دانشیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: افزایش بیابان‌ زنگ خطری برای این استان در یک دهه‌ آینده به‌شمار می‌آید و تعامل بخش خصوصی، دولت و دانشگاه برای کاهش بیابان‌زایی ضروری است.
کد خبر: ۱۰۵۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵ 01 July 2022

رضا جعفری با بیان اینکه بیابان‌زایی می‌تواند با معیارهای گوناگون بررسی شود، افزود: براساس همه این معیارها اکنون مناطق مختلف اصفهان با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کند اما شرق استان و منطقه سِگزی در وضعیت شدید و بسیار شدید قرار دارد.

معاون آموزشی و دانشیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: نقشه کاربری اراضی و میزان فرسایش بادی در استان نشان می‌دهد سطح بیابان‌ها در حال افزایش است.

جعفری ادامه داد: این در حالی است که تعداد استان‌های بیابانی کشور نیز از ۱۷ به ۲۱ رسیده است.

وی پدیده‌های طبیعی زمین شناسی مانند تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی را در بیابان زایی موثر دانست و افزود: برخی فعالیت های انسانی مانند معدن کاوی، بوته‌کنی، چرای بی‌رویه دام در مرتع، تبدیل مراتع به دیم‌زارها، کاهش شدید سطح آب‌های زیرزمینی در اثر برداشت بی رویه از این منابع، جاده‌سازی و توسعه غیر اصولی شهرها و روستاها بدون توجه به آمایش سرزمینی نیز از دیگر دلایل افزایش بیابان است.

به گفته وی تپه‌های ماسه‌ای ورزنه در جوار تالاب بین المللی گاوخونی تهدید جدی برای استان اصفهان است.

دانشیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: همچنین نتایج مطالعات انجام شده و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که مناطق سگزی و جرقویه کانون‌های اصلی گرد وخاک در منطقه هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار