نخستین شب دهه فرهنگ فارس با هنرنمایی اهالی هنر خراسان شمالی وپرفورمنس «مجلس حافظ و مولانا» برگزار شد و طی آن مردم و حتی گردشگران خارجی به تماشای هنرنمایی فرهنگوران اقصی نقاط ایران نشستند.
کد خبر: ۱۰۵۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲ 04 October 2015

تابناک فارس به نقل از مهر: شنبه شب در نخستین اجراهای دهه فرهنگ که به سالروز بزرگداشت حافظ اختصاص یافته، آیین های موسیقایی و اجرای آیین های فولکلوریک کردهای کرمانجی و نمایش آیینی بر اساس فرهنگ منطقه خراسان شمالی با حضور هنرمندان سنتی این بخش از ایران در تالار حافظ و فضای باز مجموعه یادشده، مردم و گردشگران خارجی را  گرد هم آورد.

اجرای پرفورمنس «مجلس حافظ و مولانا»

در ابتدای این برنامه که با اجرای نمایش خیابانی بر اساس داستانی امروزی، حافظ را موضوع خود قرار داده بود، جوانان هنرمند تئاتر خیابانی شیراز به هنرنمایی پرداخته و پس از آن گروه هنر مفهومی «پنجره» در فضای باز مجموعه حافظ با حضور ۵ پرفورمر، پرفورمنس «مجلس حافظ و مولانا» را اجرا کرد.

در این پرفورمنس که به طراحی و کارگردانی ملیحه طهماسبی اجرا شد هنرمندان پرفورمر گروه پنجره، با درهم آمیزی آوا و حرکات آیینی «سماع» برای دقایقی مخاطبان دهه فرهنگ را به خنیاگری مولانا دعوت کردند.

در ادامه نیز هنرمندان آیینی استان خراسان شمالی که به «باب الرضا» نیز این منطقه شهرت دارد با اجرای نواهای نواحی و آیینی خراسان حاضران را به درون تالار حافظ دعوت کرده و با گل و شیرینی از مخاطبان این برنامه پذیرایی کردند.

درون تالار حافظ نیز پس از توضیحات سرپرست گروه آیینی خراسان شمالی با عنوان کردهای کرمانجی درباره شیوه اجرا و گونه آوایی که در این ناحیه از ایران ارایه می شود پرداخت و پس از آن یکی از «بخشی» های منطقه یادشده با نام «روشن گل افروز» با دوتار بحرطویلی خواند که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

«روشن گل افروز» با بحر طویل

«روشن گل افروز» افزون بر چیرگی بر دوتار، به روایت داستانی عروسی ها و آیین ها مسلط است. او که به گونه ای نقالی و داستان گویی را با اجرای آیینی تلفیق کرده هرچند به گویش خراسان قدیم می پردازد، اما هنر او به گونه‌ای‌است که برای نقاط مختلف ایران جذاب و گیراست.

هنرنمایی منطقه خراسان در برنامه شب گذشته با اجرای هنرهای آیینی و اصیل «کرمانج» توسط گروه گل محمدی خراسان شمالی ادامه یافت  که این گروه هنری با بهره مندی از رده های سنی بزرگسال، جوان و نونهال به عنوان نخستین گروه هنرهای آیینی منطقه خراسان شمالی شناخته می شود.

دیگر برنامه های شب گذشته دهه فرهنگ فارس به هنرنمایی آنا مراد رستگاری اختصاص داشت که بخش هایی از نوای مقامی ترکمن را به شکوه ارائه کرد.

در این اجرا با بهره مندی از سبک های نوخرلی، آر قاج، قوین یولی، دامنه یولی و ... مقام هایی موسیقایی آیینی مختلفی ارایه شد. این درحالیست که افزون بر آیین های سنتی مناطق ایران که به استان خراسان شمالی اختصاص داشت، هنرمندان فرشباف، نقاش و مجسمه ساز با اجرای زنده روی صحنه بخش هایی از هنر بومی و سنتی مناطق را ارایه می کنند.

در ادامه برنامه های دهه فرهنگ که به مناسبت یادروز حافظ ترتیب یافته گروه های هنری استان های چهارمحال و بختیاری، سیستان و بولچستان، قشقایی و بختیاری فارس، خراسان رضوی و بوشهر در جوار آرامگاه حافظ به شعرخوانی، آوازخوانی و هنرهای آیینی و بومی می پردازند.

این در حالیست که برنامه های دهه فرهنگ فارس به دلیل تقارن با تشییع پیکرهای شهدای فاجعه منا در استان فارس و شهر شیراز تا اطلاع بعدی توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس معلق اعلام شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار