فرماندار ورزنه گفت: با محقق نشدن حقابه تالاب بین المللی گاوخونی، در حال حاضر ۹۸ درصد از این تالاب خشک شده است.
کد خبر: ۱۰۶۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹ 22 September 2022

سعید رحیمی با بیان اینکه تالاب بین المللی گاوخونی وضعیت خوبی ندارد گفت: در صورت ادامه این روند و فعال شدن کانون ریزگرد‌های این تالاب، چند میلیون نفر باید از منطقه کوچ کنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آب مختصری از پساب شهرستان ورزنه به سمت این تالاب ۴۷ هزار هکتاری جاری است افزود: در سیلاب مرداد امسال نیز یک درصد از عرصه گاوخونی آبگیری شد.
فرماندار ورزنه با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست باید برای تأمین حقابه و جلوگیری از نابودی این تالاب بین المللی پیش از این اقدام می‌کرد گفت: در صورتی که خشکسالی تالاب ادامه یابد و تامین نشدن حقابه آن، باد‌های شرق به غرب، شهر اصفهان و سایر شهرستان‌های استان را درگیر می‌کند.
رحیمی با بیان اینکه معیشت مردم ورزنه به آب و کشاورزی گره خورده گفت: با توجه به اینکه فصل کشت منطقه نزدیک است اگر به حیات آن بی توجهی شود بر زندگی ما تأثیرات منفی خواهد داشت.
کم‌آبی و خشکی رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی سال‌هاست حوضه آبریز را دچار بحران‌های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی کرده است.
تالاب بین المللی گاوخونی، عروس تالاب‌های ایران از با اهمیت‌ترین تالاب‌های کشور است که تیرماه ۱۳۵۲ در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شد.
روند خشکی تالاب گاوخونی از سال ۱۳۷۸ شروع شروع شد و در ۲ دهه اخیر بدلیل نبود آب، بسیاری از زیستمندان این تالاب از بین رفته‌اند.
کارشناسان معتقدند در صورت خشک شدن گاوخونی، این تالاب به کانون خطرناک ریزگرد‌های سمی تبدیل خواهد شد که تا شعاع هزار کیلومتری و پنج استان کشور را درگیر خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار