بیانیه ناظران مدارس علوم دینی اهل سنت هرمزگان در خصوص حادثه منا

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

فاجعه منا در مراسم حج امسال که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از حجاج بیت الله الحرام شد و عید قربان را برای حجاج ، امتهای اسلام و خانواده های آنان به عزا تبدیل کرد. در مورد حادثه منا که قربانگاه جمع کثیری از حجاج شد به وضوح بی کفایتی و سوء مدیریت مسئولان دولت سعودی در شکل گیری این فاجعه و نیز حوادث پس از آن نمایان است.

متأسفانه پس از این حادثه مشاهده می شود حکام بی کفایت آل سعود به جای پذیرش تقصیر خود با فرافکنی و طرح ادعاهای واهی و تبلیغات رسانه ای وابسته درصدد به فراموشی سپردن این گناه بزرگ از ذهن امت اسلامی می باشند. امروز این خواست به حق در میان مسلمانان شکل گرفته که مقدس ترین اماکن جهان اسلام که نه متعلق به یک کشور خاص بلکه متعلق به جهان اسلام است تا چه زمانی باید با مدیریت ضعیف و ناکار آمد فعلی اداره و شاهد حوادث غمبار و فجایع خونبار باشد.

ما ناظران مدارس علوم دینی اهل سنت هرمزگان دولت عربستان سعودی را مسئول امنیت و حفاظت از جان حجاج بیت الله الحرام دانسته و تأکید می کنیم که عواقب هر گونه اهمال و بی توجهی به این امر متوجه دولت عربستان خواهد بود. دولت عربستان می باید با شناسائی عوامل بروز این حادثه حداکثر همکاری خود را در انتقال سریع جانباختگان و رسیدگی همه جانبه به مجروحان و استفاده از نیروهای امدادی ایران و دیگر کشورها به کار گیرد.

بی شک ظرفیت بالای جهان اسلام این امکان را دارد که همایش جهانی حج را به امن ترین صورت و بالاترین بهره برای مسلمین مدیریت کند از این رو ما ناظران مدارس علوم دینی اهل سنت هرمزگان ضمن عرض تسلیت به خانواده های داغدار این حادثه در ایران و دیگر کشورهای اسلامی از مقامات قضایی کشور درخواست داریم ابعاد حقوقی و قضایی این فاجعه را در مراجع حقوقی بین المللی به منظور پاسخگو کردن و از دولت جمهوری اسلامی نیز می خواهیم به منظور جلوگیری از تکرار چنین فجایعی از طریق سازمان کنفرانس اسلامی موضوع مدیریت جمعی اماکن مقدسه مکه و مدینه را با استفاده از ظرفیت های دولت های اسلامی در موسم حج در دستور کار و بررسی قرار دهد.