رئیس شورای عالی استان‌ها در نطق پیش از دستور خود در هفدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها، گفت: نظام شورایی، سرمایه مردم‌سالاری کشور است و اگر ضربه بخورد، مردم‌سالاری ضربه می‌خورد.
کد خبر: ۱۱۱۰۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ 15 June 2023

به گزارش تابناک تهران، پرویز سروری در نطق پیش از دستور خود در هفدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با اشاره به بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در سالروز رحلت امام خمینی (ره)، گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در این ایام داشتیم بیانات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب بود که یکی از چراغ‌های فروزان راهبری کشور بر اساس همین مواضع متقن و انقلابی شکل می‌گیرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری بر دو نکته مهم یعنی ایمان و امید تأکید کردند، ایمان به مسیری که در پیش داریم و امید به رسیدن به اهداف و آرمان‌ها. ایمان، موتور حرکت به سمت اهداف هست و به وجود آورنده انگیزه است. دشمن تلاش دارد ایمان مردم را از بین ببرد و هر کس در مسیر ناامیدی مردم حرکت کند، در خط دشمن حرکت می‌کند.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: هر فردی به پیشرفت کشور فکر می‌کند و دل در گرو ایران و اسلام دارد باید با خط دشمن که القای ناامیدی به مردم است، مقابله کند.

سروری خاطرنشان کرد: تأکید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر جهاد تبیین به همین دلیل است، ما باید روند رو به رشد کشور و موانع موجود بر سر راه پیشرفت کشور را تبیین کنیم‌. این که رهبر انقلاب در مورد جهاد تبیین می‌فرمایند، قطعی، فوری و لازم به این معناست که جهاد تبیین از جنس واجب عینی است و بر همه واجب است و هر که در این مسیر گام برندارد، ترک فعل کرده است.

وی با اشاره به روند پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی (ره)، گفت: امام(ره) نه پول داشت نه حزب و نه رسانه اما با ایمان به خدا و با یک قلم و کاغذ توانست مسیری به وجود بیاورد که به پیروزی انقلاب منجر شد و این بیانگر اهمیت ایمان و امید است.

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در اغتشاشات سال گذشته دشمن به دنبال ناامیدی مردم و تجزیه کشور بود، بیان کرد: طراحی دشمن در حوادث سال گذشته، ناامید کردن مردم بود. از سوی دیگر آن‌ها به دنبال تجزیه کشور بودند و دیدیم که معاندان نظام در کنفرانسی که در برلین برگزار کرده بودند، ۱۵ پرچم مختلف از کشورمان به اهتزاز در آورده بودند و هدفشان تجزیه ایران بود.

سروری ادامه داد: اما همین ایمان و امید باعث شد اکنون کشورهای مختلف برای ارتباط با جمهوری اسلامی ایران صف بکشند، همان کشورهایی که دنبال تجزیه بودند. اکنون دولت به جای دیپلماسی التماسی، دیپلماسی انقلابی پیش گرفته است و مشاهده می‌کنیم که در حال جواب دادن است و در حیاط خلوت آمریکا حضور داریم و روابطمان با کشورهای منطقه نیز در حال توسعه و پیشرفت است. همان چیزی که در کرانه باختری نیز مشخص است که می‌بینیم که رویکرد مقاومت جواب داده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها در بخش دیگری از سخنان خود، با گلایه از برخی اقدامات عجولانه که به تضعیف نهاد شورایی منجر می شود، اظهار داشت: نظام شورایی، سرمایه مردم‌سالاری کشور است و اگر ضربه بخورد، مردم‌سالاری ضربه می‌خورد. برای مثال ما شاهد آن بودیم که هفته گذشته تعدادی از اعضای جامعه شورایی کشور پس از یک سال و نیم از اتهامات تبرئه شدند اما متأسفانه هنگامی که یک عضو شورا دستگیر شود بی آنکه اتهامات او ثابت شود، صدا و سیما اعلام می‌کند و مردم به این مجموعه بی‌اعتماد می‌شوند اما مثل الان که این افراد تبرئه شدند آیا صدا و سیما حاضر به جبران کردن است و می‌گوید که تبرئه شدند؟

وی تصریح کرد: تا هنگامی که موضوعی ثابت نشده است، نباید اعلام شود و از نهاد‌های نظارتی درخواست دارم که راهکار مناسبی اتخاذ کنیم تا این اتفاقات نیفتد. در این‌گونه موارد، بسیاری از آن‌ها به تبرئه انجامیده است اما آثار منفی این رسانه‌ای شدن نادرست، هرگز از بین نرفته است. باید تلاش کنیم که عجولانه اقداماتی انجام ندهیم که باعث شود بدنه مردمی انقلاب و نظام شورایی کشور و مردمسالاری ضربه بخورد. البته از این پس به روابط عمومی مجموعه خودمان ابلاغ میکنم که مسائلی از این دست را به جامعه اعلام کنند و بنده نیز اگر در برنامه های صدا و سیما حضور پیدا کنم، این موارد و تبرئه ها را می گویم.

سروری سپس از ایجاد شورای راهبری در شورای عالی استان‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: در حوزه شوراها قوانینی داریم که مجلس هم تصویب کرده اما آیین‌نامه آن اجرایی نشده است یا به مجمع تشخیص مصلحت رفته و بندهایی از آن مصوب شده اما ۱۲ سال گذشته و اقدامی صورت نگرفته است. به همین دلیل شورای راهبری را تشکیل داد‌ه‌ایم تا این مسائل را دنبال کند و موضوعاتی از این قبیل را پیگیری و به مرحله اجرا برسانند و نمایندگان شورای عالی استان‌ها نیز اگر طرح یا نکته‌ای برای کمک به این موضوع دارند، حتما ما را کمک کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها از برنامه توسعه هفتم و نقش شوراها در این برنامه هم صحبت کرد و گفت: نشست‌های فشرده‌ای برای گنجاندن مباحث شورایی در این برنامه داشتیم و با کار منظم و علمی که انجام شد، یک کتابچه هم در این زمینه تدوین کردیم اما متوجه شدیم در لایحه دولت این موضوعات حذف شده است که سریعا آن را در جلسه با معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه پیگیری کردیم.

سروری در پایان اعلام کرد، نزدیک به صد در صد توانستیم موضوعات مد نظر خود را به برنامه هفتم توسعه برگردانیم و تأکید جدی ما این بود موضوع مدیریت یکپارچه شهری در برنامه هفتم توسعه از کانال مجلس باشد تا دولت‌های بعدی نتوانند از زیر بار اجرای آن شانه خالی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار