استاد گروه خاک‌شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: نرخ فرونشستِ گرد و غبار (ذرات معلق اتمسفری) و غلظت فلزات سنگین آنها در برخی نقاط اصفهان نگران کننده است.
کد خبر: ۱۰۵۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱ 30 June 2022

حسین خادمی افزود: بررسی تغییرات زمانی و مکانی گردوغبار در ۶۷ نقطه اصفهان نشان داده است در غرب این منطقه، مناطق اطراف و شرق به مرکزیت سجزی، نرخ فرونشست رسوبات اتمسفری به بیش از ۶۰ تن بر کیلومترمربع در سال می‌رسد.

سجزی یا سگزی شهری از توابع کوهپایه در ۳۵ کیلومتری اصفهان واقع‌شده است.

استاد گروه خاک‌شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: این نرخ فرونشستِ گردوخاک سومین رکورد جهانی ثبت‌شده پس از آمار گزارش‌شده برای بخشی از چین و شمال آفریقا است.

وی به همبستگی نرخ فرونشست گردوغبار با دما اشاره و بیان کرد: هر چه مقدار بارندگی و رطوبت یک منطقه کمتر باشد نرخ فرونشست گردوخاک بیشتر است و رسوبات به‌طور متوسط حاوی ۶۵ درصد ذرات سیلت، پنج‌تا ۶درصد رُس و بقیه شن هستند و این به این معنا است که منشأ گردوخاک بیشتر محلی و در درجه بعدی منطقه‌ای است.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: این در حالی است که توزیع فلزات سنگین در نمونه‌های گردوغبار نشان می‌دهد که در فصل پاییز و زمستان غلظت این عناصر به دلیل وارونگی دما، آلودگی صنایع و ترافیک تشدید می‌شود.

به گفته وی، عناصری مانند روی، مس، کادمیوم، سرب و منگنز  در گردوغبار اتمسفری منطقه اصفهان غلظت بسیار بالاتری نسبت به رسوبات غیر آلوده دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار