رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: رشد اقتصادی در شرایط کنونی هشت درصد در نظر گرفته شده است که بر اساس جهت گیری دولت سیزدهم ۳.۵ درصد از این مقدار باید از محل بهره وری محقق شود.
کد خبر: ۱۰۲۶۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰ 02 February 2022

میرسامان پیشوایی در جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت استان اصفهان افزود: ۲ راه برای رشد اقتصادی وجود دارد که یا باید از طریق سرمایه‌گذاری جدید یا در اصطلاح تقویت نهاده‌ها و یا استفاده بهتر از منابعی که در اختیارداریم، تولید را با هزینه کمتر انجام دهیم تا اثرش در تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی نشان داده شود.

وی اضافه کرد: تمرکز دولت در شرایط کنونی به سمت بهره‌وری سوق داده‌ شده و سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی، نسبت به گذشته بیشتر شده است.

پیشوایی بابیان اینکه جهت‌گیری دولت سیزدهم درزمینهٔ بهره‌وری، شفاف و مشخص است، خاطرنشان کرد: امروز بهره‌وری برای کشور ما یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است و راه دیگری نداریم و درصورتی‌که علاقه‌مندیم که مردم کشور رفاه، معیشت و حیات بهتری برای مردم کشور و حتی نسل‌های آینده به وجود آوریم باید در این مسیر حرکت کنیم.

وی بیان کرد: بهره‌وری یکی از پرتکرارترین واژه‌های لایحه پیشنهادی ۱۴۰۱ است که این موضوع دربندهای مختلف آن آمده است و برخی از تکالیف آن‌هم متوجه سازمان ملی بهره‌وری نیست و دستگاه‌های دیگر را هم درگیر کرده است.

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران افزود: بهره‌وری، موضوع جدی و مهمی است که در هیات دولت و در سطح کلان کشور به آن بها داده شده است.

وی ادامه داد: وضعیت ۱۰ سال گذشته کشور در حوزه بهره‌وری، رضایت‌بخش نیست و متوسط رشد بهره‌وری در این مدت منهای ۲.۴ درصد است و متوسط بهره‌وری نیروی کار در ۱۰ سال گذشته منهای ۱.۲ درصد است.

پیشوایی تصریح کرد: باید خیلی هوشمندانه و با دقت در این زمینه اقدام کنیم و از فرصتی که برای خدمت ما ایجادشده به‌خوبی استفاده کنیم و درصورتی‌که در این زمینه برنامه خوبی برای ۱۰ سال آینده نداشته باشیم در سال‌های آینده با بحران جدی مواجه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی در زنجیره  تولید و از محل برداشت تا هنگام رسیدن به‌دست مشتری، اتلاف می‌شود که برای این ۲۵ درصد حدود ۹.۳ میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود که علاوه بر محصولاتی که دور ریخته می‌شود ۹.۳ میلیارد مترمکعب آب هم به هدر می‌رود.

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: مصرف آب کشور در سال‌های مختلف حدود ۱۱ تا ۱۳ میلیارد مترمکعب است و ۹.۳ میلیارد مترمکعب عدد قابل‌توجهی محسوب می‌شود و درصورتی‌که بتوان از مصرف ۲۰ درصد آن جلوگیری کرد، خدمت بزرگی به کشور انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: مسیر پیش روی بهره‌وری در کشور و در سطح کلان به‌طور کامل مشخص است و ضرورت پرداختن به آن‌هم بر کسی پوشیده نیست؛ جلسات کمیته بهره‌وری در استان‌ها باید به‌صورت جدی و منظم برگزار شود و این کمیته می‌تواند نقش جدی در راهبری برنامه بهره‌وری استان داشته باشد.

وی اضافه کرد: تا زمانی که برنامه‌ای توسط کمیته بهره‌وری استان تائید نشود، ازنظر سازمان ملی بهره‌وری جزو برنامه‌های بهره‌وری آن استان در نظر گرفته نخواهد شد.

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: باید گزارش دقیقی از وضعیت کمیته بهره‌وری استان اصفهان در اسرع وقت ارائه شود تا بتوانیم قضاوت خوبی در این زمینه انجام دهیم.

وی با اشاره به اعتبارات حوزه بهره‌وری افزود: به‌طورقطع به‌عنوان سازمان ملی بهره‌وری پشتیبان اختصاص این اعتبارات هستیم اما محدودیت‌های کشور را هم باید در نظر گرفت و با دقت بیشتری در این زمینه عمل کرد.

پیشوایی بابیان اینکه اقداماتی درزمینهٔ تثبیت سه درصد انجام‌شده است و به موفقیت‌هایی دست پیدا کردیم ابراز امیدواری کرد که این موضوع مورد تائید مجلس شورای اسلامی هم قرار گیرد.

وی بابیان اینکه ۳۵۴ شرکت دولتی در کشور وجود دارد گفت: شرکت‌های دولتی هم از سال گذشته درزمینهٔ بهره‌وری اضافه‌شده‌اند و صورت‌های مالی به سازمان ارائه می‌دهند و عملکرد آن‌ها دقیق‌تر از دستگاه‌های اجرایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

به گفته وی، درصورتی‌که بودجه دستگاه‌های دولتی حدود یک هزار و ۳۰۰  تا یک هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، شرکت‌های دولتی نزدیک یک هزار و ۸۰۰ تا یک هزار و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان کشور را مصرف می‌کنند که این شرکت‌ها بزرگ‌تر از کل دولت هستند.

وی تأکید کرد: نوآوری و رقابت ۲ رکن اصلی و اساسی درزمینهٔ ارتقای بهره‌وری محسوب می‌شود که در صورت توجه به این ۲ رکن بهره‌وری به‌طور منطقی و طبیعی افزایش پیدا می‌کند و درصورتی‌که نوآوری و رقابت با کمک همه مجموعه‌ها در استان تقویت شود، به‌طورقطع بر روی بهره‌وری اثر مثبت خواهد گذاشت.

پیشوایی با اشاره به اهمیت استفاده از نخبگان، پارک‌های علم و فناوری و مجموعه‌های دانشگاهی در استان بیان کرد: باید پای این‌ها را به دستگاه‌های دولتی بازکنیم و با تسهیل گری و پرهیز از فضای بوروکراسی اداری اجازه ایفای نقش به این افراد داده شود.

وی گفت: موضوع بهره‌وری آب در استان اصفهان خیلی جدی است و دولت هم به‌طور خاص روی این موضوع تمرکز دارد.

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران افزود: تجارب موفق اصفهان درزمینهٔ بهره‌وری آب، قابل تسری به دیگر استان‌ها ازجمله یزد است و می‌توانیم برای تجربه‌های موفق اصفهان در این زمینه الگو نمایی کنیم و حتی می‌توان این تجارب را در قالب تجربه‌های بین‌المللی در قالب برنامه " ای پی یو تاک" برای تمام کشورهای عضو سازمان بهره‌وری آسیایی(ای پی یو) ارائه شود.

وی بابیان اینکه باید الگو و تجربه موفق اصفهان با زبان انگلیسی برای دیگر کشورها ارائه شود، اظهار داشت: فعال‌سازی و پویاسازی کمیته بهره‌وری استان در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

پیشوایی تصریح کرد: مشکل زیادی درزمینهٔ اندازه‌گیری بهره‌وری در کشور به‌ویژه در حوزه‌های بخشی وجود دارد.

وی افزود: برای اندازه‌گیری بهره‌وری در حوزه کلان، با توجه به ساختار جمع‌آوری داده‌ها که توسط بانک مرکزی به‌خوبی انجام می‌شود می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم و شاخص‌های موجود را حساب کنیم اما در حوزه‌های استانی و بخشی بشدت با فقر اطلاعات مواجه هستیم.

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران ادامه داد: یکی از بهترین کارها در استان این است که نظام اندازه‌گیری بهره‌وری مستقر کنند و سازمان ملی بهره‌وری هم در این زمینه هرگونه کمکی را توسط گروه کارشناسی ارائه خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان درزمینهٔ سرمایه‌های انسانی که از مهم‌ترین شاخصه‌های ارتقای بهره‌وری محسوب می‌شوند از استان‌های برتر در کشور است و نخبگان، دانشگاه‌ها و مجموعه‌های فناوری و نوآور خوبی را در خود جای‌داده است که می‌تواند زیست‌بوم خوبی را در فضای بهره‌وری در استان تشکیل دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار