رییس گروه سلامت نوزادان و سلامت مرکز بهداشت اصفهان گفت: برنامه‌های آموزشی در باره تغذیه انحصاری نوزادان با شیر مادر در ۶ ماه نخست پس از زایمان، در ۳۸ بیمارستان دوستدار کودک استان اجرا می‌شود.
کد خبر: ۱۰۶۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳ 06 August 2022

مریم کاظمی افزود: تغذیه نوزادان با شیر مادر بویژه در ۶ ماه نخست پس از زایمان، مزایای بیشماری برای مادر، شیرخوار و جامعه دارد به همین دلیل برنامه‌های آموزشی گسترده‌ای در این زمینه در استان اجرا می‌شود که بخشی از آن در بیمارستان های دوستدار کودک است.

وی با بیان‌ انتخاب این بیمارستان‌ها بر اساس ۱۰ اقدام در زمینه حمایت از مادر و نوزاد و ترویج تغذیه با شیر مادر اظهار داشت: در این بیمارستان‌ها اقدام‌هایی مانند تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر، هماغوشی نوزاد و مادر و تماس پوستی بین آنها در ساعت نخست تولد، هم اتاقی بودن مادر و نوزاد، آموزش مادر در باره نحوه و زمان شیر دادن، حمایت از مادران شیرده، آموزش خطر استفاده از شیشه شیر و پستانک و آموزش کارکنان اجرا می شود.

وی خاطرنشان کرد: تغذیه نوزاد با شیر مادر باعث پیشگیری از ابتلای او به بیماری‌های عفونی تنفسی و عفونت گوش میانی در نوزاد، افزایش ضریب هوشی شیرخواران به میزان ۸ تا ۱۳ نمره بیشتر از شیر خشک‌خواران، افزایش تعاملات اجتماعی، ارتباط قوی‌ عاطفی بین شیرخوار و مادر، کاهش سرطان سینه و تخمدان در مادران شیرده، کمک به از دست دادن وزن ناشی از بارداری و کاهش میزان طلاق در خانواده هایی که با تماس پوستی، شیردهی و ارتباط قوی‌ عاطفی زندگی می کنند، خواهد شد.

کاظمی با تاکید بر اینکه اصفهان یکی از استان‌های پیشرو و برتر در تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه پس از تولد است، اضافه کرد: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در این زمینه، برنامه‌های آموزشی و فرهنگ سازی گسترده مراکز بهداشت استان است.

وی با اشاره به اینکه تغذیه با شیر مادر بصورت انحصاری تا شش ماهگی و همراه با غذای کمکی تا پایان دو سالگی باید ادامه داشته باشد، تصریح کرد: مهمترین مشکلات در ترویج تغذیه با شیر مادر، تبلیغات وسیع شرکت‌های تولیدکننده و توزیع کننده شیر مصنوعی، وجود باورهای غلط، نبود فرد حامی در کنار مادر شیرده و تجویز بی‌رویه شیر مصنوعی توسط برخی از متخصصان اطفال است.

رییس گروه سلامت نوزادان و سلامت مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به فعالیت بانک شیر مادر در استان، گفت: این بانک بهمن سال گذشته در بیمارستان الزهرا(س) تاسیس شد و در زمان حاضر شیرخواران محروم از شیر مادر، می‌توانند از بانک شیر مادر بصورت رایگان استفاده کنند و تغذیه شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، درصد تغذیه انحصاری با شیر مادر در کشور ۴۸ درصد و در اصفهان ۵۴ درصد است.

کاظمی با اشاره به اینکه با توجه به اهمیت تغذیه با شیر مادر، از ۱۰ تا ۱۶ مرداد هفته جهانی شیر مادر نامگذاری شده است، افزود: شعار امسال این رویداد، "قدمی به جلو برای تغذیه شیرخوار با شیر مادر: آموزش و حمایت " است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار