مدیرکل دامپزشکی استان ایلام:
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: بیماری تب مالت در استان به علت تعطیلی کشتارگاه صنعتی ۱۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۰۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵ 19 June 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ یونس احمدی مدیرکل دامپزشکی استان ایلام بیان داشت:  بیماری تب مالت در استان ایلام ۱۱۶ درصد افزایش پیدا کرده و کشتار غیرمجاز به علت ضعف در زیرساخت های کشتارگاهی استان عامل اصلی افزایش بیماری‌های مشترک در استان است.

وی افزود: در استان ایلام روزانه تا یک هزار کشتار دام کوچک صورت می‌گیرد که این کشتارها باید در کشتارگاه دام زیر نظر دامپزشکی برای اطمینان از سلامتی گوشت و دام صورت بگیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: باتوجه به تعطیلی تنها کشتارگاه صنعتی دام ایلام، هم اکنون مرکز استان فاقد کشتارگاه است و بخش عمده ای از نیاز گوشت قرمز مردم از طریق مراکز غیرمجاز تهیه می‌شود.

وی یادآور شد: با تعطیلی کشتارگاه و عدم نظارت دامپزشکی بر روی کشتارهای غیرمجاز، همین مسئله باعث افزایش بیماری های مشترک مثل تب مالت در استان شده است.

احمدی تصریح کرد:  بیش از ۴۰ درصد کشتار دام در استان ایلام به صورت غیرمجاز و عمدتا در قصابی های حاشیه شهرها ذبح می شود و همین مسئله باعث افزایش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در استان شده است.

وی بیان کرد: علاوه بر تعطیلی کشتارگاه دام ایلام، ۱۲ نقطه از ۲۲ نقاط شهری استان فاقد کشتارگاه مجاز است و در ۱۰ نقطه دیگر کشتارگاه با حداقل تجهیزات وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی ایلام عنوان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته برای تجهیز و نوسازی کشتارگاه‌های ایلام بیش از ۵۰ میلیارد تومان نیاز است و بر همین اساس کارگروه ساماندهی کشتارگاه‌های استان در معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری ایلام فعال شده است.

وی با اشاره به وظایف شهرداری‌های استان برای نوسازی و حل مشکلات کشتارگاه‌های سطح استان، افزود: خلع ید سرمایه گذار آخرین تصمیم گیری برای کشتارگاه صنعتی دام استان در این کمیته بود.

احمدی اضافه کرد: اگر کشتارگاه دام ایلام فعال شود، قطعاً بخش زیادی از مشکلات کشتار غیرمجاز دام در استان حل و همین مسئله باعث کاهش بیماری‌های مشترک در استان خواهد شد.

در صورت ساماندهی کشتارگاه های دام استان بهداشت و سلامت مردم حفظ و با فعالیت مجدد کشتارگاه صنعتی، ۷۰ درصد کشتارهای غیرمجاز دام در شهر ایلام نیز جمع آوری می‌شود./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار