استاندار اصفهان گفت: زمینه‌سازی برای بازگشت معتادان درمان یافته به جامعه ضروری است و در این ارتباط باید آموزش‌های لازم صورت پذیرد که این موضوع نیازمند مشارکت همه نهادهای ذیربط و دستگاه‌های متولی است تا بتوانیم شاهد حضور معتادان درمان یافته بین سایر شهروندان و ادامه زندگی عادی آنان باشیم.
کد خبر: ۱۰۹۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹ 07 February 2023

سیدرضا مرتضوی در مراسم افتتاح مرکز جامع توانمندسازی در اصفهان افزود: اقدامات سلبی در حوزه مبارزه با اعتیاد همواره انجام شده اما جنبه فرهنگی و اجتماعی آن مغفول مانده است، بنابراین در این زمینه باید برنامه ریزی و اقدامات لازم را داشته باشیم.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اگر مرکز توانمندسازی در زمینه اجتماعی و فرهنگی فعالیت کند، می‌تواند اثرگذار باشد اما اگر تنها به جمع‌آوری معتادان متجاهر اکتفا کند، بی‌فایده خواهد بود.

مرتضوی ادامه داد: بخشی از فعالیت‌های مرتبط با اعتیاد و مواد مخدر دارای نقص و آنطور که شایسته بوده به موضوع اعتیاد و قاچاق مواد مخدر نپرداخته‌ایم، لذا توسعه فعالیت های فرهنگی و آموزشی در این پیوند باید با جدیت دنبال شود.

شهردار اصفهان نیز در این مراسم گفت: گاهی مسوولان انتظاراتی را در جامعه ایجاد می‌کنند که قابل اجرا نیست، مانند اینکه بگوییم شهر ما روزی دیگر کارتن خواب و کودک کار نخواهد داشت، اگرچه باید در راستا و برای ایجاد جامعه عاری از بزه و خلاف بکوشیم.

علی قاسم‌زاده با بیان اینکه مطالبه‌گران باید از سیاه‌نمایی در جامعه بپرهیزند، خاطرنشان کرد: در برخی از خیابان‌های اصلی بسیاری از شهرهای بزرگ جهان نیز کارتن‌خواب وجود دارد و این موضوع تنها به اصفهان اختصاص ندارد.

وی اظهارداشت: راه اندازی مرکز توانمندسازی آقایان استان اصفهان حاصل همدلی و همگرایی میان نهادهای مختلف در استان همچون استانداری، سپاه و شهرداری است که بی تردید در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش خواهد داشت.

ضرورت حمایت معنوی و مادی از مرکز توانمندسازی برای بازتوانی معتادان

محمد موسویان، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اصفهان در آیین بهره‌برداری از مرکز جامع توانمندسازی استان اصفهان:

هرچند مرکز توانمندسازی کمی دیر در اصفهان راه‌اندازی شد، اما همین اتفاق نیز بسیار قابل تحسین است.
اعتیاد از لحاظ قانون هنوز جرم تلقی می‌شود در حالیکه اعتیاد یک بیماری است و یک معتاد به‌جای زندان به مرکزی برای بازتوانی نیازمند است.
تبدیل شدن یک معتاد به معتاد متجاهر یک آسیب اجتماعی است و نهادهای متولی موظف به رسیدگی به آن هستند.
قبلا فضایی برای توانمندسازی معتادین متجاهر نبود و آن‌ها در زندان یا مراکز خصوصی نگهداری می‌شدند، اما با راه‌اندازی این مرکز مکان مناسبی برای نگهداری از این افراد فراهم شده است.
مرکز توانمندسازی از این پس نیازمند رسیدگی و حمایت مالی ویژه است تا بتوان رسیدگی مناسبی به وضعیت معتادین داشت.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر اصفهان نیز در این مراسم گفت: استفاده از ظرفیت تشکل‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد برای توانمندسازی، حرفه‌آموزی و اشتغال بهبودیافتگان مراکز درمانی اعتیاد باید بیش از قبل جدی گرفته شود.

مجتبی ایزدی ادامه داد: راه‌اندازی مراکز جامع برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و مقاوم‌سازی جامعه در برابر تهدیدهای ناشی اعتیاد نقش ویژه ای دارد.

قابلیت الگوسازی مرکز توانمندسازی اصفهان برای سایر استان‌ها

علیرضا کاظمی؛ قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت‌های مردمی و درمان در آیین بهره‌برداری از مرکز جامع توانمندسازی استان اصفهان:

راه‌اندازی مرکز توانمندسازی در سطح کشور بی‌نظیر است و می‌تواند به‌عنوان الگویی برای سایر استان‌ها و جامعه جهانی ارائه شود.
پذیرش مسئولیت و میدان‌داری ازسوی سپاه پاسداران در این زمینه قابل تقدیر است و سپاه و بسیج همواره در پذیرفتن مسئولیت‌های دشوار در کشور پیشقدم بوده‌اند.
ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور متعهد می‌شود که حمایت خود را شامل مرکز توانمندسازی استان اصفهان کند تا شاهد تحقق وعده‌های داده شده باشیم.
استان اصفهان طبق آمار و ارقام استان موفقی در زمینه مدیریت آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار