سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه:
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از درخواست ۴ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه و در آینده نزدیک خبر داد و گفت: برخی از اقدامات در راستای مقابله با پدیده ریزگرد‌ها مردم پایه و مردم محور است و نیازمند بهره برداری صحیح از طبیعت می‌باشد.
کد خبر: ۱۰۴۸۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳ 31 May 2022

احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه در خصوص اقدامات دراز مدت در راستای مبارزه با پدیده ریزگرد ها، اظهار کرد: ورود ریزگرد‌ها از مرز‌های غربی و منطقه اورامانات به لحاظ اینکه پوشش جنگلی خوبی که دارد تاثیرگذاری کمتر و همان ذرات، غلظت و گرد و غبار از منطقه قصرشیرین و سرپل ذهاب به نوعی بیشتر اثر گذارند در واقع پوشش‌های جنگلی مثل یک فیلتر عمل می‌کنند.

وی در خصوص اقدامات عملیاتی در راستی جلوگیری از پدیده ریزگردها، افزود: به موجب قانون، ۱۸ وزارت خانه در این قضیه درگیر هستند، محیط زیست به عنوان دبیرخانه این کارگروه و هماهنگ کننده است سازمان‌ها و وزارت‌ها هم تکالیفی دارند که وظایفشان مشخص شده و به آن‌ها اعلام کردیم و دستورالعمل و قوانین هوای پاک را برای آن‌ها ارسال کردیم.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه ایستگاه‌های پایش لحظه‌ای هم در این راستا مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: برای سفر ریاست جمهور درخواست ۴ ایستگاه سنجش آلودگی دیگر داریم با توجه به اینکه در حال حاضر ۹ ایستگاه داریم و ۸ شهر فاقد ایستگاه هستند.

وی ادامه داد: ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرستان‌های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی فعال است، اگر چه امید است آلودگی هوا پیش رو نباشد، اما متاسفانه از ابتدای سال حدودا ۲۶ روز در حالت هشدار اضطرار و بحران بودیم، در حالی که سال گذشته (۱۴۰۰) کل سال تنها با ۲۲ روز آلودگی هوا مواجه بودیم، این وضعیت مختص استان نیست.

جلیلیان درخصوص حفاظت از تالاب‌ها یادآور شد: در بحث تالاب‌ها بر اساس مطالعات ارزیابی زیست محیطی و تعهدات، آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان موظف شدند یک حق آبه‌ای را به طور مثال برای تالاب هشیلان قرار داده و باید این حق آبه را به محیط زیست بدهند تا تالاب خشک نشود و به منشا گرد و غبار تبدیل نگردد و پیگیر این موضوع در راستای مقابله با پدیده ریزگرد‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌ها و تلاش‌ها در این زمینه باید مردم محور و مردم پایه باشد، خاطر نشان ساخت: برخی از اقدامات ناصحیح در طبیعت قطع درختان و دیگری احداث چاه‌های غیر مجاز است که بر اساس اعلام آب منطقه‌ای در حال حاضر در سطح استان بین ۸ تا ۱۰ هزار چاه غیرمجاز داریم، چاه‌های غیر مجاز به صورت غیر اصولی از آب‌ها برداشت می‌کنند و مشکلاتی را برای محیط زیست ایجاد می‌کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار