کارگران روزمزد، آسیب پذیر‌ترین بخش جامعه کارگری هستند. کارگرانی که مزد خود را بر اساس میزان کار روزانه دریافت می‌کنند و با وجود الزام قانونی برای پرداخت مزایا به آن‌ها، کمتر کارفرمایی حقوق و مزایای قانونی را به آن‌ها پرداخت می‌کند.
کد خبر: ۱۰۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۶ 07 October 2015
به گزارش تابناک قم، آمار‌ها نشان می‌دهند بیش از نیمی از کل حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان بوده و درصد قابل توجهی از آسیب‌هایی که در این بخش به کارگران وارد می‌شود متاسفانه منجر به مرگ افراد می‌شود.
 
سقوط از ارتفاع، فرو ریختن تمام یا بخشی از ساختمان در حین ساخت و یا تخریب و عدم رعایت نکات ایمنی در این بخش، زیرآوار ماندن و برق گرفتگی از مهم‌ترین مسائلی است که باعث آسیب به کارگران ساختمانی می‌شوند.
 
بخش ساختمان به عنوان خطرناک‌ترین حوزه کاری کارگران کشور مطرح است و به استناد آمارهای موجود کشور، میزان تلفات و آسیب‌هایی که در نتیجه فعالیت در این بخش صورت می‌گیرد به مراتب از کار در بخش‌هایی مانند معدن نیز بیشتر است.

برهمین اساس؛ بیمه کارگران ساختمانی یکی از مباحثی است که در طول سالیان گذشته از سوی جامعه کارگری کشور مطرح بوده و در این رابطه نیز طرحی از زمان فعالیت دولت‌های سابق به منظور بیمه این گروه از کارگران آغاز شده بود.
 
طی چند سال گذشته، دولت با اجرای طرحی در صدد حمایت از نیروی کار شاغل در بخش ساختمان بر آمد و با تعیین سهمیه‌های سالیانه برای کارگران، نسبت به بیمه آنان اقدام کرد و تاکنون هزاران نفر توانسته‌اند از بیمه کارگران ساختمانی استفاده کنند.
 
سهمیه قم از بیمه کارگران ساختمانی

در سال ۱۳۹۴، تعداد ۲۰۰ هزار سهمیه جدید بیمه کارگران ساختمانی به کل کشور تعلق گرفته که از این تعداد، استان قم ۷۴۰۰ سهمیه را به خود اختصاص داده است و بر این اساس، تمامی کارگران ساختمانی استان قم که در نوبت بیمه تأمین اجتماعی هستند، بعد از انجام مراحل اداری و بازرسی‌های انجام شده برای راستی آزمایی از اینکه واقعا جزء جامعه کارگران ساختمانی باشند، در سال جاری تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار خواهند گرفت.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم در این رابطه گفت: امسال و با پیگیری‌های دولت در مرحله اول، سهمیه ۱۰۰ هزار نفری در خصوص بیمه کارگران ساختمانی برای کل کشور در نظر گرفته شد؛ که در مرحله دوم این آمار، به ۲۰۰ هزار سهمیه ارتقاء یافت.
 
نصرالله بازوند افزود: با توجه به سهمیه استان‌های مختلف، و البته با کمک نمایندگان تشکل‌های کارگری فعال در استان قم توانستیم، ۷۴۰۰ نفر به عنوان سهمیه استان قم اختصاص دهیم.
 
وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که بسیاری از کارگران ساختمانی استان قم، برای اینکه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی که حداقل حق آنان است قرار گیرند، ثبت نام کرده و در نوبت بیمه شدن می‌ماندند، اما خوشبختانه امسال با سهمیه خوبی که برای کارگران ساختمانی استان قم اختصاص یافته، قطعاً تمام کارگران ساختمانی متقاضی بیمه کارگران ساختمانی، تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار خواهند گرفت.
 
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای در کنار سازمان بیمه تأمین اجتماعی از مهم‌ترین نهادهایی هستند که در بیمه کارگران ساختمانی همکاری می‌کنند.

گلایه کارگران قمی از شرایط بیمه شدن 

به گفته برخی از کارگران دارا بودن کارت پایان خدمت و گواهینامه مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای از شرایط بیمه شدن برای بیمه کارگران ساختمانی است اما اکبر شوکت عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی گفته است در حوزه تأمین اجتماعی نداشتن کارت پایان خدمت دلیلی بر بیمه شدن کارگر ساختمانی توسط کارفرما و خود کارگر نمی‌شود.
 
احمد عطار نیا مدیر کل سازمان فنی و حرفه‌ای استان قم نیز درباره گواهینامه مهارت گفت: طبق قانون آزمون کتبی و عملی داریم که ما آزمون کتبی را به این ترتیب حذف کردیم که با مدیرکل کار و مسئولین مرتبط اتحادیه‌ها سر پروژه‌ها حاضر می‌شویم و حضور در سر پروژه حذف آزمون عملی را به دنبال دارد.

شیری سخنگوی کانون کارگری استان قم نیز درباره کسانی که در کنار تحصیل کارگری ساختمان را انجام می‌دهند اظهار کرد: این‌ افراد نیز می‌توانند با دریافت کارت مهارت بیمه شوند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گفته هادی ساداتی عضو هیأت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران هزینه بیمه هر کارگر ساختمانی در سال جاری ۶۲ هزار تومان تعیین شده که کارگران ساختمانی ۷ درصد سهم خود را می‌پردازند و دولت مابقی حق بیمه را پرداخت خواهد کرد.
 
کارگران میدانی، آسیب پذیر‌ترین قشر جامعه کارگری

اگر گذرتان به فلکه ولیعصر(عج) معروف به فلکه شهر قائم، میادین امینی بیات، شهید زین الدین و شهید محلاتی افتاده باشد در آنجا با خیل عظیمی از کارگران روزمُزد مواجه می‌شوید که هر یک در آرزوی این هستند که زود‌تر به سر کار خود بروند.
 
اگر دقت کرده باشید هر روز به تعداد این آقایان اضافه می‌شود که اغلب آن‌ها را افراد کم سن و سال تشکیل می‌دهند و بسیاری از آن‌ها بدون آنکه کاری پیدا کنند به خانه برمی گردند.

در آنجا شما می‌توانید مشاهده کنید زمانی که یک ماشین برای کار پارک می‌کند چه هجومی به سمت آن ماشین می‌شود.
 
 سؤالی که پیش می‌آید این است که مسئول جمع آوری این افراد کیست؟ و چه سازمان و شخصی پاسخگوی این افراد است؟
 
براساس آمارهای غیررسمی بیش از یک هزار کارگر موسوم به کارگران میدانی یا روزمزد در استان قم هستند که هنوز برای بیمه اقدام نکرده‌اند.
 
تجمع این کارگران در قسمت‌های مختلف به ویژه مرکز شهر قم چهره نازیبایی ایجاد نموده و این‌ها باعث می‌شود که زمانی که مسافران به این شهر مقدس می‌آیند خاطره خوبی از شهر نداشته باشند.

و باز هم این سؤال که برای حل این قبیل مشکلات باید چه اقداماتی صورت بگیرد؟
 
کارگران روزمزد، آسیب پذیر‌ترین بخش جامعه کارگری هستند. کارگرانی که مزد خود را بر اساس میزان کار روزانه دریافت می‌کنند و با وجود الزام قانونی برای پرداخت مزایا به آن‌ها، کمتر کارفرمایی حقوق و مزایای قانونی را به آن‌ها پرداخت می‌کند. بسیاری از کارگران روزمزد از داشتن بیمه محرومند و در مواقع بیماری یا از کارافتادگی دچار مشکلات فراوانی می‌شوند.

متأسفانه استفاده از خدمات کارگران به صورت روزمزد، به شیوه‌ای برای گریز از پرداخت مزایای قانونی تبدیل شده است. برخی از کارفرمایان گمان می‌کنند با استفاده از خدمات کارگران روزمزد، نیازی به پرداخت مزایا و حق بیمه برای آن‌ها نیست؛ در حالی که این تصور کاملاً اشتباه است. اگرچه قانون کار، در بسیاری از موارد، صراحتاً اشاره‌ای به کارگران روزمزد نمی‌کند، اما این به معنای عدم شمول قانون کار نسبت به کارگران روزمزد نیست و آن‌ها باید از مزایای قانونی، مشابه سایر کارگران، بهره‌مند شوند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
tir
|
United States
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
آقای بازوند لطفا یه سری به مرکز بیمه در خیابون امام بزنید تا ببنید وضع اونجا چطوره اینهمه مراجعه کننده هست که بسیاری رو خودم دیدم کارشون راه نمی افته
طباطبایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
به نظرم اتباع خارجی که کارهای ساختمانی قم را انجام میدن جایی برای کارگرای همشهری باقی نزاشتن کارفرمایان هم اونارو بیشتر جذب می کنن..
پاسخ ها
مومن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
جناب اقا یا خانوم طباطبای اگه کمی درک حقوق بشری داشتی این حرفو نمیزدی مگه جایی از شما تنگ شده اتباع خارجی تلاش و کوشش بیشتری دارن از زیر کار درنمیرن و باید هم حمایت بشن
سما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۵
خیلی ازشاغلین به حرف دیگه خودشونو به جای کارگرساختمانی جازدن وبیمه شدندرصورتیکه کارگران ساختمانی هنوز درانتظاربیمه ای هستن که درحد یک وعده است.
پاسخ ها
tadbir
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
در دولت فعلی هیچ چیز وعده ای نیست احتمالن شما هنوز در قبل مانده ای
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار