یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: سه‌شنبه _بیست‌ونهم فروردین‌_ ماه به نزدیک‌ترین فاصله خود از خورشید می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۰۱۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰ 18 April 2023

تابناک فارس به نقل از ایمنا: اسرا باقریه اظهار کرد: سه‌شنبه _بیست‌ونهم فروردین‌_ ماه به نزدیک‌ترین فاصله خود از خورشید، 1.0017 AU، می‌رسد. این پدیده تقریباً با عبور ماه نو از موقعیت مقارنه خورشیدی اتفاق می‌افتد. در لحظه حضیض ماه، زمین در فاصله 1.0039 AU از خورشید قرار خواهد گرفت. فاصله بین زمین و ماه 0.0025 AU (۳۶۹ هزار کیلومتر) خواهد بود.

وی افزود: در این شب ماه ۲۸ روزه در صورت فلکی حوت کمی قبل از خورشید ساعت ۰۴:۱۸ طلوع و ۱۶:۳۷ غروب می‌کند. طبق قانون اول کپلر در مکانیک سماوی، مدار همه سیارات به دور خورشید بیضی شکل است و خورشید روی یکی از کانون‌های مدار بیضی قرار دارد. با توجه به این قانون و به دلیل اینکه خورشید در مرکز بیضی قرار ندارد، سیارات در مسیر حرکت خود به دور خورشید گاهی به آن نزدیک و گاهی از آن دور می‌شوند. طبق تعریف، به نزدیک‌ترین فاصله هر جرم از مرکز چرخش حضیض و به دورترین فاصله آن از مرکز چرخش اوج می‌گوئیم.

رصد خوشه ستاره‌ای M3
این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان، اضافه کرد: M3 یک خوشه ستاره‌ای کروی درخشان و وسیع در صورت فلکی تازی‌ها است که NGC5272 هم نامیده می‌شود. این خوشه که بالغ بر ۵۰۰ هزار ستاره دارد در فاصله ۳۳ هزار و ۹۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. میل این جرم سماوی ۲۸ درجه و ۲۲ دقیقه شمالی است و از موقعیت رصدخانه لارستان از ساعت ۲۰:۱۶ تا ۰۵:۲۷ روز بعد قابل رصد است.

وی افزود: خوشه ستاره‌ای M3 درواقع ساعت ۱۹:۱۶، ۳۰ درجه بالاتر از افق شرقی قابل رصد است و ساعت ۲۳:۴۸ در فاصله ۸۹ درجه‌ای افق شمالی به اوج خود در آسمان ما می‌رسد و تا ساعت ۰۴:۲۷، در فاصله ۳۰ درجه‌ای افق غربی در دسترس است. قدر M3، ۶.۳ تخمین زده شده است، پس برای رصد باید از یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کمک بگیرید.

برچسب ها: نجوم ، پدیده نجومی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار