در پی بارندگی‌های اخیر و دو مرحله رها سازی آب از سد رودشتین، تا یک و نیم متر مکعب آب در ثانیه به تالاب بین المللی گاوخونی رسیده و حدود هفت درصد این زیست بوم بصورت موقت مرطوب و در نقاطی آبدار شد.
کد خبر: ۱۰۹۹۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸ 05 April 2023

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به اینکه تا ۲۵ بهمن سال گذشته حقابه‌ای به تالاب گاوخونی اختصاص نیافت گفت: پس از دوبار رهاسازی موقت آب از سد رودشتین از ۳۰ بهمن دو موج آبی تا یک و نیم متر مکعب آب در ثانیه به تالاب رسید و در مجموع حدود هفت و نیم میلیون متر مکعب بر ثانیه آب از شاخ کنار وارد تالاب شده است.
احمدرضا لاهیجان زاده افزود: از ۴۷ هزار هکتار کاملا خشک تالاب، در حال حاضر ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار آن یعنی حدود هفت درصد این زیست بوم بصورت موقت مرطوب و در نقاطی آبدار شد و بقیه پهنه سیلابی و مرطوب در جنوب و غرب استان در حال حاضر و تا قبل از فصل گرما، وضعیت خوبی از نظر رطوبت و پوشش گیاهی دارد.
وی گفت: با وجود جاری بودن آب در زاینده رود، متاسفانه بسته بودن سد رودشتین سبب کاهش ورودی آب به تالاب شده به طوری که ۱۴ فروردین امسال حدود ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آب زهاب و پساب وارد تالاب شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به تاثیر بارندگی‌ها در محیط زیست انسانی، گیاهی و جانوری استان گفت: پس از حدود ۱۵ سال استمرار خشکسالی شدید، بارش‌های اخیر حیات دوباره‌ای به محیط زیست داده، اگرچه جبران کاهش ذخایر و پیامد‌های خشکسالی‌های شدید را نخواهد کرد، ولی شاهد جان گرفتن و شکوفایی طبیعت و شور و نشاط و تلاش در محیط زیست انسانی هستیم.
لاهیجان زاده با اشاره به اینکه این بارش‌ها و رطوبت خاک در نقش ارزشمندی در تقویت پوشش گیاهی و پایداری خاک و در نتیجه پیشگیری از خیزش و یا شدت گرد و غبار دارد افزود: این رطوبت موقت بوده و با فصل طولانی گرما و خشک شدن خاک کانون‌های گرد و غبار نیز مجددا فعال خواهد شد.
بگفته وی مناطق شرق و شمال استان، کانون‌های بحرانی گرد و غبار و ریزگرد‌ها در استان است که بارش‌های کمتر از میانگین درازمدت داشته و با وزش باد شدید و ناپایداری هوا، خیزش گرد وغبار، پدیده کاملا قابل انتظار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار