مدیرکل هواشناسی قم گفت:‌ هفته آینده احتمالا شاهد نخستین بارش در استان خواهیم بود، ولی چون تغییرهای نقشه‌های هواشناسی شدید است، هنوز نمی‌توانیم به شکل قطعی آن را اعلام کنیم
کد خبر: ۱۰۷۲۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶ 19 October 2022

به گزارش تابناک قم، مهران حیدری بنی اظهار داشت: طی ماه‌های مهر و آبان‌ میزان بارندگی قابل پیش‌بینی، کمتر از نرمال است و هر چه از آذرماه به سمت فصل زمستان برویم، تقریبا به شرایط عادی نزدیک‌تر می‌شویم و وضعیت بهتر می‌شود.

وی با بیان اینکه انتظار تحول خاصی را در وضعیت آب و هوای این استان نداریم گفت: روز چهارشنبه، غلظت گرد و خاک هوای قم بیشتر می‌شود  و از روز پنجشنبه تا حدودی دمای هوای قم افزایش خواهد یافت که بیشینه دما در شهر قم به حدود ۳۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و کمینه نیز ۱۰ درجه خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی قم در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص وضعیت بارش‌ها در استان یادآور شد: به طور کلی آماری که مورد توجه مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران قرار می‌گیرد، مربوط به سال آبی و زراعی است که از اول مهرماه تا پایان شهریور ادامه پیدا می‌کند.

حیدری بنی اضافه کرد: بارشی که در سال زراعی گذشته صورت گرفته، نسبت به میانگین بلند مدت در سطح استان، کاهش را نشان می‌دهد، ضمن آنکه در برخی مناطق استان به‌ویژه مناطق غربی و شمال غربی کمبود بارش‌ها خیلی بیشتر بوده‌است.

وی بیان داشت: قم از دید اقلیمی باید ۱۰۰ درصد از بارش یکسال خود را تا پایان شهریورماه دریافت کند، ولی در سال زراعی گذشته، ۸۸.۸ درصد از بارش مورد انتظار را ثبت نموده و دارای ۱۱.۲ درصد کاهش است.

حیدری بنی گفت: میانگین جمع بارندگی استان از یکم مهرماه ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱ به میزان ۱۴۳ میلی‌متر محاسبه شده و در این بازه زمانی در سال زراعی گذشته میزان بارش ۱۱۹.۹ میلی‌متر و بلندمدت نیز ۱۶۱ میلی‌متر بوده، همچنین در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۲۳.۱ میلی‌متر ۱۹.۳ درصدد افزایش را داشته است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار