مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تشریح دستاورد‌های صنعت آب و فاضلاب استان در طی ۴۳ سال انقلاب اسلامی از افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت تصفیه فاضلاب در تصفیه‌خانه‌های استان همدان و افزایش ۸ برابری تعداد تصفیه خانه‌ها در سطح استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱ 01 February 2022

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تشریح دستاورد‌های صنعت آب و فاضلاب استان در طی ۴۳ سال انقلاب اسلامی از افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت تصفیه فاضلاب در تصفیه‌خانه‌های استان همدان و افزایش ۸ برابری تعداد تصفیه خانه‌ها در سطح استان خبر داد.

به گزارش تابناک همدان، فرهاد بختیاری فر در نشست خبری به مناسبت آغاز دهه فجر با اشاره به عملکرد صنعت آب و فاضلاب استان در طول ۴۳ سال انقلاب اسلامی گفت: در این مدت جمعیت تحت پوشش شبکه آبرسانی از ۲۸ درصد به ۱۰۰ رسیده است و تعداد مشترکین آب نسبت به ابتدای انقلاب چهار برابر شده است.

بختیاری‌فر با بیان اینکه در طول این مدت طول خطوط انتقال آب سه برابر شده که از ۱۵۲ کیلومتر خط انتقال به ۴۸۲ کیلومتر رسیده است عنوان کرد: طول شبکه آبرسانی ۲.۷ برابر افزایش پیدا کرده یعنی یک هزار و ۲ کیلومتر شبکه آبرسانی داشتیم که به ۲ هزار و ۷۲۶ کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه هدر رفت آب از ۵۴ درصد به ۲۳ درصد کاهش یافته و تعداد تصفیه‌خانه‌ها هم از یک به پنج تصفیه خانه در بخش آب رسیده است گفت: مشترکین فاضلاب نسبت به اوایل انقلاب حدود ۱۵.۵ برابر شده‌اند و درصد جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب به عنوان مثال در شهر همدان از ۳۲ درصد به ۷۶ درصد رسیده یعنی جمعیتی حدود ۱۰۵ هزار و ۲۱۱ نفر که از ابتدا تحت پوشش فاضلاب بودند به ۸۲۶ هزار نفر رسیدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه در طول ۴۳ سال خطوط انتقال فاضلاب ۱۸۷ برابر افزایش یافته که از حدود ۰.۴ کیلومتر به ۷۶ کیلومتر رسیده است افزود: طول جمع‌آوری فاضلاب نیز ۱۲ برابر شده یعنی ۱۲۸ کیلومتر در ابتدای انقلاب بود که در حال حاضر به یک هزار و ۵۷۲ کیلومتر افزایش پیدا کرده است.

وی از افزایش ۸ برابری تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب از ابتدای انقلاب تاکنون خبر داد و گفت: ظرفیت تصفیه فاضلاب در تصفیه‌خانه‌های همدان ۱۰۰ برابر افزایش یافته یعنی از رقمی حدود یک هزار و ۸۵۰ متر مکعب در شبانه‌روز به ۱۶۷ هزار و ۷۰ متر مکعب در شبانه‌روز رسیده است.

بختیاری‌فر در ادامه به فعالیت‌های معاونت‌های تخصصی در شرکت آب و فاضلاب در سالجاری اشاره کرد و افزود: در حوزه آب طی امسال ۱۲ کیلومتر تعهد بازسازی و نوسازی شبکه توزیع آب را داشتیم که خوشبختانه با عملکرد  خوب همکاران در حوزه معاونت بهره‌برداری و توسعه آب این تعهد ۱۲ کیلومتر به ۴۹ کیلومتر بازسازی و نوسازی شبکه رسیده و با وجود اینکه هنوز سه ماه تا پایان سال باقی مانده است چیزی حدود ۴۰۶ درصد تحقق داشته است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اصلاح و استانداردسازی انشعابات آب طبق تعهد یک هزار و ۹۳۰ فقره باید انجام می‌شد که ۲ هزار و ۵۴۱ فقره عملکرد ۹ ماهه است و چیزی حدود ۱۳۱ درصد تحقق داشته است عنوان کرد: در حوزه تعویض کنتور‌های خراب مشترکین ۶ هزار دستگاه باید در طول امسال تعویض می‌شد که این رقم ۸ هزار ۴۱۹ فقره در ۹ ماهه است و این ۱۴۰ درصد تحقق را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه احداث مخازن ذخیره ۳ هزار و ۹۵۰ کیلومتر احداث شده در حالی که تعهد یک هزار و ۹۵۰ متر مکعب بوده است گفت: در بخش حفر و تجهیز چاه‌های آب شرب ۱۹ فقره تعهد بوده که ۱۱ مورد انجام شده و مابقی نیز در حال انجام است و تا پایان سال به میزان تعهد خواهیم رسید.

وی با اشاره به تکمیل و بازسازی سیستم اسکادا انجام شده است عنوان کرد: ۲ هزار و ۲۳۰ متر اجرای خط برق و ۲۵۰ کیلوولت آمپر احداث پست برق برای ایجاد و تاسیس آبرسانی شهر و روستا انجام شده است.

بختیاری‌فر با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم توجه به بازچرخانی آب و استفاده از پساب است خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات خوبی که امسال انجام شد عقد قرارداد واگذاری یک میلیون متر مکعب پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب همدان نسبت به تامین تامین آب مورد نیاز واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک صنعتی ویان به شرکت شهرک‌های صنعتی استان بود.

وی با اشاره به اینکه در این راستا مبلغی هم برای سرمایه‌گذاری در توسعه شبکه فاضلاب اخذ شده است یادآور شد: این یک میلیون متر مکعب پساب مربوط به شهر جورقان است که به شرکت شهرک‌های صنعتی واگذار شده و سرمایه‌گذاری هم که انجام شده صرف توسعه شبکه فاضلاب در شهر جورقان می‌شود که در حال حاضر نیز پیمانکار مشغول کار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تاکید به اینکه چیزی حدود ۱۰ میلیارد تومان قرارداد در شهر جورقان منعقد شده که بدون اعتبارات دولتی و تملک و دارایی یا اعتبارات جاری شرکت است افزود: این مهم از محل سرمایه‌گذاری و منابع غیردولتی انجام شده است.

وی به تکمیل شبکه‌های اصلی و کلکتور‌های اصلی و شبکه‌های فرعی فاضلاب همدان اشاره کرد و گفت: حدود ۵۴ درصد شبکه‌های فاضلاب در سطح شهر همدان را اجرایی کردیم و مابقی به شبکه مدرن تبدیل نشدند و شبکه سنتی وظیفه انتقال و جمع‌آوری فاضلاب را انجام می‌دهد.

بختیاری‌فر با بیان اینکه اگر به اعتبارات دولتی متکی باشیم شاید سالی ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر امکان اجرای شبکه نداشته باشیم و به خاطر همین به دنبال منابعی بودیم که این کار را کمی سریع‌تر انجام دهیم و کار اجرای شبکه‌ها را تسریع کنیم افزود: اخذ مجوز ماده ۵۶ موردی بود که توسط شرکت آب و فاضلاب پیگیری شد و مجوز‌های لازم از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه بازپرداخت تسهیلات ۴۰۰ میلیاردتومانی را دولت متقبل می‌شود که سرمایه گذار قرار است دریافت کند و شبکه فاضلاب شهر همدان را انجام دهد گفت: از این تسهیلات ۳۰۰ میلیارد تومان متعلق به شهر همدان است و با توجه به مشکلاتی که در شبکه فاضلاب ملایر به عنوان دومین شهر مهم و پر جمعیت استان بود، ۱۰۰ میلیارد تومان هم به اجرا و توسعه شبکه فاضلاب در این شهر اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه به دنبال سرمایه‌گذار بودیم و خوشبختانه توانستیم اقدامات مقدماتی را با بانک رفاه کارگران به عنوان سرمایه‌گذار انجام دهیم که این موضوع به هیات مدیره رفاه کارگران در تهران ارجاع شده تا مورد بررسی قرار گیرد افزود: از ظرفیت دکتر حاجی بابایی و حجت الاسلام دکتر فلاحی؛ نمایندگان مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی استفاده کردیم تا موضوع را در بانک رفاه پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر این موضوع به نتیجه برسد قریب به ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در توسعه شبکه انجام می‌شود اضافه کرد: تقریبا ۸۰ درصد مشکلات گپ‌های کلکتور‌های اصلی فاضلاب همدان و شبکه فرعی را حل می‌کند که اولویت‌ها را در شهر همدان و ملایر مشخص کرده‌ایم تا طی برنامه سه ساله انجام گیرد و این اقدام بزرگی بوده که توسط شرکت انجام شده تا انقلابی در این حوزه داشته باشیم.

بختیاری‌فر به مجوز‌های کمیسیون ماده ۳ در اخذ ردیف برای دریافت اعتبارات دولتی برای دو طرح مهم فاضلاب شهرستان درگزین و قهاوند اشاره و تاکید کرد:‌خوشبختانه این اقدامات انجام شده و تاییده لازم را از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و وزارت نیرو گرفتیم و با کمک نمایندگان مجلس در استان پیگیری می‌شود تا با گرفتن ردیف اعتبار کار فاضلاب این دو شهرستان را آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه مطالعات ۲۳ شهر و روستا به طور همزمان انجام می‌شود که نهایت منجر به کسب مجوز ماده ۲۳ می‌شود تا بتوانیم اقداماتی منسجم آغاز کنیم گفت: اقداماتی را هم به صورت مشترک انجام می‌شود که می‌توان به خط انتقال فاضلاب پادگان قهرمان که اعتبارات دولتی در آن استفاده نشده، اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان بیان کرد: با این اقدام مشکل فاضلاب پادگان قهرمان که به اراضی مهدی آباد تجمع پیدا می‌کرد و مورد اعتراض مردم بود حل می‌شود و مطالعات روستای مهدی آباد و یکناباد هم انجام می‌شود تا فاضلاب این دو روستا هم به این خط انتقال اتصال یابد.

وی با اشاره به مجوز خط انتقال بلوار فرودگاه گفت: بلوار فرودگاه نیز با وجود اینکه زیر پوشش آبفا نیست در راستای جمع‌آوری فاضلاب این منطقه و شهرک صنعتی قراردادی را منعقد کردیم تا خط فاضلاب ایجاد شود تا به جورقان و سپس به همدان منتقل شود که ۵۰ درصد کار انجام شده است.

بختیاری‌فر خاطرنشان کرد: یکی از معضلات موجود در گندزدایی آب استفاده از کپسول‌های گاز کلر بود که با همکاری شرکت آبفای کشور و معاونت بهره‌برداری اکنون در هیچ نقطه‌ای از استان از گاز کلر استفاده نشده و از آب ژاول استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۶ کلرزن گازی در روستا‌ها وجود دارد گفت: از این تعداد ۹۹ دستگاه به آب ژاول تبدیل شده است و بخش باقی مانده نیز به زودی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تاکید بر اینکه در جذب اعتبارات ما نیز پیگیر هستیم تا سهم خود را از اعتبارات ملی دریافت کنیم تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ در بخش روستایی حدود ۵۶۶ میلیارد تومان اعتبار داریم که۴۰ درصد معادل ۲۲۶ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه در بخش آب نیاز به تخصیص صد درصدی اعتبارات داریم گفت: در بخش فاضلاب روستایی اعتبار متناسب با اعتبارات شرکت است و حدود ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است که هنوز اعتباری دریافت نکرده‌ایم. بختیاری‌فر خاطرنشان کرد: مجموع اعتبارات آب و فاضلاب شهری و روستایی ۷۹۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ است که نسبت به افزایش خدمات هزینه خواهد شد.

وی به کار ویژه شرکت آبفا که عقد قرارداد در آبرسانی به روستا‌ها بوده اشاره کرد و افزود: طی دو هفته اخیر قراردادی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) منعقد شده است که در آبرسانی روستا‌ها به شرکت آبفا کمک کنند و بخشی از عملیات آبرسانی به روستا‌ها را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان عنوان کرد: بر این اساس ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار این کار است که ۱۶۰ روستا را آبرسانی کند و طی دو سال این رقم هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها نسبت به بلندمدت ۳۷ درصد است و اثرات زیادی بر حجم آبی استان گذاشته است یادآور شد: بر این اساس برای آبرسانی به مشترکان قرار است طبق قول استاندار و وزیر نیرو تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، یک‌هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب از تالوار به شهر همدان انتقال یابد که امیدواریم انجام شود.

بختیاری‌فر با اشاره به اینکه بارش‌ها وضعیت خوبی ندارد تصریح کرد: در حال حاضر ذخیره سد کم و وضعیت متزلزل است و این مهم نسبت به یک ماه گذشته تغییر آنچنانی نکرده است.

مدیر عامل آبفای استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود از افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۹ پروژه شرکت آب و فاضلاب استان در ایام دهه فجر شامل ۱۰ پروژه قابل افتتاح و ۹ پروژه کلنگ‌زنی خبر داد و گفت: با رقمی بالغ بر ۷.۵ میلیارد تومان پروژه‌هایی به بهره‌برداری می‌رسند و به میزان ۲۷ میلیارد تومان اعتبار نیز پروژه‌هایی کلنگ‌زنی خواهند شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار