معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: در خصوص تعداد سگ های ولگرد با توجه به گستردگی شیراز و وجود راه‌های گسترده ورود سگ‌ها به شهر از طریق شهرها و روستاهای اقماری، کمربندی ها و پتانسیل تولید مثل حیوان در سال، نمی توان تعداد دقیقی از جمعیت سگ هامشخص کرد.
کد خبر: ۱۱۰۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹ 12 June 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: در ساعات مختلف از شبانه روز با گذر از کوچه ها و خیابان های شهر شیراز، شاهد حضور سگ های ولگرد به صورت گله ای هستیم، همین امر باعث شد باز هم به سراغ مسوول ساماندهی سگ های ولگرد رفته و از آخرین اقدامات صورت گرفته گزارشی تهیه نماییم.

صمد پناهیان معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز به دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اشاره کرد و گفت: این دستورالعمل در سال ۱۳۸۷ با هدف کنترل بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب روش مناسب و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی درخصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم تصویب شد.

وی افزود: مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد علاوه بر معضلات روانی و اجتماعی، شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان و انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان می‌باشد و از جمله مهمترین آنها می‌توان به بیماری‌هایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک، کالاآزار، لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: شهرداری شیراز به عنوان یکی از پیشگامان این عرصه از خرداد ۱۳۹۳ اجرای دستورالعمل مذکور با هدف کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب روش مناسب، ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی در خصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با سگ های ولگرد، ارتقاء بهداشت عمومی و جلوگیری از انتشار آلودگی ها توسط سگ‌های ولگرد، جلوگیری از بدمنظرگی و ارتقاء زیبایی شهری با جمع آوری سگ‌های ولگرد و غیره را در دستور کار خود قرارداد لذا طبق دستور العمل یک مرکز نگهداری موقت در همان سال نیز با تجهیزات نگهداری موقت احداث شد.

پناهی افزود: در حال حاضر با توجه به گستردگی مناطق خدماتی شیراز و همچنین دسترسی به شهرهای جدید و روستاهای اقماری، نمی توان آمار دقیقی در این خصوص ارائه نمود اما شهرداری با توجه به تماس های مردمی و همچنین بازدیدهای میدانی اقدام به شناسایی و اجرای عملیات در کلونی ها و محل‌های تجمع می کند.

 

نمی توان برای حیوان اقامتگاه دائمی در نظر گرفت

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز به خصوصیات پیاده روی حیوان در جستجوی آب و غذا اشاره کرد و اذعان داشت: نمی توان اقامتگاه دائمی برای حیوان در نظر گرفت اما لازم به ذکر است در سال اخیر به تمام پیمانکاران خدمات شهری مناطق ۱۱ گانه ابلاغ شده است تا اقدام لازم برای به کار گیری گروه های جداگانه برای این عملیات در هر منطقه صورت پذیرد.

پناهی، علت افزایش سگ‌ها علاوه بر غریزه تولید مثل بالای حیوانات، وجود پناهگاه های غیر مجاز و تامین احساسی آب و غذا برای آنان، عدم پایبندی برخی شهروندان به جدول زمانبندی جمع آوری پسماند، وجود دسترسی های زیاد از حریم شهر، کم کاری برخی متولیان در شهرداری ها و دهیاری شهرها و روستاهای اقماری و یا ناامن کردن محیط با روش های استفاده از تفنگ و غیره، هجوم سگ ها به محل های امن تر و مواردی از این قبیل دانست.

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز ادامه داد: موارد مذکور به عنوان مهمترین ایجاد پایگاه های غیرمجاز و غیر رسمی در سراسر مناطق خدماتی و حاشیه ای است که می تواند باعث افزایش لجام گسیخته در این خصوص گردد.

 

جمعیت سگ‌ها مشخص نیست

وی به نگهداری سگ‌های بدون صاحب در برخی از مراکز غیرمجاز اشاره کرد و افزود: نمی توان از تعداد دقیق این مراکز نگهداری اطلاعات دقیقی به دست آورد ولی در شیراز از سال ۱۳۹۳ یک مرکز نگهداری موقت با امکانات لازم احداث و بهره برداری شده است که در حال حاضر این مرکز در حال افزایش ظرفیت است، همچنین در خصوص تعداد سگ های ولگرد باید گفت با توجه به گستردگی شیراز و وجود راه‌های گسترده ورود سگ‌ها به شهر از طریق شهرها و روستاهای اقماری، کمربندی ها و پتانسیل تولید مثل حیوان در سال نمی توان تعداد دقیقی از جمعیت سگ ها را مشخص کرد لذا شهرداری شیراز با توجه به تماس ها و درخواست های مردمی نسبت به حضور در کلونی های سگ‌ها در قسمت های مختلف محدوده های خدماتی اقدام می‌نماید.

پناهی با بیان اینکه ایجاد انگیزه‌های حضور حیوانات بدون صاحب از رفتار و ایجاد شرایط توسط انسان ها اتفاق می‌افتد، گفت: معمولا وجود آب، غذا و پناهگاه شرایط زیست، تولید و تکثیر جانوارن را فراهم می کند، از این بین بیشترین رقابت برای عامل غذا می باشد و با توجه به غریزه های حیوانات وقتی غذای خود را در هر مکانی به راحتی در اختیار داشته باشند، قطعا آن مکان را به عنوان پناه‌گاهی مطمئن برای ادامه زندگی در نظر می گیرد و غریزه های رقابت و تلاش برای تهیه غذا در حیوان کمرنگ می گردد.

او افزود: همین امر باعث می شود در آن مکان تولید مثل کرده و خانواده خود را گسترده تر می کند و این امر باعث تغییر اکوسیستم های زیستی می شود و با توجه به بلوغ و قدرت تولید مثل حیوان خیلی زود محیط زیست پیرامونی ما از گروه های حیوانات مملو و زندگی روز مره شهروندان را با مشکلات بهداشتی روبرو کرده و سلامت آنان را به خطر می اندازد.

 

بدون مشارکت شهروندان موفقیتی حاصل نمی شود

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز اذعان کرد: این اتفاقات با دلسوزی های نا آگاهانه برخی از افراد در تحویل غذای به حیوانات اتفاق می‌افتد و یک بازاندیشی با توجه به مطالب بالا می‌تواند خیلی از مشکلات را از دوش شهروندان و مدیران شهری بر دارد لذا هر چه خدمات در این خصوص صورت بگیرد تا مشارکت شهروندان نباشد قطعا کم اثر بوده و موفقیتی حاصل نمی گردد و در پی بازدید های به عمل آمده از سایر کلانشهرها متاسفانه این مشکلات در آن سازمان های متولی این امر نیز مشهود بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برای موفقیت در اجرای این طرح چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید، ابراز داشت: برای موفقیت در اجرای این طرح همه دستگاه های عنوان شده در دستورالعمل از جمله نمایندگان دامپزشکی، محیط زیست، دادستانی، شهرداری ها و دهیاری ها، گروه های مردم نهاد و غیره و همچنین در کنار همه این موارد مشارکت عمومی شهروندان الزامی است.

رسیدگی به ۱۳۰۰ درخواست شهروندی در دوماه اول سال

پناهی در ادامه گفت: در حال حاضر برای مناطق ۱۱ گانه پیمانکار تحت قراردادهای خدمات شهری لحاظ شده و به درخواست های شهروندان در ۲ ماه اول سال که بیش از ۱۳۰۰ مورد بوده رسیدگی شده و سایر کلونی های شناسایی شده نیز مورد رصد و جمع آوری قرار گرفته است.

 در ابتدای سال جاری انتشار مطلبی در همین خصوص باعث شد فرماندار شهرستان شیراز اولین جلسه فوری ساماندهی سگ‌های ولگرد را برگزار کند و با توجه به مصوبات این جلسه، گویا خروجی مطلوبی از دستگاه‌های متولی در کارگروه ساماندهی سگ‌های ولگرد وجود نداشته است و ما همچنان پیگیر این ماجرا خواهیم بود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار