مدیر جهاد کشاورزی فامنین از شروع عقد قرارداد کشت کلزا در این شهرستان خبر داد .
کد خبر: ۱۰۶۵۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶ 02 September 2022

مدیر جهاد کشاورزی فامنین از شروع عقد قرارداد کشت کلزا در این شهرستان خبر داد .


به گزارش تابناک همدان، منصور خزایی گفت سطح ابلاغی کشت کلزا در اراضی ابی شهرستان در سال زراعی جاری 600 هکتار است.


وی در ادامه به برخی از محاسن کشت کلزا نظیر تاثیر این محصول در پایداری ،تداوم تولید و باروری وحاصلخیزی خاک مزرعه در سالهای آتی، کنترل بیماری پاخوره که یکی از بیماری های مهم غلات است اشاره کرد و بیان داشت:  کلزا یک ساب سویلر و اصلاحگر طبیعی خاک است و باعث افزایش راندمان مصرف کود می گردد واجرای تناوب کلزا با گندم اهمیت به سزایی در پایداری تولید این محصول خواهد داشت و طبق نظر محققین و تجارب بسیاری از زارعین این تناوب باعث افزایش 25 درصدری تولید گندم می شود .


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان افزود: در حال حاضر بذر وکود مورد نیاز شهرستان تامین شده است و شرکت تعاونی روستایی فامنین عامل توزیع نهاده های مورد نیاز کلزاکاران می باشد و خوشبختانه تنوع بالا در نوع بذر ( اکاپی و هیبرید ) امکان تهیه بذر مناسب را مقدور می سازد .


وی درادامه افزود : رکورد عملکرد تولید این محصول در شهرستان فامنین در سال زراعی گذشته 4.5 تن بوده است که نشان دهنده پتانسیل عملکرد بالای این محصول در صورت مدیریت صحیح مزرعه است.


خزایی یبان داشت: در سال زراعی گذشته 155 تن محصول کلزا تحویل 2 مرکز خرید تعاونی هریان و کارخانه خزل نهاوند گردید و وجه کلزای تحویلی با قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم 23 هزار تومان طی دو مرحله به حساب کلزاکاران واریز شد.


وی در خاتمه بر لزوم خودکفایی در تولید روغن خوراکی اشاره و تاکید کرد:  کشاورزان ابی کار با توجه به شرایط اقلیمی حاکم و اهمیت حفظ منابع ابی بایستی نسبت به برنامه ریزی کشت های ابی به نحوی عمل نمایند که بیشتر سطح زیر کشت اراضی به غلات ،کلزا و سایر محصولات کم اب بر اختصاص یابد و بطور جد از سطح کشت های بهاره پراب بر نظیر سیب زمینی ،چغندر قند، ذرت ، صیفی جات و....کاسته و به کشت های پاییزه نظیر کلزا بیافزایند تا شاهد تحقق صد درصدی برنامه ابلاغی کشت این محصول استراتژیک در شهرستان باشیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار