معاون اجتماعي بهزيستي استان خبر داد؛
معاون اجتماعي بهزيستي خراسان رضوی گفت: پايش‌ مراكز نشان مي‌دهد تعداد قابل توجهي فرزند، شرايط واگذاري به خانواده جايگزين يا فرزندخواندگي را دارا هستند.
کد خبر: ۱۰۵۷۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸ 24 July 2022

به گزارش تابناک رضوی، شهره شاهرودي با بیان این خبر افزود: همكاران ما در واحد فرزندخواندگي، مرتبا مراكز را رصد مي‌كنند و در كنار آن، فرزندخواندگي يا واگذاري فرزندان واجد شرايط كه مقيم مراكز هستند ادامه دارد.
شاهرودي گفت: در يكي دو هفته گذشته بيش از ۲۰ فرزند در اين مسير به فرزندخواندگي داده شده يا تحويل خانواده‌ي جايگزين شده‌اند.
وي با تأكيد بر اينكه مركز شبه خانواده فقط بايد فرزندان غير قابل واگذاري را نگهداري كند گفت: خوشبختانه با اتفاقي كه در يك سال اخير افتاده، تمام فرزندان مراكز از نظر شرايط واگذاري مورد پايش قرار گرفته‌اند و ورودي‌هاي جديد هم در صورت واجد شرايط بودن، اگر بلافاصله واگذار نشوند در يك پروسه زماني كوتاه، اين كار انجام مي‌شود.
وي تصريح كرد: به هيچ عنوان فرزندي كه واجد شرايط واگذاري يا فرزندخواندگي باشد در مراكز نگهداري نمي‌كنيم چون معتقديم اولويت با زندگي فرزند در خانواده‌ي زيستي، جايگزين يا در صورت نبودن اين موارد، خانواده فرزندپذير مي‌باشد و به هر حال، محيط خانواده به مراكز شبه خانواده ارجحيت دارد.
وي گفت: در حال حاضر نزديك به ۱۶۰۰ فرزند بي‌سرپرست و بدسرپرست در دو گروه دختران و پسران و در سه دسته مراكز ۳ تا ۶ سال، ۷ تا ۱۲ سال و ۱۳ تا ۱۸ سال نگهداري مي‌شوند كه اين تعداد با احتساب ورودي‌هاي سال گذشته و جمعيت مراكز، نسبت به ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد كاهش يافته است.
معاون اجتماعي بهزيستي خراسان رضوي تصريح كرد: مشكلي كه در گذشته در خصوص واگذاري فرزندان بدسرپرست وجود داشت، با همكاري دادستاني و دستگاه قضايي حل شده و به همين جهت، جمعيت كودكان شيرخوارگاه علي اصغر كه دو سال پيش حدود ۲۰۰ نفر بود اكنون به زير ۳۰ نفر كاهش يافته است.
وي يادآور شد: تقاضاي فرزندخواندگي همچنان بالا است و در حال حاضر تعداد فرزندان مراكز به اندازه‌اي نيست كه بتوانيم پاسخگوي اين تقاضا باشيم.
وي ادامه داد: از طرفي، تقاضاها بيشتر به سمت كودكان زير ۳ سال و دختر ميل دارد در حالي كه كودكان واجد شرايط واگذاري در مراكز يا شيرخوارگاه، عموما اين شرايط را ندارند.
شاهرودي گفت: همه كودكان، چه پسر و چه دختر و همچنين، داراي معلوليت يا بيماري يا سالم، استحقاق داشتن خانواده و پدر و مادر را دارند و ما تلاش مي‌كنيم كه اين بچه‌ها هم از حق زندگي در خانواده برخوردار شوند.
وي گفت: در اين زمينه بايد فرهنگ‌سازي شود و رسانه‌ها نقش بسيار مهمي در اين خصوص دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار