مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با ابراز تاسف از آمار پایین اهدای عضو در استان گفت: اکنون که در ماه سوم سال هستیم، حتی یک مورد اهدای عضو نداشته ایم.
کد خبر: ۱۰۴۸۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱ 01 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا بهناز کریمی، با اشاره به کاهش آمار اهدای عضو در استان گفت: متاسفانه فرهنگ اهدای عضو در ایران نسبت به سایر کشور‌ها و در کرمانشاه نسبت به سایر استان‌ها پایین‌تر است.

وی افزود: سال گذشته تنها شش مورد اهدای عضو در سطح استان انجام شد و امسال هم با گذشت بیش از دو ماه از سال فعلا هیچ موردی از اهدای عضو نداشته ایم.

کریمی تصریح کرد: این آمار پایین اهدای عضو در حالیست که روزانه هفت تا ۱۰ بیمار نیازمند پیوند عضو جان خود را از دست می‌دهند.

مسئول واحد فراهم آوری اعضا پیوندی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه علت اصلی پایین بودن آمار اهدای عضو را باور مردم نسبت به این مسئله دانست و افزود: متاسفانه هنوز مسئله مرگ مغزی برای مردم جا نیفتاده است.

وی افزود: در مرگ مغزی فاصله دو ساعته تا ۱۰ روزه میان مرگ مغز و سایر اندام‌ها از جمله قلب وجود دارد و همین امر موجب شده که با وجود تپش‌های قلب، افراد مرگ بیماران مرگ مغزی شده را باور نکنند.

کریمی گفت: در برخی موارد داشته ایم که جوان ۱۸ ساله‌ای که قلب و اندام‌های سالم داشته، با وجود مرگ مغزی تا ۱۰ روز تپش‌های قلبش ادامه داشته، اما به دلیل عدم رضایت خانواده تمام اندام‌ها دچار فساد و گندیدگی شده و دیگر قابلیت پیوند وجود نداشته و آن جوان با همان اندام‌هایی که می‌شد جان خیلی‌ها را نجات دهد به خاک سپرده شد.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: قطعا ما هم به معجزه اعتقاد داریم، اما این معجزه برای افرادی است که زنده باشند و بتوانند دوباره سلامت خود را به دست بیاورند و انتظار سالم شدن فردی که مرگ مغزی شده درست مثل این است که انتظار داشته باشیم مرده زنده شود.

کریمی گفت: مرگ مغزی یعنی مغز فرد مرده، مثل زمانی که فردی سکته قلبی کرده و قلب او می‌میرد. فقط این تفاوت وجود دارد که در مرگ مغزی فاصله مرگ مغز با مرگ سایر اندام‌ها کمی طولانی‌تر است و سایر اندام‌ها دیرتر از کار افتاده و می‌میرند.

این مسئول گفت: در حال حاضر تنها راهکار، فرهنگ سازی در این زمینه است و انتظار داریم رسانه‌ها و فیلمسازان و... در این زمینه پای کار بیایند.

وی افزود: فرهنگ سازی در این زمینه یعنی نجات روزانه جان هفت تا ۱۰ بیمار و ضروری است که همه در این زمینه پای کار بیایند.

مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه از تمام بیماران مرگ مغزی شده کشور تنها اعضای ۳۰ تا ۵۰ درصد آن‌ها قابل پیوند است، گفت: اگر حتی نیمی از این تعداد هم به اهدای عضو رضایت دهند، شاهد مرگ و میر روزانه بیماران نیازمند عضو نخواهیم بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار