راضیه سادات میرمعینی گفت: در همه مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی شهری و روستایی استان همدان، مراقبین سلامت و بهورزان، افراد بالای ۳۰ سال را برای غربالگری و خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی فراخوان می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۸۱۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 11 December 2022

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه فشار خون یک بیماری خاموش است، گفت: ۲۰ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال استان همدان به پرفشاری خون مبتلا هستند.

به گزارش تسنیم؛ راضیه سادات میرمعینی اظهار داشت: در همه مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی شهری و روستایی استان همدان، مراقبین سلامت و بهورزان، افراد بالای ۳۰ سال را برای غربالگری و خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی فراخوان می‌کنند.

وی افزود: این افراد از نظر قد، وزن، دور کمر، آزمایش قند خون، چربی و فشار خون بررسی می‌شوند، در صورتی که در این موارد مشکلی وجود داشته باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌ها افزایش می‌یابد.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: وضعیت مراجعه‌کنندگان بالای ۳۰ سال در سامانه سیب ثبت می‌شود و درصد احتمال ابتلای آن‌ها به سکته‌های مغزی در ۱۰ سال آینده مشخص می‌شود.

میرمعینی افزود: در این خطرسنجی، اگر احتمال ابتلای افراد به سکته‌های قلبی و مغزی، بیش از ۳۰ درصد باشد باید هر سه ماه یک بار برای بررسی و کنترل وضعیت تحت مراقبت‌های بهداشتی و ارجاعات قرار گیرند.

وی گفت: افراد با توجه به اینکه در خطرسنجی در گروه احتمال ابتلای کمتر از ۱۰ درصد، ۱۰ تا ۲۰ درصد و ۲۰ تا ۳۰ درصد دارند، بسته‌های مراقبتی خود شامل مشاوره روان، مشاوره تغذیه، ترک دخانیات و ... را دریافت می‌کنند.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: مصرف دخانیات، ابتلا به پرفشاری خون، دیابت، چاقی، استرس و تغذیه نامناسب از عوامل افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سکته است.

میرمعینی با گلایه از اینکه متاسفانه مراجعه جمعیت شهری و به ویژه آقایان، به مراکز بهداشتی بسیار پایین است، گفت: این موضوع سبب شناسایی دیرهنگام بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال شده است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از جمعیت بالای ۳۰ سال ما از خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی در سیستم بهداشتی آگاهی ندارند، تصریح کرد: دریافت مراقبت‌های بهداشتی و انجام غربالگری به موقع در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های خطرناک و کشنده، موثر است.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه از بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون به عنوان بیماری خاموش یاد می‌شود، اظهار داشت: بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون، هیچ علائم خاصی ندارند و آن‌ها زمانی متوجه بیماری خود می‌شوند که چند سال از زمان ابتلای آن‌ها گذشته است.

میرمعینی با اشاره به اینکه ۶ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال استان همدان به عنوان مبتلا به دیابت شناسایی شدند، گفت: ۲۰ درصد جمعیت هم مبتلا به فشار خون هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار