کرمانشاه ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دارد که متاسفانه غفلت از آن‌ها در سالیان متمادی باعث شده آنگونه که باید این استان به حق خود نرسد. یکی از همین ظرفیت‌های بزرگ در حوزه صنعت و معدن قرار دارد که احیای ۲۵ واحد صنعتی و معدنی امسال در اولویت اصلی مجموعه مدیریتی استان قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۵۲۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸ 26 June 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، قصور و کم کاری گذشته در بخش صنعت و عدم توجه واقعی به مشکلات صنعتگران در سال‌های گذشته موجب عقب ماندگی استان در حوزه صنعت و تولید و در نهایت کاهش نرخ اشتغال در استان کرمانشاه شد.

تسهیل روند رونق و شکوفایی واحد‌های تولیدی و صنعتی به عنوان مهمترین زیرساخت، جهت رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار، همواره یکی از اولویت‌های برنامه‌ریزی مسئولان برای تقویت ظرفیت‌های صنعتی استان‌ها بوده است.

بخش وسیعی از مشکل صنعت و صنعتگران استان کرمانشاه، وجود طرح‌های راکد تولیدی، بحث تامین مالی و ارائه تسهیلات به واحد‌های صنعتی و تولیدی است که نیازمند توجه ویژه دولت در این بخش برای ادامه فعالیت واحد‌ها و جلوگیری از تعطیلی آنهاست.

عدم تکمیل زنجیره‌های صنعتی در کرمانشاه موجب شده که این استان از لحاظ صنعت در بین استان‌های کشور جایگاه مناسبی نداشته باشد، برای نمونه در استان‌های صنعتی وقتی یک صنعت مادر شکل می‌گیرد، بر اساس آن صنایع پایین‌دست متعددی ایجاد می‌شود. برای مثال در حوزه فولاد در برخی استان‌ها از حوزه استخراج از معدن، تا تولید محصولات فولادی زنجیره تشکل شده، اما این چرخه و برقراری ارتباط بین واحد‌های صنعتی در کرمانشاه شکل نگرفته است.

توجه به فعال شدن واحد‌های کوچک و متوسط تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی در کنار واحد‌های بزرگ صنعتی، سهولت امر سرمایه گذاری و صدور مجوز‌ها و آموزش نیروی کار ماهر بومی در هر منطقه، نیازمند اهتمام ویژه مسئولان محلی است.

راه اندازی پروژه‌های صنعتی و تولیدی، رفع مشکل صنایعی که در سال‌های اخیر دچار رکود شده اند و رفع موانع ایجاد زیرساخت‌ها جهت سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی طرح ها، با پیگیری و تلاش بی وقفه استاندار به وسیله برگزاری نشست‌های مستمر و تخصصی و تشریح طرح‌های توسعه‌ای صنعتی، در چند ماه آغازین پذیرش مسئولیت، نشان از دغدغه‌مند بودن مدیریت ارشد استان در توسعه اقتصادی کرمانشاه است.

عزم راسخ دولت سیزدهم برای گشودن گره از مشکلات صنعت کرمانشاه

بازدید استاندار از کارخانه نوآوری کرمانشاه

با استقرار دولت سیزدهم و پیگیری‌های استاندار کرمانشاه بخشی از برنامه ریزی‌های صنعتی وارد فاز عملیاتی شد، که از نمونه این اقدامات می‌توان به توسعه و تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی و اجرای طرح‌های پایین دستی پتروشیمی و دو کارخانه کاشی و سرامیک در استان کرمانشاه، اشاره کرد.

تاکید استاندار بر رونق اقتصادی کرمانشاه با اولویت خرید محصولات تولیدی استان و توجه به صنایع تبدیلی و اتخاذ تصمیمات کارساز با برنامه ریزی‌های منظم و پایدار، با هم اندیشی نخبگان و حل مشکلات پیش روی صنعتگران، نویدبخش تحول اقتصادی کرمانشاه در آینده نزدیک خواهد بود.

چند پروژه کلان صنعتی در کرمانشاه در دست اجراست که با بهره‌برداری از آن‌ها این استان مرزی به جرگه مناطق صنعتی کشور می‌پیوندد اگرچه راه سخت و دشواری به نظر می‌رسد، اما با نگاه موجود در میان دولتمردان قابل تحقق و دست‌یافتنی است.

به نظر می‌رسد دولت مردمی سیزدهم به خوبی مسیر توسعه کرمانشاه را پیدا کرده است؛ استانی با وجود یک عقب ماندگی تاریخی، درگیری هشت ساله در جنگ تحمیلی و تخریب زیرساخت‌های آن و زخمی کهنه و قدیمی به نام بیکاری به نظر می‌رسد امروز وقت آن فرا رسیده باشد تا نگاه امیدوارانه تری به توسعه و رونق داشته باشد.

امیری مقدم استاندار تازه نفس و سختکوشی است که نشان داده برای تغییر به این دیار آمده است، برنامه‌هایی که تدوین و اعلام کرده از بنیه لازم برای اجرایی شدن برخوردار و با حمایت دولتمردان می‌تواند غبار عدم توسعه یافتگی را برای همیشه از چهره زیبای ایران اسلامی (به تعبیر رهبر معظم انقلاب) بزداید.

باوجود تحریم‌های ظالمانه چند سال اخیر و فشار‌های اقتصادی ناشی از آن و در حدود یک سالی که دولت مردمی سرکار آمده همچنان اجرای طرح‌های اقتصادی و صنعتی به منظور شتاب بخشی به روند توسعه کرمانشاه متوقف نشده و این برنامه همچنان در دستور کار دولت قرار دارد.

کرمانشاه به عنوان استانی با ظرفیت‌های متعدد، بیکاری و پائین بودن نرخ اشتغال یکی از درد‌های همیشگی آن بوده است، نوشتن نسخه‌های متعدد نیز در این سال‌ها تنها مرهمی بر این درد کهنه بوده و هرگز نتوانسته شفای عاجلی برای آن باشد.

شاید یکی از راه‌هایی که بتواند تاثیر زیادی در شکست غول بیکاری داشته باشد تقویت واحد‌های تولیدی و صنعتی فعال و حمایت و پشتیبانی از واحد‌های صنعتی راکد و نیمه راکدی است که در شرایط فعلی جامعه که اقتصاد کشور دچار تلاطم شده چشم انتظار حمایت‌های بیشتر هستند.

نرخ بیکاری ۱۴.۹ درصدی برای کرمانشاه

نرخ بیکاری کرمانشاه در سال گذشته در حالی ۱۴.۹ درصد اعلام شد که نشان می‌دهد دومین استان با نرخ بالای بیکاری در کشور هستیم و نسبت به میانگین نرخ بیکاری کشور با ۹.۲ درصد، ۵.۷ درصد بیشتر داریم. این نرخ نسبت به سال ماقبل آن تغییری نداشته و در هر ۲ سال نرخ بیکاری استان ۱۴.۹ درصد بوده، در حالیکه میانگین نرخ بیکاری کشور در سال گذشته چهاردهم درصد کاهش داشته است.

استان کرمانشاه با نرخ بیکاری ۱۴.۹ درصدی در سال گذشته دومین استان با نرخ بالای بیکاری در کشور بوده و در این سال تنها استان هرمزگان با نرخ بیکاری ۱۵.۸ درصد، نرخ بیکاری بالاتری از کرمانشاه داشته است.

به تفکیک فصول نیز بهار سال گذشته نرخ بیکاری کرمانشاه ۱۴.۷ درصد، تابستان ۱۴ درصد، پاییز ۱۳.۲ درصد و در زمستان ۱۷.۹ درصد بوده است.

اما با نگاهی به سهم بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات از اشتغال استان می‌بینیم که صنعت در رده دوم اشتغال آفرینی قرار داشته و ۲۶.۶ درصد را به خود اختصاص داده است و این یعنی می‌توان با حمایت‌های بیشتر، هم توان تولید خود را افزایش دهیم و هم اینکه برای جوانان این دیار ایجاد شغل کنیم.

عزم راسخ دولت سیزدهم برای گشودن گره از مشکلات صنعت کرمانشاه

ایجاد بیش از ۳۰ هزار فرصت شغلی در بخش صنعت کرمانشاه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون بیش از هزار واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در استان کرمانشاه وجود دارد که باعث اشتغالزایی بیش از ۳۰ هزار نفر شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان کرمانشاه در مجموع ۱۰۹ جلسه برگزار کرد که در این جلسات ۷۱۴ مصوبه تصویب و ۴۳۵ مورد از آن‌ها اجرایی شد.

دارابی همچنین با اشاره به اینکه دلایل رکود ۱۰۰ واحد تولیدی استان شناسایی شده است گفت: در سالی که با نام اشتغال آفرینی نام گذاری شده، تمهیدات لازم برای احیا این واحد‌ها در سال جاری اندیشیده شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه به اینکه کارگروه تسهیل در سال جدید به‌صورت ویژه پیگیر تحققِ شعار سال و منویات مقام معظم رهبری خواهد بود، افزود: وزارتخانه متبوع برای سال جاری تعداد ۲۰ واحد تولیدی و نیز پنج واحد معدنی را جهت احیاء برای این اداره کل هدف‌گذاری نموده است.

وی از بررسی مشکلات و موانع هشت واحد صنعتی استان و تصمیماتی برای رفع موانع آن‌ها خبر داد و اظهار کرد: در سایه تولید است که اشتغال ایجاد می‌شود و وابستگی به خارج از کشور از بین می‌رود و با حمایت از تولید، اصول اقتصاد مقاومتی نیز انجام می‌شود.

دارابی همچنین با اشاره به اینکه از ضروریات تولید، تأمین زیرساخت‌های ارتباطی نظیر؛ گاز، برق و آب است، لذا برای تسهیل در امر تولید، تأمین زیرساخت‌ها باید در اولویت باشد گفت: ۱۰۰ واحد تولیدی راکد از طرف اداره کل صمت شناسایی و نیز دلایل رکود این واحد‌ها مشخص‌شده است که امیدواریم در سال جاری بتوانیم این مشکلات را حل و آن‌ها را به چرخه تولید بازگردانیم.

عزم راسخ دولت سیزدهم برای گشودن گره از مشکلات صنعت کرمانشاه

مدیران باید در خط مقدم حل مشکلات کارآفرینان باشند

استاندار کرمانشاه نیز با تاکید بر اینکه با سخنرانی نمی‌توان مشکلات کارآفرینان و صنعتگران را حل کرد؛ گفت: مدیران باید در خط مقدم حل مشکلات و رفع موانع تولید و اشتغال باشند تا کرمانشاه از وضعیت رکود این سال‌ها خارج شود.

«بهمن امیری مقدم» با تاکید بر اهمیت نقش آفرینی تشکل‌ها و مجموعه‌های بخش خصوصی در اقتصاد و تولید؛ عنوان کرد: خانه صنعت و معدن، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف، به عنوان رابط و حلقه اتصال بخش خصوصی و دولت عمل می‌کنند و مدافع و حامی تولیدکنندگان و کارآفرینان هستند.

وی حمایت همه جانبه از تولید کنندگان را یکی از اولویت‌های جدی مدیریت ارشد استان دانست و گفت: بسیاری از تولیدات استان از یک کیفیت مناسب برخوردارند و ادارات باید نیاز‌های خود را با اولویت این محصولات تامین کنند.

امیری مقدم همچنین بر حل مشکلات واحد‌های تولیدی از طریق ظرفیت‌های بخش اداری و کارگروه‌های استانی تاکید کرد و گفت: مشکلات واحد‌ها باید در کارگروه‌های مربوطه مانند ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و یا شورای اشتغال و ... حل شود و از ارجاع فوری کارآفرینان به دستگاه قضایی تا حد ممکن اجتناب کنند.

استاندار کرمانشاه همچنین بر ضرورت تعهدات دوسویه میان بخش دولتی و کارآفرینان بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی هم در قبال این حمایت‌های دولت، باید به دنبال ارتقای سطح تولید و افزایش نیروی کار مجموعه‌های تحت مدیریت خویش باشند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار