تابناک: معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: در بودجه سال آتی شهرداری اصفهان 265 میلیارد تومان برای توسعه فضای سبز در سطح شهر پیش‌بینی شده است.
کد خبر: ۱۰۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹ 05 March 2015

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از فارس، محسن رنجبر پیش از ظهر امروز در مراسم روز درختکاری با بیان اینکه بحث محیط زیست، فضای سبز و درختکاری بسیار مهم است، اظهار کرد: مراسم درختکاری یکی از معدود مراسم‌هایی است که رهبر معظم انقلاب هر سال در آن شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دنیا با بارگذاری‌های بیش از اندازه و توسعه نا‌پایدار مواجه شده است، اضافه کرد: با توجه به این موضوع محیط زیست، توسعه فضای سبز و درختکاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه این روز‌ها شاهد جان گرفتن دوباره رودخانه زاینده‌رود هستیم، تصریح کرد: زاینده‌رود رودخانه‌ای است که طی سالیان سال برکت و تمدن را به دنبال داشته است و جاری بودن دائمی آب در زاینده‌رود برای تمام مردم ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه زمانی که رودخانه زاینده‌رود خشک شد، جمعیت دو میلیون و 500 هزار نفری اصفهان و به ویژه شرق اصفهان به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم تحت تأثیر این خشکی قرار گرفتند و کام آنها تلخ شد، ادامه داد: این دو میلیون و 500 هزار نفر 50 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

رنجبر با اشاره به اینکه رودخانه زاینده‌رود باید از زرد‌کوه بختیاری تا تالاب بین‌المللی گاوخونی جریان داشته باشد، تاکید کرد: خشک شدن زاینده‌رود سبب خشک شدن باغات در غرب اصفهان و تاثیرات نا‌مناسب بسیاری بر شهر شده است.

وی با تاکید بر اینکه در صورتی که از خشکسالی زاینده‌رود و معضلات ناشی از آن جلوگیری نشود، اصفهان به پدیده ریز‌گرد‌ها دچار می‌شود، افزود: در شهرداری با توجه به تهدید منابع آلاینده بر اساس قوانین کشوری و برنامه‌های بالا‌دستی به دنبال افزایش یک متر مربعی سرانه فضای سبز بودیم اما به دلیل تهدید کمبود منابع آبی این هدف ما را محقق نکرد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان بر اساس مطالعات دانشگاهی باید سرانه فضای سبز آن 49 متر مربع بر اساس اکولوژیکی باشد، گفت: اما به دلیل کمبود منابع آبی اصفهان از چند سال گذشته تاکنون در عدد 26 و نیم متر مربعی مانده است.

وی با اشاره به اینکه عدم وجود آب در رودخانه زاینده‌رود از دلایل اصلی این موضوع محسوب می‌شود، اظهار کرد: استفاده از پساب فاضلاب تصفیه شده از مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار شهرداری است و شهرداری در راستای ایجاد و راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های ثانویه برنامه‌ریزی می‌کند.

رنجبر با تاکید بر اینکه در اردیبهشت ماه سال آتی بهره‌برداری از نخستین تصفیه‌خانه ثانویه در سپاهان‌شهر صورت می‌گیرد، ادامه داد: در یک استراتژی عملیاتی به دنبال کاهش وابستگی فضای سبز اصفهان به منابع آب رودخانه زاینده‌رود هستیم.

وی با بیان اینکه اصفهان در بخش صنعت تأمین‌کننده بسیاری از نیاز‌های کشور است، تصریح کرد: اما واحد‌های صنعتی آلایندگی‌های بسیاری را برای اصفهان ایجاد می‌کنند و اصفهان باید از آلاینده‌های صنعتی نجات پیدا کند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در سازمان حفاظت محیط زیست شاهد این موضوع بودیم که با اقدامات عملی مانند قطع مازوت نیروگاه شهید منتظری تعداد روز‌های سالم اصفهان افزایش یافته است، اضافه کرد: مقابله جدی با آلاینده‌های جوی به درختکاری و توسعه فضای سبز نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های شهرداری اصفهان بر اساس برنامه‌ریزی اجرا می‌شود، تاکید کرد: برنامه اصفهان 95 در حال اتمام است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به 5 هزار و 300 هکتار فضای سبز در اصفهان دست پیدا کرده‌ایم.

رنجبر افزود: در بودجه سال آتی شهرداری اصفهان 265 میلیارد تومان برای توسعه فضای سبز در سطح شهر پیش‌بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه همچنین در بودجه سال آتی شهرداری اصفهان هدف‌گذاری روی ایجاد 55 هکتار فضای سبز در سطح شهر شده است، گقت: توسعه فضای سبز برای بهبود وضعیت محیط زیست شهر در دستور کار شهرداری قرار دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار