محققان می‌گویند: تغییرات آب و هوایی بیشتری فشار را روی مردم خاورمیانه خواهد آورد.
کد خبر: ۱۰۷۴۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴ 30 October 2022
محققان می‌گویند: تغییرات آب و هوایی بیشتری فشار را روی مردم خاورمیانه خواهد آورد.

به گزارش تابناک همدان، بارندگی اندک، موج های گرمای تهاجمی و تشدید خشکسالی، خاورمیانه را به پرفشارترین منطقه آب در جهان تبدیل کرده است و تغییرات آب و هوایی میلیون ها نفر را تهدید می کند.

به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد تقریبا 90 درصد از پناهندگان از کشورهایی می آیند که آسیب پذیرترین هستند و کمترین آمادگی برای انطباق با تاثیرات تغییرات آب و هوایی را دارند.

امی پاپ، معاون مدیر سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) می‌گوید: اگر مردم نتوانند کشاورزی کنند، اگر مردم نتوانند کار کنند، اگر مردم نتوانند غذا پیدا کنند، جایگزین های کمی برای جابجایی دارند. در سال 2021، بلایای طبیعی نزدیک به سه میلیون نفر را مجبور به ترک خانه های خود در آفریقا و خاورمیانه کرد و به نظر می‌رسد وضعیت فقط بدتر خواهد شد.

محققان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2060، بخش کشاورزی مصر می‌تواند تا 47 درصد کاهش یابد.

در سطح جهانی، بانک جهانی تخمین می زند که تا سال 2050 اگر هیچ اقدامی برای جلوگیری از فاجعه انجام نشود، 216 میلیون نفر در داخل کشور به دلیل تغییرات آب و هوایی آواره خواهند شد، از جمله 19.3 میلیون نفر در شمال آفریقا.

به گفته مؤسسه اروپایی مدیترانه (IEMed) حدود هفت درصد از مردم شمال آفریقا – جایی که سواحل پرجمعیت از جمله در معرض خطرترین مناطق جهان به دلیل افزایش آب هستند – کمتر از پنج متر (16 فوت) بالاتر از سطح دریا زندگی می کنند.

همانطور که خطوط ساحلی تحت تأثیر قرار می گیرند، جمعیت به طور طبیعی در شهرهای بزرگ همگرا می شوند: قاهره، الجزایر، تونس، طرابلس، منطقه کازابلانکا-رباط و طنجه. اما بانک جهانی هشدار می دهد که این مناطق در برابر افزایش آب آسیب پذیر هستند.

به عنوان مثال، در شهر اسکندریه مصر، دو میلیون نفر – نزدیک به یک سوم ساکنان آن – در صورت افزایش نیم متری سطح دریا ممکن است آواره شوند و 214000 شغل از بین بروند.

بر اساس گزارش یونیسف، از 17 کشور با کمبود آب در جهان، 11 کشور در خاورمیانه یا شمال آفریقا هستند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، در عراق، اگر جهان یک درجه دیگر گرم شود و بارندگی 10 درصد دیگر کاهش یابد، 20 درصد از آب شیرین کشور ممکن است از بین برود. یک سوم زمین‌های کشاورزی می‌تواند از آبیاری محروم شود و کمبود شدیدی برای جمعیت 42 میلیونی کشور ایجاد کند.

اردن، یکی از خشک ترین کشورهای جهان، مجبور شد واردات آب خود از اسرائیل را در سال 2021 دو برابر کند و نوار محاصره شده غزه هم سال هاست که از کمبود آب مزمن رنج می برد.

 

منبع، شفقنا به نقل از فرانس24

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار