استاندار همدان مطرح کرد:
استاندار همدان در جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی استان، گفت: هدفگذاری امسال صادرات محصولات غیر نفتی برای استان، ۱.۵ میلیارد دلار است. باید با یک برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگی بین دستگاه‌های استان، این هدف محقق شود.
کد خبر: ۱۰۶۸۲۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸ 18 September 2022

استاندار همدان در جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی استان، گفت: هدفگذاری امسال صادرات محصولات غیر نفتی برای استان، ۱.۵ میلیارد دلار است. باید با یک برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگی بین دستگاه‌های استان، این هدف محقق شود.

به گزارش تابناک همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد اظهار داشت: میزان صادرات محصولات غیر نفتی استان همدان در پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، از نظر حجم و وزن کاهش و از نظر ارزش و قیمت، رشد داشته است که جای امیدواری دارد.

وی ادامه داد: در تلاشیم زمینه‌ی صادرات محصولاتی چون صنایع و گردشگری را که ارزش افزوده بیشتری برای استان همدان دارد، فراهم‌ کنیم.

استاندار همدان با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی که امسال را به عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کرده، اذعان کرد: باید بر اساس این شعار، به صادرات خدمات فنی و مهندسی و خدماتی که پایه دانش بنیان دارد، حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان، می‌تواند در این زمینه توسعه صادرات محصولات دانش بنیان محور و صنایع با تکنولوژی پیشرفته، تلاش کند، افزود: سیاست ما، حرکت به سمت کشت محصولات کشاورزی کم‌آب‌بر است؛ چرا که محصولات پر آب‌بر منابع آبی استان را نابود می‌کند.

استاندار همدان خاطر نشان کرد: در حوزه صادرات محصولات معدنی، رشد ۱۲۴ درصدی داشته‌ایم که این موضوع باید بازنگری و از خام فروشی جلوگیری شود.

وی گفت: در آخرین نشست مشترک شورای سیاست گذاری توسعه همکاری‌های اقتصادی اتاق ایران و عراق، استان همدان به عضویت این شورا درآمد که می‌تواند زمینه رشد و توسعه اقتصادی استان را فراهم‌ کند.

قاسمی فرزاد با بیام اینکه فعالان اقتصادی همه کشورها مالیات پرداخت می‌کنند، گفت: مالیات جز کوچکی از درآمدهای دولتی است و باید بر اساس قانون، مالیات خود را پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صادرات صنایع دستی، استان همدان ۲ شهر جهانی سفال در لالجین و مبل و منبت در ملایر را دارد، که ضرورت دارد با برنامه ریزی دقیق این حوزه را تقویت کنیم، بیان کرد: بیشتر آمار صادرات امسال استان همدان، مربوط به حوزه معادن است که باید آن را کاهش و به سمت صادرات محصولات صنعتی و صنایع دستی حرکت کنیم.

به گفته وی، باید فارغ از نگاه‌های سیاسی، امور اقتصادی و بازرگانی استان را پیش ببریم، از همه فعالانی که در این زمینه صادرات داشته‌اند سپاسگزاری می‌کنیم، اما این کافی نیست و باید تلاش را بیشتر کنیم.

قاسمی فرزاد اشاره کرد: صادرات فرش استان همدان مورد بی‌مهری قرار گرفته است، محصولات کشاورزی عمر محدودی دارند اما صادرات فرش، سفال و مبلمان ماندگاری طولانی دارد و می‌تواند سفیر فرهنگی ما باشد.

وی اشاره کرد: بخش‌های اقتصادی ما باید در حوزه گردشگری نیز فعال باشد و بایدگردشگری در صدر اقدامات توسعه‌ای استان همدان قرار گیرد.

استاندار همدان در خصوص دغدغه استان که توسعه صادرات صنایع‌دستی و ازرآوری از طریق گردشگری است، گفت: هگمتانه، غار علیصدر و گنجنامه آثار منحصر به فرد استان همدان‌اند و روز به روز به ارزش آن افزوده می‌شود.

وی افزود: خدمات فنی‌مهندسی خوبی در استان همدان برای کشورهای اروپایی انجام می‌شود که ارزآوری آن در آمار صادرات غیر نفتی استان محاسبه نشده‌است.

به گفته وی، صنایع‌دستی ملایر و تویسرکان باید با نام و نشان استان همدان صادر و از خام فروشی و فله فروشی آن جلوگیری شود بنابراین صنایع بسته‌بندی ما رشد خوبی داشته، اما این کافی نیست و روز به روز باید متناسب با سلیقه مشتری توسعه داشته باشد.

استاندار همدان در خصوص توسعه گلخانه‌ها گفت: توسعه آنها باید دستور کار قرار گیرد، ناظران بخش کشاورزی باید بر روی سم‌دهی و کوددهی محصولات نظارت داشته‌باشند تا تولیدات بر اساس استانداردهای جهانی باشد.

وی گفت: افزایش کیفیت محصولات صادراتی، برپایی نمایشگاه محصولات صادراتی استان در دیگر کشورها و افزایش مراودات تجاری باید در دستور کار قرار‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار