استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که سند تدبیر توسعه، برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: همراهی مردم رمز موفقیت اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۱۰۹۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۷ 11 October 2015

به گزارش تابناک تبریز دکتر اسماعیل جبارزاده در نخستین جلسه شورای راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی، با اشاره به تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بعد از حدود یک سال کار علمی و کارشناسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و در دستور کار دولت قرار گرفت.

وی، تغییر برخی از قوانین و مقررات و تدوین دستورالعمل‌های اجرایی را از مقدمات اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: خوشبختانه مقدمات لازم برای اجرای این سیاست‌ها فراهم شده است و امیدواریم بتوانیم با همت مدیران استانی، همانند بخش‌های دیگر در اجرای این سیاست‌ها نیز پیشتاز باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور مسوولان ارشد دولت، از تشکیل شوراهای متناظر در استان‌ها خبر داد و گفت: هدف از تشکیل این شورا، بررسی، تصویب و راهبری برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و نظارت بر اجرای آنهاست.

وی افزود: این شورا وظیفه تنظیم برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی و پایش، نظارت، پیگیری و زمان‌بندی این برنامه‌ها را بر عهده دارد و باید ساز و کار مناسب برای تشخیص اولویت‌ها در تخصیص منابع محدود را فراهم کند.

دکتر جبارزاده در ادامه  به سند تدبیر توسعه استان اشاره کرد و با بیان این که اصول و چارچوب این سند مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است، افزود: تدوین این سند همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی صورت گرفت و ما در کنار اهداف توسعه استان، این سیاست‌ها را نیز مورد توجه قرار دادیم.

وی با بیان این که سند تدبیر توسعه، برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی است، افزود: آذربایجان شرقی از این نظر از بقیه استان‌ها جلوتر است.

جبارزاده با اشاره به برخی از هسته‌های کلیدی سند تدبیر توسعه با محوریت اقتصاد مقاومتی، بر تهیه پیوستی برای این سند با عنوان تطبیق هسته‌های کلیدی با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: در صورت نیاز در عناوین هسته‌های کلیدی بازنگری شده و بر اساس اهداف اقتصاد مقاومتی اولویت‌بندی می‌شوند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین گزارش‌گیری منظم از اجرای پروژه‌های سند تدبیر توسعه، تدوین نحوه پایش و اعمال نظارت، شناسایی قوانین و مقررات مغایر و موانع اجرایی و اولویت‌بندی هسته‌های کلیدی برای تخصیص منابع دولتی را مورد تاکید قرار داد.

وی، اطلاع‌رسانی از روند اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را ضروری دانست و گفت: رمز موفقیت این برنامه‌ها، همراهی توده مردم است و باید زمینه این همراهی فراهم شود.

جبارزاده با بیان این که رسیدن به زبان و فهم مشترک از اقتصاد مقاومتی اولین قدم تحقق آن است، افزود: باید با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای به ویژه صدا و سیما، مولفه‌ها و مبانی اقتصاد مقاومتی برای مردم تبیین شود.

وی با اشاره به این که ایجاد اشتغال، از اولویت‌های سند تدبیر توسعه است، افزود: در اولویت‌بندی پروژه‌ها، اشتغال‌زایی آنها مورد توجه خواهد بود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که اقتصاد مقاومتی، نسخه‌ای برای کل کشور است، افزود: اقتصاد مقاومتی بر خلاف برداشت‌های غیراصولی، دعوت به ریاضت نیست، بلکه هدف این است که اقتصاد کشور را با تکیه بر زیرساخت‌های داخل و باور به توانمندی داخلی، در برابر فشارهای بیرونی مقاوم کرده و میزان آسیب‌پذیری اقتصاد را به حداقل برسانیم.

بهبودی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی هم با بیان این که شرایط رکود، تعدادی از واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استفاده از تولیدات داخلی به منظور حمایت از اقتصاد ملی است.

در این نشست تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان دیدگاه‌های خود را در خصوص استفاده بهتر از ظرفیت‌های استان برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نحوه فعالیت شورای راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی مطرح کردند.

در این نشست همچنین رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به عنوان دبیر این شورا انتخاب و در مورد ترکیب اعضای آن تصمیم‌گیری شد.

همچنین مقرر شد سند تدبیر توسعه استان پس از بازنگری و ویرایش در برخی از عناوین آن به عنوان برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی در استان آذربایجان شرقی به دبیرخانه ستاد کشوری اقتصاد مقاومتی پیشنهاد شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
بازهم شورای تشریفاتی دیگری تشکیل شد. لطفا شوراهای عملیاتی ایجاد بکنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار