استاندار اصفهان گفت: باید تقاضا و نیازهای جامعه را در حوزه‌های مختلف پژوهشی شناسایی و جامعه پژوهشی را بر مبنای تقاضا هدایت کنیم. همچنین باید اولویت‌بندی داشته باشیم، زیرا یکی از آسیب‌هایی که با آن مواجه هستیم، عدم اولویت‌بندی است.
کد خبر: ۱۰۸۱۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲ 12 December 2022

سیدرضا مرتضوی در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان اصفهان، با اشاره به اهمیت نگاه هم‌افزا و حرکت جمعی در عرصه پژوهش، اظهار کرد: دامنه بررسی‌ها در این حوزه افزایش پیدا کرده و شرایط به شکلی است که اکنون به یک نگاه هم‌افزا و حرکت جمعی برای تقویت جایگاه پژوهش رسیده‌ایم.  

وی با اشاره به نقش علم در استقلال کشور، ادامه داد: اقتدار، استقلال و قدرت هر کشوری معطوف به خدمت گرفتن علم و استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی و فناوری است. در برهه‌هایی از تاریخ گذشته، برخی از کشورهای دنیا از علم استفاده‌های ویژه‌ای  کرده و خودشان را آقا و سلطان جهان معرفی کرده‌اند. در این راستا، با تلاشی که طی سال‌های گذشته، در برخی از کشورها از جمله جمهوری اسلامی انجام شده است، اکنون مسئولیت متفاوتی داریم. امروز جایگاه ما در علم و فناوری متفاوت از گذشته است، به‌طوری که بسیاری از نگاه‌های دنیا نسبت به ایران در سطح جهانی تغییر کرده است.  

استاندار اصفهان ادامه داد: زمانی که بسیاری از کشورهای صنعتی در حوزه‌های علم و فناوری و اقتصادی با ایران سر میز مذاکره می‌نشینند، از ما محصولات دانش‌بنیان طلب می‌کنند. به‌عنوان مثال، در سفری که اخیراً یک هیئت تجاری از استان اصفهان به مسکو داشت، یکی از شرکت‌های حوزه تولید انرژی در روسیه، از شرکت‌های اصفهانی درخواست داشت که برای تولید توربین‌ها، جایگزین زیمنس شوند. امروز قدرت‌های صنعتی دنیا که با کشور ما مذاکره می‌کنند، در رده تکنولوژی از ما مطالبه محصول دارند. طبیعتاً این جایگاه ارزان به‌دست نیامده است.

مرتضوی خاطر نشان کرد: اکنون به دلایل متعددی، هنوز ابتدای راه هستیم. به مناسبت این روز، مقام و شان پژوهشگر را گرامی می‌داریم. بزرگ داشتن واقعی آن است که پژوهشگر احساس کند کاری که انجام می‌دهد در خدمت جامعه و به عبارتی علم او مفید است.  

وی در رابطه با اهمیت نگاه کاربردی در حوزه پژوهش تصریح کرد: بسیاری از پژوهش‌هایی که انجام می‌گیرد، نیازها و تقاضاهای جامعه را پوشش نمی‌دهند. در واقع ما سعی نکرده‌ایم که دانشگاه‌ها را با تولید ثروت و بر مبنای اقتصادِ تولید فناوری اداره کنیم و از این ساحت، کمتر به مسئله اداره دانشگاه‌ها نگاه کرده‌ایم و به نیازها و تقاضاهای جامعه توجه نکرده‌ایم که این مسئله به حوزه جامعه دانشگاهی و پژوهشی ما مرتبط است. اگر یک نگاه و ارزیابی دقیق به کارنامه پژوهشی استان داشته باشیم، شاید بتوانیم بعضی از این جهت‌گیری‌ها را تغییر دهیم.

وی افزود: باید تقاضا و نیازهای جامعه را در حوزه‌های مختلف پژوهشی شناسایی و جامعه پژوهشی را بر مبنای تقاضا هدایت کنیم. همچنین باید اولویت‌بندی داشته باشیم. یکی از آسیب‌هایی که با آن مواجه هستیم، عدم اولویت‌بندی است. در حوزه مدیریت باید تناسبی میان منابع و مصارف برقرار کرد، وقتی منابع محدود و مصارف متعدد است. بحث مدیریت، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.  

استاندار اصفهان در رابطه با ساماندهی استفاده از حوزه‌های پژوهشی گفت: به دلیل عدم سازماندهی مناسب و مدیریت جامع و یکپارچه در مورد مسائل متعدد، علیرغم صرف وقت، انرژی و نیروی انسانی زیاد، جایگاه ما در این حوزه‌ها مناسب نیست. ما به بحث ساماندهی کمتر پرداخته‌ایم. در واقع، امروزِ ما بهتر از دیروز است، اما با آن آرمانی که می‌شود ترسیم کرد، فاصله داریم. امیدواریم با گرامیداشت شان و منزلت پژوهشگران، بتوانیم تصمیمات مفیدی را در حوزه پژوهشی استان اتخاذ کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :