رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه بازی دادن بخش خصوصی در پروژه‌های نهضت ملی مسکن را یکی از مهمترین خواسته‌های بخش خصوصی از وزیر جدید راه و شهرسازی اعلام کرد.
کد خبر: ۱۰۸۱۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵ 11 December 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا آرش شادفر با اشاره به انتخاب وزیر جدید راه و شهرسازی و انتظاراتی که فعالان صنعت ساختمان از وی دارند، گفت: اولین و مهمترین خواسته این است که بخش مسکن متناسب با واقعیت و شرایط اقتصادی کشور دیده شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط تحریم و منابعی که در کشور در اختیار داریم، باید وعده‌ها و قول‌هایی در حوزه بخش مسکن به مردم داده شود که توان اجرای آن را در کشور داشته باشیم، تا اینکه در نهایت منجر به ناامیدی مردم نشود.

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه با اشاره به طرح‌های جذابی که گاهی در حوزه مسکن مطرح می‌شود و در ابتدای امر برای مردم نیز بسیار امیدوارکننده است، افزود: نباید طرح‌هایی ارائه شود که از یک سو قابلیت اجرا نداشته باشد و از سوی دیگر پیامدهای اقتصادی نامناسبی را نیز به همراه داشته باشد.

شادفر از شرایط حساس اقتصادی کشور یاد کرد و افزود: طرح‌های عمرانی و اقتصادی باید بگونه‌ای تعریف شود که در راستای کنترل حجم نقدینگی و تورم باشد، نه آنکه سراغ طرح‌های تورم‌زا برویم.

موضوع دیگری که شادفر به عنوان خواسته بخش خصوصی از وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد افزایش نقش این بخش در پروژه‌های مهضت ملی مسکن بود و خاطرنشان کرد: متاسفانه از ابتدای این طرح تاکنون آنطور که باید از ظرفیت بخش خصوصی، انبوه سازان، پیمانکاران و ... استفاده نشده و عمده کار را به نهادهای وابسته به دولت و خصولتی‌ها واگذار کرده اند.

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن نیازمند زیرساخت‌ها و ملزوماتی از جمله آب، برق، جاده دسترسی، امکانات تفریحی، آموزشی و فرهنگی و... است که دولت نمی‌تواند هزینه همه آنها را به تنهایی متقبل شود، اضافه کرد: لازم است بخش خصوصی در کنار نهادهای دیگر در طرح نهضت ملی مسکن بازی داده شوند و حتی در حوزه‌های مختلف مربوط به این طرح سرمایه‌گذاری کنند.

شادفر عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در طرح نهضت ملی مسکن را باعث متضرر شدن دانست که نتایج آن را در پیشرفت فیزیکی طرح‌ها شاهدیم و تاکید کرد: چنانچه این طرح بخواهد موفق شود، باید بخش خصوصی نیز در اجرای آن سهیم باشد.

وی به خواسته دیگری که در حوزه صنعت ساخت و ساز از وزیر راه و شهرسازی وجود دارد نیز اشاره کرد که توجه به معیارهای اثرگذار در ساخت مسکن از جمله مصالح ساختمانی و دستمزد است و گفت: با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و در کنار آن تقاضای ساخت و سازی که در بخش خصوصی وجود دارد، ممکن است با بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی، هزینه دستمزد و ... مواجه شویم که ناشی از افزایش تقاضا است و باید فکری به حال کنترل آن کرد.

رئیس انجمن صنعت ساختمان کرمانشاه اضافه کرد: حتی ممکن است در برخی موارد با کمبود مصالح ساختمانی و نیروی انسانی نیز مواجه شویم.

کاهش بروکراسی پیش روی صنعت ساختمان نیز خواسته دیگر بخش خصوصی از وزیر راه و شهرسازی بود که شادفر به آن اشاره کرد و ادامه داد: گاهی گرفتن مجوز برای یک ساختمان سه ماه طول می‌کشد و اگر مشکلاتی هم وجود داشته باشد این زمان بیشتر خواهد شد.

وی افزایش زمان ساخت و ساز را عاملی برای عدم موفقیت طرح‌های مسکن دانست و خواستار اصلاح این روند شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار