مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: به علت کمبود اعتبار در حال حاضر ۸ هزار و ۵۰۰ معلول استان واجد شرایط دریافت مستمری از بهزیستی در لیست انتظار قرار دارند.
کد خبر: ۱۰۸۰۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰ 30 November 2022

ولی اله نصر با اشاره به عمده مشکلات معلولان خاطر نشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها معیشت این قشر است و همچنان قانون مستمری مددجویان و پرداخت آن به درستی اعمال نشده است. در استان اصفهان ۸ هزار و ۵۰ معلول شناسایی را شناسایی کردیم که واجد دریافت مستمری از سازمان بهزیستی هستند اما به دلیل کمبود اعتبار در لیست انتظار پرداخت مستمری ناچیز ۵۰۰ هزار تومانی قرار دارند.

وی با اشاره به اشتغال دانشجویان معلول و حتی نخبه گفت: این افراد نیست به دلیل معلولیت‌های ناچیز در لیست استخدامی قرار دارند که این باعث تضعیف روحیه آنها و با این شرایط جامعه می‌شود؛ مسکن نیز برای افراد دارای دو معلولیت در اولویت است و همین امر نیز به دلیل وثیقه و ضامن مشکلاتی را برای آنها به همراه دارد.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان هزینه‌های درمان و توانبخشی از دیگر مشکلات دانست که این موضوع بارها تکرار شده است و گفت: علاوه بر این لوازم و امکانات اعطای حق پرستاری به برخی از خانواده‌ها نیاز است که پیگیری شود و در استان اصفهان ۲ هزار و ۷۰۰ خانواده واجد دریافت آن هستند.

نصر ادامه داد: یکی از مصداق‌های پرستاری پدر و مادر و نزدیکان معلولان است و این روزها تداعی‌کننده زحمات آنها و حتی خود معلولان است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه ۹۹ مرکز مثبت زندگی، حدود ۲۸ هزار و ۵۶۰ پرونده از مستمری بگیران را تحت پوشش قرار دارند، گفت: در بخش شبانه ۶۵ مرکز فعالیت دارند که در کنار آنها قریب به ۴۵ مرکز ویزیت در منزل را در سطح استان به ۲ هزار و ۱۴۵ معلول خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: هزار و ۸۵۶ نفر از ضایعات نخاعی حق پرستاری را دریافت می‌کنند که ۸ هزار و ۵۰۰ نفر همچنان در انتظار دریافت قرار دارند، هزار و ۹۶۰ خانواده بیش از یک معلول در سطح استان وجود دارد که ۷۳ خانواده دو معلول و دو خانواده ۶ معلول دارند.

صدیقی خاطر نشان کرد: ۸ هزار و ۵۰۰ معلول شناسایی را شناسایی کردیم که واجد دریافت مستمری از سازمان بهزیستی هستند اما به دلیل کمبود اعتبار در لیست انتظار پرداخت مستمری ناچیز ۵۰۰ هزار تومانی قرار دارند و ۲ هزار و ۷۶۵ نفر در لیست انتظار حق پرستاری خانواده محور قرار دارند.

مشاور استاندار در امور معلولان نیز خدمت‌رسانی به این قشر از جامعه را مستلزم همکاری و همراهی سایر نهادها دانست و افزود: نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در استان اصفهان در بهزیستی پرونده دارند اما با توجه به اینکه نزدیک به ۱۰ درصد جامعه را معلولان تشکیل می‌دهد، آمار معلولان بیش از این تعداد است و این امر نشان می‌دهد که آنها تمایلی برای عنوان کردن معلولیت خود ندارند.

حمیدرضا رادمهر با اشاره به راه‌های تحول آفرینی در ایجاد جهانی قابل دسترس و برابر، گفت: مناسب سازی در حوزه معلولان دو بعد فیزیکی و فرهنگی دارد که بعد فرهنگی آن وزن سنگینی دارد که مشکل اصلی عدم اجرای قانون حمایت از معلولان است و باید از سوی نمایندگان مجلس پیگیری شود.

سید کمال صدیقی معتقد است که باید توانمندی معلولان در حوزه‌هایی که با هیچ امکاناتی خود را ارتقا دادند در سطح جامعه نمود پیدا کند و برای توسعه تشکل‌های معلولان نیاز به حمایت شرکت‌های بزرگ مانند فولاد، پتروشیمی و.. در قالب مسئولیت‌های اجتماعی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار