تابناک: کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت:همه ما باید با سرلوحه قرار دادن خط مشی خاندان اهل بیت در زندگی خود، آزادانه حرکت کنیم و از ولایت حضرت رسول(س) و ائمه معصوم دفاع کنیم.
کد خبر: ۱۰۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸ 05 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از تسنیم، محمد حسین رجبی دوانی در نشست دانشجوئی با موضوع نخستین شهید اسلام در راه ولایت در دانشگاه آزاد نطنز اظهار داشت: واقعه غدیر خم، 70 روز مانده به رحلت پیامبر اسلام(ص) انجام شد که در آن خداوند باری تعالی در پیامی از حضرت محمد(ص) خواست تا با انتخاب جانشین رسالت خود را تمام کند.

وی افزود: وقتی در آن واقعه، پیامبر اسلام(ص) حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین انتخاب کرد، برای همه ثابت شد که بعد از حضرت محمد(ص)، امیرالمومنین(ع) جانشین به حق او است ولی درست در زمانی که ایشان مشغول دفن پیامبر اسلام(ص) بودند، عده‌ای در ثقیفه بنی ساعده دست به توطئه زدند.

کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: آن زمان هم مثل دیگر زمان‌های تاریخ، بصیرت بالا حرف نخست را می‌زد ولی متاسفانه به علت بصیرت پائین برخی از افراد زمانه، خلیفه اول به عنوان جانشینی حضرت محمد(ص) انتخاب شد.

وی تصریح کرد: بعد از توطئه انجام شده توسط برخی از افراد بی‌بصیر، 12 تن از اصحاب امام علی(ع) در خانه ایشان به نشانه اعتراض به ناعدالتی که در حق حضرت علی(ع) انجام شد، تحصن کردند و حاضر به بیعت با خلیفه اول نشدند.

رجبی دوانی بیان کرد: خلیفه اول که از این موضوع مطلع شد، عده‌ای را به منزل حضرت علی(ع) فرستاد و با محاصره خانه ایشان و به آتش کشیدن درب خانه حضرت علی و ضربت به پهلوی حضرت فاطمه(س) آن حادثه غم انگیز را رقم زدند که موجب سقط جنین و مجروح شدن آن بانوی بزرگوار شد.

وی گفت: بعد از آن هم حادثه دستگیری امام علی(ع) و بردن ایشان به محضر خلیفه اول برای بیعت اجباری اتفاق افتاد که حضرت زهرا علی‌رغم مجروحیت، به آن محفل وارد شد و تهدید کرد که درصورت عدم آزادی حضرت علی(ع) همه آن‌ها را نفرین خواهد کرد و ایشان به خوبی می دانست که رسالت نبوی در خطر است.

کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام اظهار داشت: وقتی که ابوبکر این موضوع را دید از اطرافیان خود خواست که دست از حضرت علی(ع) بردارند و تا زمانی که این 2 نفر در کنار هم باشند نمی‌توان از حضرت علی(ع) بیعت اجباری گرفت.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) در پوشش قضیه باغ فدک، خلیفه وقت را با سخنان خود محاکمه کرد، افزود: در قضیه باغ فدک و خطبه فدکیه متاسفانه برخی فکر می‌کنند که برای زمین و یا یک باغ این سخنرانی صورت گرفته است.

رجبی دوانی گفت: وقتی وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) خطبه فدکیه را قرائت کرد، قصد داشت تا با سخنان خود و به بهانه باغ فدک حکومت نادرست خلیفه اول را زیر سوال ببرد تا همگان از این ناحقی باخبر شوند.

وی بیان کرد: وقتی که حضرت زهرا(س) با خلیفه اول روبرو شد، خلیفه اول نمی‌دانست که با قرآن ناطق روبرو شده است و قصد داشت تا با جعل احادیث و سخنان رسول اکرم(ص) حضرت زهرا را محکوم کند ولی حضرت زهرا(س) با قرائت خطبه فدکیه وی را محکوم کرد.

کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: 2 موضوع مهم تعلمات روحی از قبیل رحلت حضرت رسول(ص)، غصب خلافت به حق حضرت علی(ع) و خطر نابودی رسالت پیامبر اکرم(ص) و ضربات فیزیکی شدید که سبب مجروحیت شدید ایشان شد، عوامل اصلی شهادت این بانوی بزگوار شد.

وی تصریح کرد: جالب اینجاست که زمانی حضرت فاطمه(س) در بستر بیماری افتاد، ابوبکر و اطرافیانش قصد ملاقات با حضرت زهرا(س) را کردند تا وجهه خود را در بین مردم بازسازی کنند.

رجبی دوانی بیان کرد: بعد از تهدید و تحت فشار گذاشتن حضرت علی(ع)، ایشان با حضرت زهرا صحبت کرد و به ایشان گفتند که در صورت رضایت شما، به دیدارتان بیایند که حضرت زهرا(س) پذیرفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار