تابناک: مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: داربستهای قسمتی از پیشانی ایوان عالی قاپو اصفهان با مرمت تزئینات و استحکام بخشی ستونها و سر ستونها برچیده شد.
کد خبر: ۱۰۵۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹ 04 October 2015
به گزارش تابناک به نقل از از واحد خبر پایگاههای ثبت جهانی میراث فرهنگی استان اصفهان، 'فریدون اله یاری' افزود: با عملیات صورت گرفته در عالی قاپو 40 درصد موارد پیشگیرانه شناسایی و مرمت شد.

وی گفت: تاکنون برای مرمت و استحکام بخشی کاخ عالی قاپو حدود 20 میلیارد ریال هزینه شده که این مبلغ برای بنای عظیم با ظرافتهای معماری و تزیینات منحصر به فرد، رقم بالایی نیست.

وی همچنین از برچیده شده کل داربستهای عالی قاپو تا شش ماه آینده خبر داد و افزود: داربستهای ایوان عالی قاپو با مرمت تزیینات سقف ایوان و استحکام بخشی بخشهای مختلف آن به صورت هفتگی جابه جا و کار مرمت و استحکام بخشی ایوان تا شش ماه دیگر به اتمام خواهد رسید.

اله یاری وجود داربست در بناهای تاریخی را نشاندهنده پایش و مراقبت از بناها خواند.

مدیر کل میراث فرهنگی گفت: با اقدامات انجام شده در ایوان عالی قاپو این بنای عظیم تا 50 الی 60 سال آینده نیاز به مرمت نخواهد داشت.

کاخ عالی قاپو در واقع درب ورودی دولتخانه صفوی بوده است و در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف الله قرار دارد.

ارتفاع این بنا 48 متر است و شش طبقه دارد که با راه پله های مارپیچ می توان به آنها رسید.

آنچه باعث شده عالی قاپو در زمره آثار باشکوه و بسیار نفیس عصر صفوی قرار گیرد، آثار مینیاتوریست معروف عصر صفوی 'رضا عباسی 'و گچبری های بسیار زیبا و نفیس آخرین طبقه کاخ عالی قاپو است که به آن «اتاق موسیقی» یا «اتاق صوت» می گویند.

کاخ موزه عالی قاپو در تاریخ 15 دی ماه 1310 به شماره 104 به ثبت ملی رسید.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :