آیت الله شبستری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کاهش تیراژ کتاب به وجود افزایش عناوین کتب انتشار یافته در سال‌های گذشته گفت: باید فضایی ایجاد شود کتاب به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.
کد خبر: ۱۰۴۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳ 01 October 2015

به گزارش تابناک تبریز،آیت‌الله محسن مجتهد شبستری ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: واژه کتاب در قرآن 230 بار به کار رفته که 24 بار به شکل مطلق و در مورد قرآن مجید استعمال شده و بقیه موارد در مورد انجیل و تورات و لوح محفوظ به کار رفته است.

وی افزود: قرآن جامع‌ترین و کامل‌ترین کتب دنیا است و از همه کتاب‌های عالم نفیس‌تر و ارزشمندتر بوده، بنابراین کلمه کتاب به طور مطلق در مورد قرآن به کار رفته است.

آیت‌الله مجتهد شبستری با بیان اینکه اگر از علوم طبیعی در قرآن بحث شده به عنوان بیان نمونه‌ای از آیات قرآن است و علامه طباطبایی فرموده‌اند این قرآن در موضوع هدایت بشر هیچ مسئله‌ای را کم ندارد، ادامه داد: قرآن بهترین راه‌ها را برای بشر ارائه کرده و آنچه را که برای سعادت دنیا و آخرت بشر آمده فروگذار نکرده و آیات آن سعادت‌بخش فرد و جامعه است.

امام جمعه تبریز متذکر شد: نمایشگاه کتاب تبریز که مزین به ششمین نمایشگاه قرآن مجید گشته، اقدام ارزشمندی در ترویج قرآن انجام داده به شرطی که تلاوت و قرائت قرآن مقدمه‌ای برای عمل به مفاهیم عمیق و انسان‌ساز آن باشد، چیزی که کشور به ظاهر اسلامی عربستان با به راه‌انداختن فاجعه منا و کشتار مردم یمن فرسنگ‌ها از آن به دور هستند.

وی اذعان داشت: کتاب و کتابت بسیار ارزشمند بوده و وسیله انتقال معلومات پیشینیان به آیندگان است و مکتوبات میراث گرانبهایی است برای بشر که موجب رشد فکری جوامع شده و در مقابل تهاجم فرهنگ مبتذل غرب سلاح ارزشمندی است اما آنطور که باید کتاب و کتابخوانی در جامعه ما رواج ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: مردم نوعاً در کشورهای مترقی با کتاب سر و کار بیشتری دارند بهترین سرگرمی برای مردم کتاب خوب است گرچه فضای مجازی مورد استفاده اکثر مردم بوده اما کتاب جایگاه خود را نزد افراد بصیر حفظ کرده است.

عضو خبرگان رهبری کتاب‌های عدل الهی، خدمات ایران اسلام و داستان راستان شهید مطهری را بسیار مفید دانست و افزود: تألیف و خرید و فروش کتب ضاله حرام است و وزارت ارشاد در این مورد باید دقت بیشتری به خرج دهد تا کتب گمراه کننده به جای تنویر افکار مردم به اضلال افکار نپردازند.

انتشار 8 هزار عنوان در سال‌جاری بیشتر از سال گذشته


علی جنتی نیز ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز اظهار داشت: این سومین بار است که به تبریز سفر می‌کنم؛ آذربایجان دیار اهالی فرهنگ، ادب، هنر،علم و فقه و سرزمین شهیدان و ایثارگران است و برای همه ملت ما افتخار است که در این خطه شاهد درخشش ستارگان درخشانی در آسمان علم و ادب و هنر هستیم.

وی افزود: فرهنگ هر کشوری جزء هویت ملت آن کشور محسوب می‌شود و یکی از پایه‌های اساسی فرهنگ و تمدن کتاب است و ما مفتخریم معجزه بزرگ پیامبر مکرم اسلام، قرآن مجید و از نوع کتاب است و برخلاف سایر پیامبران اولوالعزم خداوند به قلب پیامبر قرآن را نازل فرمود که درس زندگی برای همه مردم در همه دوران‌های تاریخ است.

جنتی اذعان داشت: تاریخ ملت ما مشحون از فرهنگ غنی است که همه به آن اذعان داشتند و امروز همه دنیا به ایران به‌عنوان مهد تمدن و علم و دانش می‌نگرند و شخصیت‌های بزرگی مثل بوعلی سینا و رازی و شاعرانی مثل مولانا، سعدی و حافظ همه از این سرزمین برخاسته‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: کتاب و کتابخوانی نقش موثری در ارتقاء فرهنگ هر ملت دارد و خوشحالیم در طول سه دهه بعد از انقلاب مردم با کتاب آشنایی بیشتری یافتند و با گسترش مدارس و مراکز علمی و پژوهشی عناوین کتب منتشر شده هم گسترش یافت.

این مسئول اضافه کرد: از افتخارات بزرگ ما کتابخانه‌های بزرگی مثل کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه آیت الله مرعشی است که همه و همه برای ارتقاء فرهنگ و تمدن کشور تلاش می‌کنند.

وی گفت: از آسیای مرکزی گرفته تا هند و عراق و خاورمیانه، همه به نوعی تحت تاثیر فرهنگ ایرانی بودند و مجموع کتاب‌های خطی فارسی که در پاکستان و هند استقرار یافته شگفت‌آور است و حتی در شهری مثل حیدرآباد هند کتابخانه بزرگی مزین به هزاران جلد کتاب به زبان فارسی است و دولتمردان هند افتخار داشتند که 600 سال به زبان فارسی سخن می‌گفتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: فهرست کتاب‌های خطی که در کتابخانه‌های پاکستان مجموعه عظیمی شده و محفوظ است به عنوان سرمایه عظیم فرهنگی ما در آن کشورها به شمار می‌رود

این مسئول تاکید کرد: نمایشگاه کتاب تهران یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خاورمیانه است که همه ساله پربارتر و غنی‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود و امسال روسای کتابخانه‌های بزرگ دنیا در تهران شرکت کردند و متقابلا ایران در بسیاری از نمایشگاه‌های بزرگ دنیا حضور فعال داشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران اخیرا به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه مسکو حضور یافت و بسیاری از آثار ما در آن نمایشگاه عرضه شد و مورد استقبال مطلوب بازدیدکنندگان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تبریز بعد از تهران بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب کشور به‌شمار می‌رود و مورد استقبال اهالی دانش قرار گرفته است، افزود: ما به نمایشگاه‌ها به عنوان باشگاه‌های فرهنگی می‌نگریم و محلی برای برگزاری میزگردها و بحث و تبادل نظر تا با طرح مسائل فرهنگی اهالی دانش و فرهنگ از فضای به‌وجود آمده استفاده کنند.

جنتی اعلام کرد: در سال گذشته 73 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شده که بسیاری مشمول چاپ اول بودند اما مهم‌تر از برگزاری نمایشگاه‌ها گسترش و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است که باید مورد توجه اهالی رسانه قرار گیرد.

 

انتشار 8 هزار عنوان در سال‌جاری بیشتر از سال گذشته

این مسئول گفت: آنچه به عهده ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد این است که اولا در چارچوب قانون فضا را بازکینم تا اهالی فکر بتوانند کتاب‌های خود را تالیف و ترجمه کرده و انتشار دهند که چنین فضایی پدید آمده و امروز حجم کتاب‌های منتشر شده نسبت به سال قبل 8 هزار عنوان بیشتر شده که نشان دهنده ترغیب افراد برای انتشار ایده‌ها است.

کاهش تیراژ کتاب‌ها

وی با بیان اینکه فضایی باید ایجاد شود کتاب به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، متذکر شد: تیراژ کتاب‌ها به نسبت کاهش یافته که نشان‌دهنده نامناسب بودن قیمت کتاب‌ها است و در این برای تلاش می‌کنیم با ایجاد معافیت‌ها و دادن یارانه به مولفان و نویسندگان و خرید کتاب‌های ایشان فضایی فراهم کنیم هر چه بیشتر کتاب در اختیار مردم قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از اهل نظر کتاب‌ها را در فضای مجازی مطالعه می‌کنند؛ در عین حال این فضا نمی‌تواند جایگزین کتاب باشد.

علی‌اکبر صفی‌پور ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: 130 غرفه نمایشگاه کتاب تبریز برای کتب دفاع مقدس دایر شده و 10 غرفه جانبی با موضوعات جانبی دفاع مقدس دایر خواهد بود.

وی افزود: امسال نمایشگاه شرایط ویژه‌ای دارد و به سومین نمایشگاه قرآن کریم و کتب دینی، ششمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال مزین می‌شود و منابع و آثاری که در این زمینه‌ها تولید شده، در حجم قابل قبول ارائه خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه علاوه بر اینها محوریت فرهنگی و هنری نمایشگاه به مطلب خاصی اختصاص یافته که جشنواره دریاچه ارومیه است، خاطرنشان کرد: در نمایشگاهی که بیش از یک میلیون نفر بازدیدکننده دارد، ما باید با استفاده از زبان فرهنگ اهمیت قضیه را اطلاع‌رسانی کنیم تا همراهی و همدلی مردم در زمینه صرفه‌جویی مصرف آب و سایر مسائل را جلب کنیم.

صفی‌پور خاطرنشان کرد: پنج روز برنامه‌های ویژه‌ای با حضور اهالی فرهنگ و هنر برگزار خواهد شد تا به یاری دولتمردان آمده و به بیان اهمیت موضوع احیای دریاچه ارومیه بپردازند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: تعداد ناشران بین‌المللی 76 ناشر از 24 کشور با بیش از 22 هزار عنوان کتاب شرکت خواهد کرد و ‌103 هزار عنوان کتاب داخلی ارائه می‌شود.

وی اذعان داشت: 130 غرفه برای نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در سالن شهریار لحاظ شده و 42 ناشر ویژه قرآنی، 40 ناشر دیجیتال و در مجموع 60 ناشر از داخل استان حضور خواهند یافت.

این مسئول اعلام کرد: بیش از یک میلیارد تومان بن کتاب با بیست درصد تخفیف و بن ویژه کتاب دفاع مقدس عرضه می‌شود، یعنی بازدیدکنندگان می‌توانند بین 30 تا 40 درصد از تخفیف کتاب بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه حمایت‌های ویژه استاندار محترم و تخصیص اعتبار ویژه به این منظور بسیار موجب دلگرمی و تسهیل امور شد که جا دارد از زحمات بی‌دریغ ایشان تشکر به عمل آوریم، اضافه کرد: بعد از تهران بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی در تبریز برگزار می‌شود و توانسته‌ایم جایگاه آذربایجان در زمینه فرهنگ را نشان دهیم.

صفی‌پور با بیان اینکه 130 غرفه نمایشگاه کتاب تبریز برای کتب دفاع مقدس دایر شده و 10 غرفه جانبی با موضوعات جانبی دفاع مقدس دایر خواهد بود، گفت: علاوه بر تخفیف نمایشگاه و ناشران، کتب دفاع مقدس 20 درصد تخفیف ویژه‌ای خواهند داشت و شامل 40 تا 50 درصد تخفیفات خواهند شد.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :