محیطی را در منطقه مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: دولت اقدامات موثری در زمینه رسیدن به محیط زیستی متعادل در نظر گرفته است که در این راستا همه دستگاه‌ها و آحاد مختلف مردم و نهادهای مختلف مردمی می‌توانند در رسیدن به این اهداف بسیار موثر باشند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان داشت: اکنون در استان البرز هشت شهرک صنعتی وجود دارد که متأسفانه تنها سه شهرک دارای تصفیه‌خانه فاضلاب بوده و مابقی فاقد این امکانات هستند.

*رویکرد ما در محیط زیست ساماندهی صنایع است

ابتکار در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای ما در رسیدن به توسعه پایدار محیط زیست ساماندهی صنایع است،‌ خاطرنشان کرد: ساماندهی صنایع یکی از مهمترین اهداف جدی دولت در این زمینه است که در این راستا دولت تلاش‌ها و اقدامات موثری را انجام می‌دهد.

وی یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه را ارائه تسهیلات به صنایع به منظور رفع مشکلات زیست محیطی عنوان کرد و گفت: در این راستا دولت با ارائه تسهیلات به صنایع از سوی صندوق ملی محیط زیست تلاش دارد تا مشکلات صنایع را در بخش زیست محیطی رفع کند.

ابتکار پایش و کنترل آلودگی‌های زیست محیطی را از مهمترین رئوس برنامه‌های این سازمان عنوان کرد و بیان داشت: باید با تدابیر و برنامه‌ریزی‌های لازم آلودگی‌های زیست محیطی را در کلانشهر کرج رفع کنیم.

وی وجود صنایع مختلف در استان البرز و همچنین وجود یک نیروگاه در این استان را از علل مهم آلودگی‌های زیست‌محیطی در البرز عنوان کرد.

ابتکار عنوان کرد: در این زمینه نیازمند همکاری و تعامل تمام دستگاه‌ها بوده و باید با جدیت در رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی و آلودگی هوا اقدامات مناسبی صورت گیرد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور در ادامه سخنان خود از استاندار البرز خواست تا با جدیت کارگروه‌های آلودگی هوا در این استان را دنبال کرده و با تشکیل این جلسات و پیگیری مصوبات در کاهش آلودگی‌های هوا در این استان اقدامات مناسب صورت گیرد.

ابتکار گفت: در این راستا دولت نیز برنامه پایش آلودگی هوا را در نظر دارد و در این راستا تکالیف و مسئولیت‌های دستگاه‌ها را مشخص کرده است.

*مطالعات خوبی در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار صورت گرفته است

معاون رئیس جمهور در ادامه سخنان خود به انجام مطالعات صورت گرفته در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه استان البرز نیز از جمله استان‌های مهم در کشور است و با این پدیده نیز مواجه است، بنابراین امیدواریم بتوانیم در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار به نتایج و مصوبات خوبی دست پیدا کنیم.

ابتکار خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین این اقدامات مدیریت کانون‌های بروز این پدیده است.

وی ادامه داد: در کنار مدیریت این کانون‌ها حفظ مراتع، مدیریت روش‌های کشاورزی،‌ جلوگیری از آلودگی‌ رودخانه کرج به عنوان یکی از مهمترین منابع آبی در استان و ... نیز مورد اهمیت است.

این مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود به لوایح زیست‌محیطی در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: هم اکنون چهار لایحه در زمینه محیط زیست در دستور کار مجلس شورای اسلامی داریم که امیدواریم با تصویب این لوایح گام‌های مهمی در جهت توسعه پایدار محیط زیست در کشور برداشته شود.

ابتکار در بخشی دیگر از سخنان خود مراکز گردشگری استان البرز را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: استان البرز دارای مراکز گردشگری بسیار زیبا و ارزشمندی است که لازم است در این زمینه و برای حفظ این مراکز از جنبه زیست‌محیطی باید برنامه‌ریزی‌های ضروری صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مسئله محیط زیست نباید بخشی دیده شود، خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها و آحاد مختلف مردم مکلف هستند در اجرای طرح‌های زیست محیطی همکاری داشته باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه امروز شاهد رشد سازمان‌های مردم نهاد در کشور و به ویژه در استان البرز هستیم، گفت: با استفاده از ظرفیت‌های این سازمان‌ها به عنوان حافظان محیط زیست می‌توانیم بخشی از اهداف خود را در زمینه محیط زیست محقق سازیم.

ابتکار از مهمترین اقداماتی که باید در حفظ محیط زیست انجام داد را مدیریت پسماند و جلوگیری از جمع شدن زباله‌های خانگی، صنعتی، درمانگاهی و بیمارستانی عنوان کرد.

وی حفظ باغات و توسعه و ایجاد فضاهای سبز در نقاط مختلف را مهم ارزیابی کرد و گفت: با توسعه فضاهای سبز می‌توانیم سهم اساسی را در توسعه پایدار محیط زیست داشته باشیم.

به گفته ابتکار در ایجاد فضاهای سبز باید توجه جدی و اساسی به کاشت گونه‌های گیاهی سازگار با محیط زیست نیز باید داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور در ادامه سخنان خود از تصویب چهار سند زیست محیطی در دولت خبر داد و بیان داشت: سند ایجاد فضاهای سبز در کلانشهرها، سند مربوط به مراکز میادین میوه و تره بار و سند مربوط به حمل و نقل و ... از چهار سند تصویب شده در راستای ارتقای محیط زیست کشور است.

ابتکار در پایان اظهار امیدواری کرد که با اجرایی کردن این سندها به سمت تحولات اساسی و شاخص و همچنین شکوفا شدن محیط زیست کشور پیش برویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار