مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه سطح زیر کشت پنبه در استان به ۹۸۰ هکتار کاهش یافته، گفت: طرح «پی‌ وی اس» پنبه با هدف افزایش عملکرد تولید در دستور کار قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۷۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶ 12 November 2022

پیمان فیروزنیا با بیان اینکه پنبه به عنوان زراعتی استراتژیک در کشور مطرح است، اظهار داشت: سطح زیرکشت پنبه در کشور در گذشته به گونه‌ای بود که این محصول به خارج صادر می‌شد اما به مرور با توجه به شرایطی که پیش آمد و وضعیت خشکسالی و صرفه اقتصادی واردات پنبه، سطح زیر کشت این محصول کاهش یافت.

وی ادامه داد: در استان اصفهان نیز، خشکی و کاهش شدید منابع آبی سبب شد سطح زیر کشت پنبه از چهار - پنج هزار هکتار در سال در گذشته به کمتر از هزار هکتار برسد و امسال ۹۸۰ هکتار کشت پنبه در استان انجام شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان مهم‌ترین شهرستان‌های پنبه کار استان را جرقویه، ورزنه، کاشان و آران و بیدگل نام برد و افزود: طی یکی- دو سال اخیر در زمینه کاشت پنبه در سایر شهرستان‌های استان نیز برنامه‌ریزی شد که در شهرستان برخوار نتیجه بسیار خوبی داشت و اکنون توسعه سطح زیرکشت پنبه در این شهرستان نیز در دستور کار است.‌

فیروز نیا خاطرنشان کرد: اقدامی که سال جاری در زمینه کاشت پنبه در استان شده استفاده از بذرهای جدید با دوره رویش کوتاه‌تری نسبت به ارقام قدیمی است و همچنین بذرهای یارانه دار که در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از بذرهای جدید نتیجه مطلوب و عملکرد تولید بالاتر و زودرسی داشته است، اضافه کرد: با توجه به خشکسالی که در استان حاکم است استفاده از این بذرهای زودرس کمک کننده است و همین امر سبب شد تا کشاورزان اقبال خوبی از این ارقام داشته باشند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه سال آینده نیز ارقام جدید بذر پنبه تأمین خواهد شد و در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت، گفت: برای توسعه کاشت پنبه در استان به طور جدی برنامه ریزی شده و در این راستا اجرای طرح پی -وی- اس پنبه (کشت مشترک چند بذر مختلف پنبه) با ارقام وارداتی و داخلی در دستور کار قرار گرفته است.

فیروزنیا با بیان اینکه در این طرح برای هر منطقه بهترین رقم بذر معرفی می‌شود، افزود: در زمینه تغذیه گیاه، استفاده از کود مناسب به ویژه کودهای پتاسه مقاومت گیاه به خشکی و عملکرد تولید آن را افزایش می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار