قیمت گاز در اروپا دوباره اوج گرفت.
کد خبر: ۱۰۳۵۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴ 24 March 2022
قیمت گاز در اروپا دوباره اوج گرفت.

به گزارش تابناک همدان از شفقنا ، قیمت نفت طی معاملات اخیر بیش از ۵ درصد افزایش یافت و برنت به بالای ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید. به نظر می‌رسد یک عامل کلیدی برای این حرکت، اختلالات بیشتر در عرضه از دریای سیاه باشد. ترمینال کنسرسیوم خط لوله خزر در سواحل روسیه بارگیری محموله‌ها را به دلیل آسیب‌های ناشی از آب و هوای بد اخیر به حالت تعلیق درآورده است. انتظار می‌رود که این اختلال هفته‌ها ادامه داشته باشد و صادرات ۱ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. این پایانه نفت را از قزاقستان صادر می‌کند که با خط لوله به پایانه می‌رسد.

بدیهی است که این اختلال در زمان بدی برای بازار نفت رخ می‌دهد، بازاری که در حال حاضر به دلیل خودتحریمی نفت روسیه با تنگنا‌های قابل توجهی روبرو شده است.

آخرین اعداد از EIA نشان می‌دهد که ذخایر نفت خام تجاری ایالات متحده در هفته گذشته ۲.۵۱ میلیون بشکه کاهش یافته است، اگرچه با فاکتورگیری در انتشار SPR، کل موجودی نفت خام ۶.۷ میلیون بشکه کاهش یافته است. کاهش ذخایر تا حد زیادی ناشی از افزایش حجم صادرات بود که طی هفته ۹۰۸ هزار بشکه در روز رشد کرد.

علاوه بر این، نرخ بهره برداری از پالایشگاه‌ها افزایش یافت که شاهد افزایش ۲۷۷ هزار بشکه نفت خام در روز بود.

با این حال، ذخایر نفت خام در کوشینگ ۱.۲۴ میلیون بشکه افزایش یافت. این دومین هفته‌ای است که موجودی انبار‌ها در مرکز تحویل WTI افزایش یافته است و بنابراین احتمالاً برخی از نگرانی‌ها در مورد کف مخازن را کاهش می‌دهد. محصولات پالایش شده با کاهش بیشتر در سطح موجودی، با کاهش ذخایر بنزین و نفت تقطیر شده به ترتیب ۲.۹۵ میلیون بشکه و ۲.۰۷ میلیون بشکه کاهش یافت.

بازار گاز طبیعی اروپا روز گذشته با افزایش بیش از ۱۸ درصدی افزایش یافت و قیمت‌ها برای مدت کوتاهی به بالای ۱۳۰ یورو در مگاوات ساعت رسید. کاتالیزور این اقدام اعلامی بود مبنی بر اینکه روسیه از همه کشور‌هایی که آن‌ها را “غیر دوست” می‌دانند ملزم می‌کند برای گاز به روبل پرداخت کنند. با توجه به اینکه اتحادیه اروپا به عنوان “غیر دوستانه” طبقه بندی می‌شود، این امر در مورد جریان گاز به اروپا اعمال می‌شود. به نظر می‌رسد این اقدام تلاشی برای حمایت از روبل است که از زمان اجرای تحریم‌ها تحت فشار قرار گرفته است. با این حال، این حرکت ابهامات زیادی را در بازار گاز ایجاد می‌کند.

طبق قراردادها، مگر اینکه گزینه‌ای برای پرداخت روبل وجود داشته باشد، ممکن است اجرای آن دشوار باشد. چندین خریدار اروپایی قبلاً گفته اند که با توجه به اینکه قرارداد‌های آن‌ها چنین تغییری را نمی‌دهد، به پرداخت یورو ادامه خواهند داد. با این حال، اگر روسیه بر پرداخت روبل پافشاری کند، به طور بالقوه سایر بخش‌های این قراردادها، مانند مدت زمان آنها، قابل مذاکره مجدد است.

موضوع دیگر این است که حتی اگر خریدار مایل به پرداخت به روبل باشد، ممکن است با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه تعدادی از بانک‌های روسیه، بسیار چالش برانگیز باشد. واضح است که عدم اطمینان در مورد چگونگی انجام این امر به این معنی است که قیمت‌های اروپایی احتمالاً به خوبی پشتیبانی می‌شوند.

کمیسیون اروپا (EC) نیز دیروز پیشنهاد‌هایی برای اطمینان از عرضه کافی گاز طبیعی در زمستان ارائه کرد.
 
EC پیشنهاد می‌کند که ذخیره گاز تا اول نوامبر حداقل ۸۰ درصد پر شود. سپس این میزان در سال‌های بعد به ۹۰ درصد افزایش خواهد یافت همچنین اهداف واسطه‌ای در طول فصل تزریق وجود خواهد داشت که اپراتور‌های ذخیره سازی باید به آن‌ها دست یابند. علاوه بر این، EC یک گواهینامه اجباری جدید برای همه اپراتور‌های ذخیره سازی پیشنهاد می‌کند. این امر می‌تواند خطر نفوذ خارجی را بر آنچه به عنوان زیرساخت حیاتی طبقه بندی می‌شود کاهش دهد. اپراتور‌های فاقد گواهینامه باید کنترل تأسیسات ذخیره سازی گاز اتحادیه اروپا را کنار بگذارند. در مواردی که چنین واگذاری ضروری باشد، اپراتور «غرامت منصفانه» برای تأسیسات ذخیره‌سازی دریافت می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار