کد خبر: ۱۰۶۵۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱ 04 September 2022

 

آنچه که امروز به‌عنوان بحران آب در همدان، سال گذشته در اصفهان و خوزستان مشاهده شد، از منظر کارشناسی، قله کوه یخی بسیار بزرگ است که از سال‌ها پیش نسبت به آن هشدار داده شده بود اما گوشی برای شنیدن وجود نداشت و متاسفانه حتی امروزه که به دلیل شرایط بحرانی موردتوجه قرار گرفته است عمدتاً به آن نگاه مسکنی و امروز را رد کنیم تا فردا چه پیش آید، داریم.

محمد جواد سمیعی در گفتگو با خبرنگار تابناک همدان، با بیان این مطلب اظهار داشت: در کشوری زندگی می‌کنیم که عمده تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت از محل آب‌های زیرزمینی است تا از منابع سطحی؛ آب‌های زیرزمینی در خیلی از نقاط از جمله در استان همدان و بیش از ۴۰۰ دشت از ۶۰۹ دشت کشور با سرعت زیادی در حال خالی شدن هستند لذا وقوع بحران‌هایی که امروزه در همدان شاهد آن هستیم قله یک کوه یخی است. بحرانی که با دل بستن به انتقال آب، آوردن آب از دریا، آب های ژرف و ... حل نمی‌شود بلکه تنها مسئله بصورت عمیق تری در می آید و به تعویق انداخته می‌شود.

سال‌هاست منبع اصلی تأمین آب در این کشور را بیش از ظرفیتشان تحت‌فشار قرار داده ایم ازجمله در استان همدان که تبعات سنگین فرونشست در کبودرآهنگ، اسدآباد و ... رویت شده اما تنها زمانی که ماجرا مثل هفته های اخیر اورژانسی شود. موردتوجه قرار گرفت اما یادمان باشد که این بیماری کل کشور را در برگرفته و متأسفانه درمان ریشه‌ای آن مورد غفلت واقع شده است.

حال برای درمان موقت این بحران انتقال آب بین‌حوزه‌ای مطرح شده است پروژه‌ای که مسئولان معتقدند ۱۷ سال پیش آغاز شده اما به نتیجه نرسیده است که در جریان بازدید اخیر وزیر کشور خبر از به نتیجه رسیدن فاز اول آن حداقل تا دو هفته آینده داده شد. اما در این میان از ماه ها قبل احمد حسین فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی هشدار وجود آرسنیک در آب سد را میدهد و عنوان می کند: آب این سد قابل آشامیدن نیست.

سمیعی در خصوص بودن یا نبودن آرسنیک در آب اذعان داشت: این موضوع مسئله‌ای نیست که بخواهیم با بحث و گفتگو یا تکذیب و تایید به آن پاسخ دهیم بلکه باید به روش علمی در یک آزمایشگاه بی‌طرف مورد اندازه‌گیری قرار گیرد و نتایج آن به‌صورت عمومی منتشر شود.

این کارشناس حوزه آب و محیط زیست، می گوید: بسته به اینکه آب از چه منبعی تأمین شود یعنی از منابع سطحی مثل رودخانه‌ها و سدها باشد یا از منابع زیرزمینی مثل چاه، چشمه و قنات؛ املاح مختلفی در آن وجود دارد. نفس وجود املاح در آب، به این معنا نیست که آب غیر قابل مصرف است و اصولا میزانی از مواد معدنی از طریق آب تامین می شود اما استانداردها مشخص می کنند که میزان مجاز و مناسب هر کدام از املاح چقدر باید باشد.

 

خبرنگار: فاطمه صنیعی وحید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار