سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی از ابتدای امسال تا کنون در بین شهرستان‌های متاثر از آلودگی واحدهای صنعتی استان توزیع شده است.
کد خبر: ۱۰۳۰۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵ 22 February 2022

محمدرضا قاسمی افزود: این میزان عوارض آلایندگی از حدود ۱۱۰ واحد صنعتی آلاینده استان، اخذ و بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های ۱۴ شهرستان متاثر از آلایندگی این واحدها در استان اصفهان توزیع‌شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس مفاد جزء ۳ بند ب ماده ۶ قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، یک درصد از فروش صنایع آلاینده بعنوان عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرها و روستاهایی که تحت تاثیر آلایندگی قرار دارند، تعلق می‌گیرد.

قاسمی بابیان اینکه در استان اصفهان واحدهای صنعتی و تولیدی آلاینده کوچک و بزرگ داریم، خاطرنشان کرد: برخی از این واحدها فقط شهرستان یا منطقه‌ای که در آن مستقر هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما تعدادی از آنها شهرستان‌های دیگر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه سهم هر یک از این شهرستان‌ها از میزان عوارض آلایندگی در کمیته توزیع عوارض آلودگی واحدهای بزرگ تولیدی استان مشخص می‌شود، گفت: ریاست این جلسه به عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دبیری آن به عهده اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان است و مدیرکل امور مالیاتی استان و فرمانداران ۱۴ شهرستان متاثر از آلایندگی واحدهای صنعتی نیز عضو کمیته هستند.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان افزود: در این کمیته بر اساس فرمولی که توسط سازمان برنامه‌وبودجه ارائه‌شده است و بر اساس شاخص‌هایی مانند طول دودکش، فاصله منبع تولیدکننده آلایندگی تا مرز شهرستان و جهت باد غالب، سهم هر شهرستان در دریافت عوارض آلایندگی از واحدهای صنعتی بزرگ مشخص می‌شود.

قاسمی ادامه داد: پس از مشخص شدن سهم هر شهرستان، میزان آنها به اداره کل مالیاتی استان اعلام و در آنجا توزیع عوارض آلایندگی بر اساس این سهمیه‌ها و از محل درآمدهای وصول‌شده از فروش واحدهای صنعتی انجام می‌شود.

وی برخی از شهرستان‌های عضو کمیته توزیع عوارض آلودگی را اصفهان، لنجان، فلاورجان، گلپایگان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، مبارکه، تیران و کرون، شهرضا، شاهین‌شهر و میمه، برخوار، خوانسار و دهاقان عنوان و تصریح کرد: از بین ۱۱۰ واحد صنعتی که عوارض آلایندگی از آنها اخذ می‌شود، ۱۲ واحد بزرگ هستند که چند شهرستان را تحت تاثیر قرار می‌دهند مانند ذوب‌آهن، فولاد مبارکه و پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار