مارال ها که نسل شان در استان اردبیل سال ها پیش منقرض شده بود با اجرای طرحی زیست محیطی دوباره در حال احیا بوده و اکنون در جنگل فندقلو در شرق استان روزبه روز بر تعداد آنها افزوده می شود.
کد خبر: ۱۰۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸ 04 March 2015
منطقه جنگلی فندقلوی شهرستان نمین از زمان های بسیار دور زیستگاه اصلی گونه مارال بوده و تلاش می شود با افزایش تعداد این مارال ها و رها سازی آن در منطقه به احیای این زیستگاه کمک شود.

در سال 1388 هشت راس مارال در جنگل فندقلو شهرستان نمین در منطقه ای حفاظت و حراست شده رهاسازی شد و امسال این تعداد مارال با ازدیاد نسل به 21 راس افزایش یافته است .

سیدرضا موسوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل می گوید : طرح تکثیر گونه مارال در سایت فندقلوی شهرستان نمین در کشور بی نظیر است.

وی روز سه شنبه دربازدید از مرکز نگهداری ، پرورش و تکثیر مارال در سایت منطقه گردشگری فندقلوی نمین با بیان این که تکثیر گونه مارال در هیچ جای کشور به این سرعت انجام نشده گفت:این منطقه می تواند پایلوت خوبی برای کشور در این زمینه باشد.

وی این محل را تنها زیستگاه گونه مارال در استان اردبیل دانست و افزود: حفظ نسل و تکثیر این گونه ارزشمند حیات وحش از مهم ترین اهداف رها سازی مارال در این مرکز است.

موسوی حیات وحش را یک بحث کلیدی در تنوع زیستی اکوسیستم ها و حلقه ای از زنجیره حیات دانست و اظهار کرد: ورود آسیب به حیات وحش و گونه های گیاهی می تواند موجب قطعی این زنجیره و منجر به متضرر شدن انسان به عنوان حلقه ای دیگر از آن شود.

وی افزود: فرهنگ سازی برای شناساندن اهمیت زیستگاه های طبیعی وحوش به مردم وظیفه ای عمومی بوده و مسوولان باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند.

موسوی گفت: مردم ساکن در منطقه و میهمانان و مسافران گذری و گردشگران باید اهمیت این زیستگاه را درک کنند و بدانند که جنگل های فندقلو در دنیا تک است و همتای دیگری ندارد.

او گشت و کنترل های مستمر و تقویت یگان حفاظت و انجام پژوهش و مطالعات مختلف برای احیای زیستگاه مارال در این منطقه را از برنامه های آینده اداره کل حفاظت محیط زیست استان اعلام کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار